Presedintele Unita Turism, Josef Goschy (foto), declara, intr-un interviu acor­dat „Financiarul”, ca nu re­nunta la planurile de extindere si mo­der­nizare in acest an, dupa ce in ultimii doi ani a investit 3 mili­oane de euro. Pe de alta parte insa, afirma Josef Goschy, Unita Turism vrea sa vanda cateva active din portofoliu, pe lista fiind patru hoteluri, din care doua pe lito­ral. Unita Turism si-a bugetat pentru 2011 o cifra de afaceri in crestere cu 12% fata de nivelul din 2010.

Financiarul: Ce efecte a avut criza asupra afacerilor Unita Turism?

Josef Goschy: In anul 2010, fata de 2008, Unita Turism Hotel a avut o scadere a cifrei de afaceri, respectiv a profitului cu 32%. Am avut o cifra de afaceri  de 9 milioane de euro si un profit de 800.000 de euro.

Care sunt obiectivele financiare si de piata ale Unita Turism in acest an?

Dorim sa realizam in 2011 o cifra de afaceri la acelasi nivel cu cel din 2009, respectiv o crestere de 12% comparativ cu nivelul din 2010, mentinand cheltuielile la nivelul anului 2010. Suplimentar, incer­cam sa vindem macar un activ.

Despre ce active este vorba?
As dori ca in acest an sa vand unul dintre urmatoarele active: complexul hotelier Onix din Cap Aurora, Safir din Cap Aurora, Transilvania din Alba-Iulia, Central din Suceava sau terenul Camping Faget din Cluj-Napoca.

Majoritatea hotelierilor si-au stopat investitiile in ultimii ani. Cat a investit Unita Turism in aceasta perioada?

Noi nu am stopat investitiile, insa le-am diminuat.In ultimii doi ani am investit 3 mili­oane de euro.

Per total, cat ati investit in turism pana la aceasta data?

Daca luam in calcul si achizitiile din turism, in ultimii ani, cum ar fi cele trei complexuri hoteliere de la Olimp, Amiral si Orfeu, s-au facut investitii de 60 de milioane de euro.

Ramanand la investitii. Ce aveti programat pentru 2011?

In acest an dorim sa ter­minam investitiile incepute in 2010 la complexul hotelier Braila, Lacul Sarat si sa moder­ni­zam Belvedere si Sport din Cluj, pre­cum si Mol­dova din Iasi.

Aveti fondurile asigurate pentru aceastea?
Fondurile necesare pentru inves­titiile propuse vor fi asigurate din profitul ce se va realiza in 2011 si dintr-o eventuala vanzare a unui activ.

Sunt foarte multe hoteluri scoase la vanzare in Romania, de ce credeti ca nu sunt atractive pentru investitorii straini?
Atat timp cat gradul de ocupare in hotelurile din Romania va fi asa de sca­zut, indiferent din ce cauza, inves­ti­torii straini nu se vor lansa in cum­pararea de hoteluri din cauza ca profitul mic nu justifica investitia.

Sunt studii care indica faptul ca sub 10% din numarul total de camere de hotel sunt afiliate unor branduri straine. De ce sunt atat de putine?
Sunt cu siguranta multe branduri straine care stau pregatite sa intre in piata din Romania, ele asteapta insa momentul oportun.

Cum vedeti evolutia tarifelor medii in acest an?
Indiferent de categoria de clasificare a unitatilor hoteliere, UTH nu va modi­fica tarifele fata de 2010.

Dar a gradului mediu de ocupare si a venitului pe camera disponibila?
Credem ca gradul de ocupare, respec­tiv veniturile, vor fi mai mari cu 12% (la Unita Turism - n.r.).

Ce grad mediu de ocupare si venituri pe camera disponibila au avut unitatile Unita Turism in 2010?
Anul trecut am avut un grad de ocupare de 32%, mai mic cu 3% fata de 2009.

Turismul autohton a cunoscut un al doilea an de regres, ce estimari aveti per ansamblul domeniului in acest an?

Sunt un om optimist si cred in viitorul turismului in Romania. Dupa o analiza profunda cu toti conducatorii complexurilor hoteliere, s-a ajuns la concluzia ca in anul 2011 UTH va avea venituri cu 12% mai mari fata de 2010, probabil vom realiza o cifra de afaceri la acelasi nivel cu cel din anul 2009. Ce se va realiza in ansamblul domeniului in acest an nu stiu.

Care credeti ca ar fi principalele masuri care ar trebui luate de guvern pentru relansarea turismului autohton?

Ar trebui adoptate enorm de mul­te masuri printre care declararea Tu­ris­mului drept ramura a economiei de interes national, acordarea de fa­cilitati fiscale, imbunatatirea rapida a infrastructurii. La acestea se adauga si promovarea eficienta si com­petenta peste hotare, exis­ten­ta unor programe nationale des­tinate scola­ri­zarii si perfectionarii anga­jatilor din domeniu, prin programe na­tionale, ceea ce ar duce la im­bu­na­tatirea ser­­viciilor si, nu in ul­ti­mul rand, sti­mu­la­tea inves­ti­tiilor in tu­rism, cu fon­duri sau cre­dite cu do­banzi mici destinate tu­ris­mu­lui de afa­ceri, de odih­na si tratament, nu nu­mai pen­tru turismul rural.

Toate aceste masuri, soli­citate in repe­tate ran­duri de noi si de alti inves­titori nu au fost solutionate din cauza lipsei de interes din partea autoritatilor, care nu au ca preocupare prioritizarea turis­mului in ansamblul economiei nationale.

Dupa parerea dvs., care a fost cea mai mare greseala a guvernelor in ceea ce priveste turismul?
Ar fi foarte mult de criticat, insa amintesc doar de una iesita din comun, si anume: s-a emis o hotarare de guvern fara aplicabilitate in practica sau care implica mari cheltuieli fara rost, prin care s-a instituit obligativitatea  de a deschide unitatile hoteliere de pe litoral in peri­oada 1 mai-30 septembrie.

Aceasta intr-o perioada de criza, cand nici macar in sezon nu a fost un grad de ocupare satis­facator.

Ca investitor important in turismul autohton, ce nemultumiri aveti?
Personal doresc ca functionarii  Mi­nis­terului Turismului, in frunte cu sti­mata doamna ministru Elena Udrea, sa nu ne considere hoti pe toti acei care lu­crea­za in turism. Fiind un investitor im­portant in turism cu un portofoliu de 25 de hoteluri care lucreaza cinstit si corect, as dori ca Ministerul Turismului sa se comporte ca un partener loial si sa ne sprijine in dezvoltarea si moder­ni­zarea turismului.

Dimpotriva, prin masurile luate pana acum de Ministerul Turismului suntem boicotati si loviti din toate partile, acest minister avand mai mult rolul de „con­trolor”.

Insa tot acei care lucreaza corect sunt controlati, iar cei care lucreaza „la negru“ isi continua „activitatea” nestin­gheriti.

Persoanele care mananca la res­tau­rant, se cazeaza in hoteluri, pensiuni etc. se confrunta frecvent, in momentul in care platesc, cu lipsa bonului fiscal, a notei de plata, etc., ceea ce ma indrep­tateste sa apreciez ca in aceste cazuri se lucreaza „la negru”.

Este greu de crezut ca niciun func­tionar al statului cu atributii de control nu frecventeaza asemenea locatii si nu sesizeaza asemenea aspecte! Oare care ar putea fi cauza?!

  • 3.500 de camere de hotel detine Unita Turism, cel mai mare lant hote­lier din tara, dupa numarul de camere
  • Infiintata ca lant hotelier in anul 2000 la Timisoara, Unita Turism reuneste hoteluri in 11 orase si statiuni ale tarii
  • Capacitatea totala de cazare a retelei hoteliere depaseste  5.000 de locuri in hoteluri si 6.000 de locuri in restaurante si baruri
  • 25 de hoteluri de 2, 3 si 4 stele detine Unita Turism, unul dintre principalii hotelieri de pe litoral
  • 22,2 milioane de euro a investit compania, in 2008, intr-o tranzac­tie prin care a devenit proprietara Complexului Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din Olimp
  • Cu 32% s-a diminuat profitul companiei anul trecut comparativ cu 2009, ajungand la nivelul de 800.000 de euro.