Chiar daca, potrivit statisticilor, piata auto a fost in scadere cu 2,1% in luna mai 2011 fata de aceeasi perioada a anului trecut, Ford a anuntat ca a asamblat la Craiova primele prototi­puri B-Max realizate in Romania. Pe de alta par­te, compania chineza Great Wall vrea sa con­struiasca in Bulgaria o fabrica unde sa pro­duca cea mai ieftina masina din UE. Intentia declarata a chinezilor este de a detrona Loganul din topul celor mai accesibile masini.

Ford a inceput la uzina de la Craiova pro­duc­tia primelor prototipuri B-Max realizate in Ro­mania, urmand ca in urmatoarele trei luni sa asambleze peste 70 de astfel de masini. B-Max este un monovolum de clasa mica, model al ca­rui concept a fost prezentat pe 1 martie la Salo­nul Auto de la Geneva si va fi construit exclusiv in Romania. La sfarsitul lunii martie, la uzina de la Craiova a fost finalizata insta­larea liniilor de productie, atat cea pentru mo­delul B-Max, cat si pentru noile motoare Eco Bust de un litru, cel mai mic si mai performant mo­tor produs de con­structorul american.

Proto­tipurile la care lu­creaza angajatii Ford Craiova vor fi testate in urmatoarele luni in Belgia, la centrul Ford de in­cercari din Lommel, precum si in tari cu tipuri de clima extrema. De ase­menea, masinile de test vor putea fi vazute in aceasta vara si pe soselele din Romania. Testele cu prototipurile noului model sunt premer­gatoare inceperii productiei de serie a auto­mo­bilului, programata pentru prima parte a anu­lui viitor. Uzina Ford de la Cra­io­va a pro­dus in primele patru luni ale acestui an aproa­pe 3.000 de unitati din modelul de auto­utilitara usoara Transit Connect.


Cea mai ieftina masina


Constructorul auto chinez Great Wall va pro­duce impreuna cu partenerul bulgar Li­tex Mo­tors, in localitatea Lovech, un autoturism care ar putea deveni cea mai ieftina masina comer­cializata in UE. Potrivit pro­ducatorului chi­nez este vorba de Voleex C10, un hatchback mini, care va costa 6.300 de euro cu toate taxele in­cluse. Potrivit site-ului Novi­nite.com, masina chinezilor produsa la 232 de kilometri de Bucu­resti, la uzinele Lovech, va deveni cea mai ieftina masina comercializata in UE. Astfel, la sfarsitul acestui an vor iesi de pe poarta uzinei bulgaresti trei modele: Voleex C10 sedan, Hover H5 SUV (12.700 de euro) si Steed Pickup (10.000 de euro), care vor fi co­mercializate sub brandul Great Wall. Uzina din Lovech va avea o capacitate de productie de 50.000 de unitati pe an.  Toate vor fi comercializate in tarile din Uniunea Euro­peana. Investitia chi­nezilor in Bulgaria totali­zea­za 80 de milioane de euro, iar Great Wall pro­mite ca aceasta ar pu­tea ajunge la 300 de mi­lioane de euro in urma­torii ani, daca proiectul se dovedeste un succes.


Cu derogare de la Executiv


Ford a cerut guvernului, in 2010, prelungirea cu un an a termenelor contractuale privind investitiile si parametrii de productie care trebuiau atinsi la Automobile Craiova pana in septembrie 2011, invo­cand criza financiara. Potrivit contractului initial, Ford Romania trebuia sa ajunga intr-un interval de patru ani, pana in septembrie 2011, la un volum de productie de peste 250.000 de unitati, in caz contrar compania americana urmand sa plateasca statului daune de pana la 25% din valoarea achizitiei Automobile Craiova.