Gazprom isi restructureaza activele europene pentru a scapa de acuzatiile de incalcare a legislatiei UE privind concurenta. Expertii sunt insa de parere ca trecerea filialelor specializate pe transport si vanzari din subordinea Gazprom export sub controlul direct al companiei mama nu va schimba situatia.


Gazprom a gasit o modalitate de restructurare a activelor sale, pentru ca acestea sa corespunda cerintelor noilor reglementari stabilite de UE pentru piata energiei si care interzic unei singure companii sa se ocupe atat de livrari, cat si de transportul gazelor naturale.

Citand surse apropiate situatiei, agentia Interfax scrie ca activele europene ale Gazprom vor fi transferate sub jurisdictia directa a companiei mama. In prezent, schema de export a gazelor arata ca o verticala, unde in partea de sus se afla Gazprom, iar cu o treapta mai jos – filiala sa rusa, Gazprom export, care furnizeaza carburant structurii sale Gazprom Germania GmbH. Aceasta din urma raspunde de vanzarile de gaze in tarile Europei.

Dar, precizeaza Interfax, Gazprom Germania nu lucreaza singura, ci prin intermediul Gazprom Marketing & Trading Ltd, care-i este subordonat. In schimb, gazoductele care asigura transportul gazelor apartin direct Gazprom Germania.

Conform noii scheme, Gazprom Marketing & Trading Ltd. (GMT) isi consolideaza pozitiile pe partea de comercializarea gazelor si trece in proprietatea Gazprom. In acelasi timp, se creaza compania Gazprom Storages & Transport, care se va ocupa de transportul si depozitarea gazelor in rezervoare subterane. Si ea se va afla sub controlul direct al companiei mama. Gazprom Germania iese din componenta Gazprom Storages & Transport.

Unde vor fi inregistrate GMT Holding si Gazprom Storages & Transport dupa restructurare nu s-a decis inca, afirma sursele citate de presa rusa. Potrivit acestora, Gazprom trebuie sa opteze intre Marea Britanie, Elvetia si Luxemburg. In prezent, Gazprom Germania are sediul la Berlin, GMT – la Londra.

„Noua structura nu va intra in dezacord cu noile reglementari europene, conditia fiind ca structura de holding Gazprom Storages & Transport nu se va ocupa de vanzare si de livrare , iar GMT se va limita la coordonarea procesului de manageriere a activelor sale si nu se va amesteca in afacerile de transport”, au explicat sursele Interfax.

„Daca demersul europenilor ar fi avut drept scop eliminarea intermediarilor care ridica preturile, aceasta restructurare si-ar fi gasit justificarea. Dar noile reguli sunt chemate sa liberalizeze piate resurselor energetice, sa reduca dependenta de Gazprom, ceea ce inseamna ca transportul si livrarile trebuie sa fie obiectul muncii unor companii absolut independente unele fata de celelalte. Iar pentru a raspunde acestei cerinte, Gazprom ar fi trebuit sa vanda o parte din active”, a estimat analistul Andrei Zelenin.