De ce activitatea de lobby ramane pentru cei mai multi politicieni un subiect tabu? Au sustinere in realitate afirmatiile din spatiul public cu privire la activitatile de lobby? Face populatia generala distinctia intre lobby si trafic de influenta? Care sunt cele mai eficiente instrumente ale activitatii de lobby? Ce alti actori sunt implicati in afara firmelor care desfasoara lobby pentru terti?

La aceste intrebari incearca sa raspunda o cercetare initiata si implementata de Forum for International Communications prin portalul de resurse PR Romania, in perioada februarie-decembrie 2011, cu sprijinul GfK Romania.

Potrivit documentului, in Romania, lobby se face preponderent reactiv, doar dupa luarea unei decizii, pentru a corecta sau imbunatati o decizie deja luata.

Contrar informatiilor vehiculate in spatiul public cum ca ar exista doar cateva companii care fac lobby in Romania, studiul arata ca mult mai multe categorii de actori sunt implicati in activitatea de lobby. ONG-urile ocupa primul loc cu 38%, urmate de companiile multinationale (29%), doar 4% fiind companii specializate care desfasoara activitate de lobby pentru si in numele unor terti.

Suspiciunea actuala fata de reglementarea activitatii de lobby nu se justifica. 82% dintre companii, 100% dintre ONG-uri si 100% dintre politicieni au declarat ca activitatea de lobby trebuie reglementata prin lege. Opinia majoritara a populatiei este de asemenea una favorabila reglementarii acestei activitati.

Lobby ramane un subiect tabu pentru multi politicieni din teama (nejustificata - asa cum reiese din acest studiu) ca electoratul nu va vedea cu ochi buni deschiderea lor pentru discutii cu reprezentanti ai diferitelor ONG-uri, asociatii profesionale sau companii. De asemenea, in viziunea politicienilor transparenta intereselor surclaseaza expertiza in domeniu sau buna pregatire a lobbyistilor.

Cercetarea furnizeaza informatii utile despre mecanismele si instrumentele concrete, abordarile de succes, precum si neajunsurile si erorile demersurilor autohtone de lobby. S-a urmarit acoperirea in 360 de grade a acestei activitati, prin sondarea pe trei dimensiuni: a populatiei asupra careia se rasfrange direct sau indirect activitatea de lobby (vox populi), a initiatorilor (lobbyistii) si a factorilor de decizie (politicienii). Studiul are la baza raspunsurile primite de la 865 de respondenti, reprezentativi pentru cele trei dimensiuni explorate.

Forum for International Communications este o organizatie non-guvernamentala care cultiva in mediul comunicatorilor profesionisti standardele etice si de performanta ale profesiei de relatii publice. Fundatia organizeaza din 2003 competitia Romanian PR Award si evenimentul Romanian PR Week.

Prezenta pe piata locala din 1992, GfK Romania este, de peste 10 ani, institutul numarul 1 de cercetare de piata, cu o cifra de afaceri de aproape 9,5 milioane euro in 2010. Activitatile GfK Romania sunt structurate in patru segmente: Custom Research - cercetare Ad Hoc, Consumer Panel - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology - cercetare continua pentru bunuri electronice si electrocasnice si Media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media.