Boomul pe piata smartphone-urilor nu mai apartine in prezent companiei Apple, iar operatorii de telefonie mobila incep sa se trezeasca din vraja facuta de Steve Jobs. „De ce ar trebui sa se mai stra­duiasca sa subventioneze iPhone-ul, cand, in momentul de fata, smartphone-uri apartinand companiilor rivale care ruleaza pe sistemul de operare Android atrag cheltuieli mari din partea cli­entilor”, se intreaba retoric jurnalistii de la „Financial Times”. In plus, venitu­rile ge­nerate de un client iPhone sunt in continua scadere. In orice caz, noteaza acestia, urma­toarea etapa a cresterii pietei de smart­phone-uri va veni din atragerea clientilor cu venituri mai scazute din orice regiune a globului, nu numai din tarile dezvoltate. Potrivit specialistilor, pretul mediu al smart­phone-urilor va scadea cu aproximativ 10% in 2011, dupa o reducere de 3% in cursul anului trecut. Totusi, acest lucru nu influenteaza prea mult Apple, intrucat exista destui entu­ziasti gata sa cumpere iPhone-ul, dovada fiind cozile formate la magazine cu ocazia fiecarei lansari pe o piata noua a dispozitivului. Orientarea consuma­tori­lor catre smartphone-urile din seg­men­tul de mijloc da, insa, o sansa si com­paniei Nokia. Pe segmentul ter­mi­nalelor high end, Apple si alti pro­ducatori de telefoane mobile au afectat serios vanzarile Nokia, insa pro­duca­torul finlandez ocupa pozitia dominanta pe orice alte zone. Cu toate acestea, Android devine o prezenta amenin­tatoare si aici: telefoanele care au la baza platforma celor de la Google influen­teaza putermic  teritoriul Nokia. Produ­ca­tori de telefoane, cum sunt ZTE, din China, care vand smartphone-uri cu Android la 99 de dolari bucata, nu sunt nevoiti sa chel­tuiasca mult cu partea de cercetare, soft­ware-ul Android fiind gratuit. Nokia, pe de alta parte, inves­teste o zecime din venitul diviziei de tele­foane in cercetare si dezvoltare pentru a sprijini si a imbu­natati sistemul de ope­rare Symbian. In acest context, potrivit specia­listilor, Apple va continua sa piarda si mai multa cota de piata pe segmentul smartphone-urilor, iar Nokia, daca nu ia masuri dras­tice, va ceda, la randul sau, din „terito­riul stapanit”. Invingatorii in ambele „lupte” vor folosi probabil aceeasi arma: Google Android.


Istoricul sistemului de operare Android


  • In iulie 2005 Google cumpara com­pa­nia Android Inc, dand nastere zvo­nurilor ca gigantul internetului vrea sa acceseze piata telefoanelor mobile
  • In noiembrie 2007 este prezentata Open Handset Alliance, o alianta formata din producatori de telefoane, componente sau software, al carei scop era sa sustina standardele deschise pe segmentul teminalelor mobile. Este prezentata si prima platforma pentru telefoane mobile, Android
  • Pe 23 septembrie 2008  este lansata varianta 1.0 a sistemului de operare Android
  • Versiunea Android 2.2, cu nume de cod Froyo, e disponibila din luna mai a anului 2010
  • Pe 6 decembrie 2010 se lanseaza Android 2.3 Gingerbread
  • In acest an va aparea Android 3.0 Hone­ycomb, optimizata pentru tablet PC-uri, care poate functiona pe desk­to­puri cu capabilitati 3D si va avea suport pentru convorbiri video prin GoogleTalk