Se intampla rar, dar se intampla. Criza, cu toate rigorile ei, a reusit sa-i faca pe unii greci fericiti. Este vorba de fabricantii de biciclete, asaltati in ultimul timp de cereri venite din toate partile.  


Da, grecii au inceput sa renunte la masini, pentru ca benzina a devenit prea scumpa. Piesele de schimb costa si ele mult, iar atelierele de reparatii cer niste preturi exorbitante pentru orice fleac.

Potrivit statisticilor oficiale, numarul autoturismelor care inca mai circula pe soselele tarii a scazut cu peste 40% in fiecare an incepand din 2010. In acelasi timp, numai in 2011 au fost vandute mai mult de 200.000 de biciclete, adica o crestere de 25% pe an.

Nu conteaza marca. Esential ca o bicicleta nu consuma carburant, iar daca se strica, poate fi usor reparata si cu bani putini. „Nu-mi vine sa cred, vanzarile au sporit precum ciupercile dupa ploaie”, spune Giorgos Vogiatzis, fost sportiv al echipei nationale de ciclism si proprietar al unui mic atelier de biciclete in Insula Rhodos.

Vogiatzis si-a deschis si un magazin de desfacere, prin anii 1980, dar afacerea nu a mers niciodata stralucit. Acum insa, vanzarile anuale au sarit cu 40%, pana la 350 de bucati. In plus, a inceput sa exporte in sapte state.

„Fiecare cartier are un magazin propriu de biciclete si un atelier de reparatii”, se amuza comerciantii. Este o moda care isi face zilnic noi adepti, desi strazile nu sunt deloc adaptate pentru o astfel de avalansa de biciclisti.

Intre timp, cotidianul Kathimerini scria in numarul sau de astazi ca guvernul elen ia in calcul o reducere a pensiilor pentru a respecta angajamentele de austeritate luate fata de creditorii externi, iar scaderea ar putea varia de la 2-3% pentru pensiile mici, pana la 15% pentru cele mai mari. O masura care ar putea genera economii de 11,5 miliarde de euro pentru urmatorii doi ani.