Grigore Horoi, presedintele Agri­co­la Bacau, unul dintre cei mai mari procesatori autohtoni de carne, afirma pentru campania „Financiarul” „Cum sa su­pra­vie­tuim in 2010. Ghid de prim ajutor eco­no­mic” ca una dintre masurile anticriza pe care ar dori sa le vada aplicate si la nivel guvernamental este implementarea unui sistem efi­ci­ent de evaluare a angajatilor guvernului. El crede ca maximul negativ a fost atins de cri­za si pe piata romaneasca si este increzator in semnalele pozitive venite dinspre mediul ban­car.

„Financiarul“: Criza economica a dus la cresterea sau la scaderea po­r­to­foliului de produse si care au fost motivele pentru crestere/sca­dere?

Grigore Horoi: Nu am operat nicio mo­dificare la nivelul portofoliului de pro­duse in sensul diminuarii acestuia, dim­potriva. Am introdus constant pro­duse si calibre noi pentru a veni in in­tam­pinarea nevoilor consumatorilor, adaptabilitate care ne-a adus increderea clien­tilor si implicit cresteri ale cifrelor de afaceri in 2009 pe toate segmentele de business ale Agricola Bacau: carne de pui +30%, pre­parate fierte afumate +8%, sa­lamuri crud uscate +48%, semi­pre­pa­ra­te si produse pre­gatite +20%, oua de con­sum +27%.

Cum s-au modificat obiceiurile de consum ale romanilor  in acesti doi ani de criza economica?

Cu siguranta romanii sunt mult mai atenti la modul in care isi gestioneaza bugetele personale. Pretul a inceput sa conteze foarte mult in alegerea unui produs sau altul, chiar daca aceasta de­ci­zie nu este, in majoritatea cazurilor, si cea mai potrivita pentru asigurarea unei alimentatii sanatoase. Anul 2009 a fost ex­trem de agresiv in ceea ce priveste teh­ni­cile de promovare. Ofertele au fost esen­tiale in aceasta perioada. In general, piata abunda in ultima perioada de pro­mo­tii care, din pacate, nu neaparat fide­li­zeaza consumatorii. In general, nu a fost vorba despre promotii inovative, dim­po­triva.

Cum apreciati discutiile din jurul Codului de Bune Practici si daca un asemenea document poate rezolva problemele dintre retaileri si producatorii autohtoni?
Elaborarea unui Cod de Bune Prac­tici intre retaileri si producatori este un ele­ment esential pentru asigurarea unui comert bazat pe relatii de parteneriat. In acceptiunea noastra, definitia parte­ne­ria­tului consta in aceea ca partile fac efor­turi comune pentru a servi cat mai bine con­su­matorii, asigurandu-si in ace­lasi timp un castig just, repartizat echi­ta­bil intre pro­ducator (furnizor) si re­tailer (distribuitor).

In ce consta planul de extindere al companiei dumneavoastra in acest an? Cum a evoluat cifra de afaceri si profitul net ale companiei  in 2009 fata de 2008 si care sunt estimarile pentru acesti indicatori pentru anul in curs?
Grupul de firme Agricola Bacau si-a propus pentru anul in curs majorarea cifrei de afaceri cu 17% fata de anul 2009, cu o marja neta de 3,5%-4%, in conditiile in care piata va accepta inevitabilele cres­teri de preturi. Agricola International Ba­cau (in care este inclusa doar linia de business carne de pasare) a incheiat anul 2009 cu o cifra de afaceri de 304 mili­oa­ne de lei, cu 12,6% mai mult comparativ cu nivelul inregistrat in 2008 (270 de mi­li­oane de lei). Cifra de afaceri in­re­gis­tra­ta la nivelul Grupului de firme Agricola Bacau este de aproximativ 413 milioane de lei in 2009. In plus, focusul este si pe cresterea cotei de piata pana la 12% (13% cota de piata in retailul modern) de la 11% in 2009.

Ca si parghii de atingere a acestor obiec­tive, Agricola si-a propus cresterea van­zarilor de carne de pasare prin in­ter­me­diul retelelor de super­mar­ke­turi, hiper­mar­keturi, cash&carry si discoun­teri, de la 42% in 2009 la 53% in 2010, in pa­ralel cu ma­jorarea volumelor comer­cia­lizate la export.

In plus, ne-am propus sa reactivam si piata traditionala, unde anul trecut am res­trans activitatea din cauza ris­cu­lui crescut de neincasare a creantelor din piata.  Un prim pas in incurajarea ca­na­lului de retail traditional l-am facut chiar prin reteaua noastra de magazine: in ultimele doua luni am deschis opt noi ma­gazine Agricola Bacau amenajate si or­ganizate dupa mo­de­lul magazinelor de producator, ducand numarul total de magazine la 38.

Care ar fi primele trei masuri pe care Executivul ar trebui sa le ia pentru impulsionarea afacerilor si care dintre masurile luate pana acum nu va sunt de folos?
Masura luata in pripa si care aduce un grav prejudiciu producatorilor au­toh­toni este eliminarea subventiilor in agri­cultura, fara oferirea unei alternative, a unei solutii de suport, cum exista in ma­jo­ritatea tarilor europene. In conditiile in care marjele de profit la producatorii din agricultura erau deja foarte mici, compensarea acestor subventii nu se poate face decat printr-o crestere directa a preturilor. Astfel, esti­mam ca prima cres­tere a preturilor la pro­du­sele de car­ne de pui, de 10%, va avea loc  in perioada aprilie-mai, iar o a doua cres­te­re, de 15%, se va aplica in iunie-iulie.

In acest context, va trebui sa facem fata si unei concurente neloiale, re­pre­zen­tata de importuri. Daca ne referim la im­por­tu­rile din tarile Uniunii Europene, vorbim de o carne de pui subventionata la nivelul productiei primare, pe criterii de buna­stare a animalelor si pasarilor sau indirect, pe hectarul cultivat, pentru ca­re se plateste o subventie medie intre 300 si 350 eu­ro/hectar si care reprezinta aproximativ 40% din costurile de pro­duc­tie la hectar. Ast­fel, nu este de mirare ca in magazinele din Romania au inceput sa apara pui de im­port, chiar si refri­ge­rati, la un pret cu mult sub cel practicat de producatorii autohtoni. In al doilea rand, consider ca Romania are nevoie de solutii imediate, efi­ciente si prompte pentru eliminarea asa-numitei economii gri.

Numiti o masura anticriza luata de compania dumneavoastra pe care ati dori sa o vedeti aplicata la nivel guvernamental.

Mai multa ordine la nivelul per­so­na­lu­lui angajat, dezvoltarea de com­pe­ten­te, implementarea unui sistem eficient de evaluare a performantelor anga­ja­ti­lor.

Cum arata politica de resurse umane a companiei dumneavoastra intr-un an de criza: mai organizati traininguri pentru angajati, team building,  exista schimbari la nivelul managementului, angajati sau concediati etc.?
Modificarile la nivel de resurse uma­ne au fost operate in 2009, cand Grupul de firme Agricola Bacau a trecut printr-un amplu proces de restructurare la ni­velul liniilor de business, care a im­plicat si in­ghe­tarea salariilor si exter­na­li­zarea unor ac­tivitati si desfiintarea unor posturi. Fe­no­menul nu a fost unul de masa, mai pu­tin de 10% dintre angajatii Agricola fiind afec­tati de aceste masuri, iar in ceea ce pri­veste anul in curs vor fi facute schim­bari in sensul diminuarii nu­ma­rului de an­ga­jati doar in cazul in care con­di­tiile eco­no­mice o vor impune. Deocamdata nu luam in calcul aceasta masura si speram sa nu fie cazul nici pe viitor.

Credeti ca 2010 este ultimul an de criza economica, urmand ca, din 2011, sa revina cresterea economica si care ar fi argumentele revenirii economice?

Cred ca in aceasta perioada criza eco­no­mica a atins maximul negativ de la declan­sarea ei, cu premise catre o evo­lu­tie pozitiva si pe fondul semnalelor po­zi­tive venite dinspre sistemul bancar. Eco­nomia roma­neasca are resursele in­terne de a depasi aceasta perioada di­fi­cila, dar proba­bil cu sus­ti­nerea externa vom gasi mai usor dru­mul.

In cat timp credeti ca veti mai egala performantele anului 2008 si ce ar trebui sa se intample pentru acest lucru?

Agricola Bacau si-a depasit in 2009 performantele din 2008. Din acest punct de vedere, putem spune ca industria in care activam nu a fost foarte afectata de criza economica, valoarea pietei de profil fiind relativ constanta in 2009 fata de 2008 (187.000 de tone fata de 179 de mii de tone; constanta in valoare, adica aproximativ 900 de milioane de euro). 

Cum arata intr-un cuvant pre­vi­ziu­nea dumneavoastra pentru urma­to­rii trei ani: pesimista, optimista, in­gri­jorata, panicarda, exuberanta?
Nu cred ca am de ales: optimista, dar rezervata.