Groupon, compania de cum­pa­raturi colective care a refuzat in urma cu o saptamana o oferta de preluare de catre Google in valoare de 6 miliarde de dolari, isi pregateste intrarea la nivel local. Groupon intra pe o piata destul de aglo­merata la nivel local, unde exista deja 18 site-uri care fac un business similar: prezinta online oferte cu reducere ce sunt vandute atunci cand se strange un anumit numar de cumparatori.

Businessul de cupoane si reduceri online Groupon ar putea fi disponibil romanilor fie inainte de Craciun, fie dupa 1 ianuarie. „Nu am stabilit o anu­mi­ta zi de lansare pentru Romania, du­rea­za formalitatile”, a explicat pentru „Finan­ciarul” Cem Tunakan, CEO al Groupon Romania. Initial, compania va avea in Romania 17 angajati. „Cand vezi ca modelul Groupon are success atat in Europa, cat si in Statele Unite, in pofida diferentelor de comportament ale clientilor, intelegi ca ai un model de business bun”, explica Tunakan.

Lansat in noiembrie 2008 in Statele Unite ale Americii, businessul Groupon este deja dis­po­nibil in 36 de tari. In ceea ce priveste competitia la nivel local, Cem Tunakan spune ca exista 18 site-uri care incearca sa faca afaceri in mod similar. „Avem 18  clone. E intotdeauna bine sa ai clone, pentru ca acest lucru arata ca esti in afacerea potrivita si mai este loc pentru crestere”, spune oficialul din Romania, precizand ca grupul nu si-a dorit intrarea pe piata locala printr-o achizitie.  „Nu vedem niciun competitor care sa aiba succes pe piata si niciunul care sa aiba in Romania aceeasi di­na­mica pe care Groupon a avut-o. Desigur, Grou­­pon a facut achi­zitii pe piete mai mari, dar pentru Ro­ma­nia nu am avut niciodata ast­fel de planuri de pre­lu­are”, a mai spus Tu­na­kan, adaugand ca nu ar exista niciun mo­tiv pentru care Groupon sa cumpere un competitor local care nu face decat sa-i copieze modelul de afaceri.  Tunakan spune ca 18 clone pentru o piata de 20 de milioane de oameni, ca in Romania, sunt suficiente. „Avem mai mult de 500 de clone in intreaga lume. 66 sunt in Statele Unite, 18 in Romania, aproape 15 in Germania, aproximativ 20 in Marea Britanie, 26 in Turcia, in Polonia 6, in Norvegia, la o populatie de 6 mili­oane de oameni, avem 5 sau 6 clone. Nu e usor sa con­cu­rezi cu ele, mai ales ca unele sunt sus­tinute de vehicule de investitii”, marturiseste CEO-ul Groupon din Romania.

500.000 de utilizatori in patru luni


La patru luni dupa lansarea oficiala a site-ului, Groupon isi propune sa atinga 500.000 de utilizatori pe care sa incerce sa ii monetizeze. „Potrivit stan­dar­delor Groupon, fiecare utilizator ar trebui sa aduca aproximativ un euro pe luna. Dar in Romania ma astept ca aceasta valoare sa fie cu 20%-30% mai mica decat in standardele europene”, a  declarat oficialul Groupon in Romania. Acesta explica estimarile prin faptul ca romanii utilizeaza mai putin cardul de credit. „Comparativ cu alte tari din re­giune, utilizarea cardului de credit este redusa in Romania”, spune oficialul. Cat despre decizia de a accesa piata locala, Cem Tunakan spune ca a fost una fireasca. „In cele din urma am fi ajuns si aici, nu neaparat ca asteptam ceva anume de aici”, mai spune acesta. Pana la finalul anului viitor, Groupon esti­mea­za ca va avea 800.000 de utilizatori la nivel local.
Cine cumpara folosind ofertele pro­puse de Groupon? „Profilul clien­tului nu difera prea mult de la tara la tara. Mai mult de 60% dintre ei au intre 18 si 34 de ani, pasionati de internet, au studii, le place sa iasa in oras de doua ori pe sap­tamana si aproximativ 77% din uti­lizatorii nosti sunt femei”, spune cel care se va ocupa de businessul Groupon in Romania.


„Nu” preluarii


Desi presa internationala anuntase ca sigura preluarea site-ului de reduceri Groupon de catre Google pentru 6 mi­liarde de dolari, start-up-ul american a refuzat oferta gigantului specializat in cautari online. Potrivit „Chicago Tri­bune”, „The Wall Street Journal” si „The New York Times”, Groupon s-ar putea orienta catre finantare prin IPO. La nivel international se estimeaza ca veniturile Groupon s-ar putea ridica anul acesta la 350 de milioane de dolari, transmite TechCrunch. Aceeasi sursa estimeaza ca rata de profitabilitate a Groupon este de un milion de dolari pe saptamana din vanzarea online la reducere de bunuri si servicii.