Nu era suficient ca aveam doua taxe generale de drum - cea inclusa in costul carburantilor plus rovinieta. Si nu era deajuns ca avem cea mai mica retea de autostrazi din Europa - raportata la suprafata tarii si la lungimea retelei de drumuri. Guvernul a demarat deja procedura de introducere a unor taxe suplimentare pentru folosirea autostrazilor.

Considerentul principal invocat de guvern pentru noul bir este ca banii obtinuti din diferite taxe de drum nu sunt suficienti pentru intre­tinerea soselelor.

In plus, guvernul se agata si de o directiva europeana, care ar cere o astfel de taxa. Pentru cei doar 300 de ki­lo­metri de autostrada pe care ii are in prezent Romania, o noua povara pentru soferii de toate tipurile nu va duce insa decat la aglo­merarea drumurilor nationale, in contextul in care tariful va fi 3-4 euro pentru fiecare 100 de kilometri de autostrada.

Tara noastra ar fi singura din UE care va percepe atat o taxa generala de drum, care in prezent include si folosirea autostrazilor, cat si o alta taxa separata pentru autostrazi, celelalte state avand ori unul ori altul dintre sisteme. De exemplu, in Ungaria se percepe o vigneta pentru folosirea autostrazilor, circulatia pe drumurile nationale nefiind taxata. Aceeasi este situatia si in Austria, unde se plateste o vigneta doar pentru folosirea autostrazilor si a drumurilor expres. Exista si portiuni de autostrada cu taxa, dar numai pentru sectoare a caror intretinere costa foarte mult - viaducte sau tuneluri de zeci de kilometri lungime, adevarate mega­structuri ingineresti, care chiar isi merita banii. In Franta, Italia ori Spania se taxeaza doar circulatia pe autostrada, in functie de distanta strabatuta.                               

Autostrazile sunt taxabile in majoritatea tarilor europene, dar nu exista insa taxe suplimentare pentru drumurile nationale. In Germania - cam­pioana Europei la autostrazi - atat ca lungime a retelei, cat si din punctul de vedere al calitatii - nu se percepe niciun fel de taxa pentru autoturisme.


„Conditie esentiala“


„O conditie esentiala pentru finantarea pro­iectelor de autostrazi prin Programul Operational Sectorial - Transport (POS-T) este asigurarea su­melor pentru operarea si intretinerea acestor autostrazi. Din analizele efectuate de catre Co­misia Europeana a reiesit faptul ca fondurile pentru operarea si intretinerea autostrazilor nu pot fi asigurate de la bugetul de stat si nici din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Autostrazi, iar Comisia Europeana a conditionat aprobarea proiectelor pentru constructia de autostrazi de luarea la nivel politic in Romania a unui angajament privind asigurarea sustena­bi­litatii constructiilor de autostrazi cofinantate de UE prin introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazi, atunci cand acestea vor fi date in folosinta“, se arata intr-un document pregatitor pentru introducerea taxei de auto­strada, citat de Mediafax si discutat chiar mier­curea trecuta in sedinta de guvern, dar pe care Executivul nu l-a anuntat pe ordinea de zi a intalnirii.

300 de kilometri de autostrada


In prezent, Romania are aproximativ 300 de kilometri de autostrada - Bucuresti - Pitesti (A1 - 110 kilometri), Bucuresti-Cernavoda (A2 - 147 kilo­metri), Turda - Gilau (A3, 42 km). Din cadrul Coridorului IV European Nadlac - Constanta, alti 370 de kilometri urmeaza a fi cofinantati prin POS-T, din Fondul de Coeziune, tronsoanele de autostrada Nadlac - Arad, Arad - Timisoara, Timi­soara - Lugoj, Lugoj - Deva, Orastie - Sibiu, Cer­navoda - Constanta si varianta de ocolire a muni­cipiului Constanta, aflate in diferite stadii de executie - majoritatea insa in cel de proiectare.

„Ministerul Transporturilor considera necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrazile din Romania in paralel cu sistemul existent al rovinietei“, se mentioneaza in docu­ment. Mircea DoagA

Romania, inclusa intr-un nou traseu european


Tara noastra a fost inclusa, alaturi de Bulgaria si Grecia, in proiectul Via Carpatia, o retea rutiera din care faceau parte Lituania, Polonia, Slovacia si Ungaria, care va lega Marea Baltica de Marea Neagra. Noul coridor va intra in Romania prin Bors, va continua, pe o varianta, prin Oradea, Arad, Timisoara, Lugoj, Sibiu, Bucuresti si Constanta, o a doua varianta urmand sa iasa din tara prin Calafat, pe viitorul pod peste Dunare. Reteaua va include atat portiuni de autostrada existente sau in curs de executie, cat si noi drumuri expres, ce urmeaza a fi construite intre Oradea si Arad (care va lega si A1 de Autostrada Transilvania), cat si Lugoj, de Drobeta Turnu-Severin si Calafat. Pentru acest proiect nu exista insa finantare.