Numarul publicatiilor cotidiene la nivel national s-a redus, in perioada 2008-2010, cu 22,7%, ajungand in decembrie anul trecut la 126. Cele mai multe dintre publicatiile cotidiene care nu au reusit sa reziste pe piata au fost cele in limba romana, la finalul anului 2010 mai existand pe piata doar 115, din cele 143 cate erau in 2008.

O evolutie mult mai fericita au avut-o cotidienele in limba maghiara, doar o publicatie in limba acestei minoritati nationale disparand din statistici, astfel incat, la finalul lui 2010, pe piata mai existau 11 astfel de ziare. Trebuie amintit ca declinul numa­rului de publicatii cu aparitie zilnica s-a temperat anul trecut, cand, potrivit INS, au disparut doar trei astfel de publicatii. ,,Cotidianul” si-a ,,suspendat” aparitia pe print de la 1 ianuarie 2010, pentru a fi apoi disponibil doar in varianta online, fiind urmat dupa cateva zile de ,,Ziua” si ,,Gardianul”. Spre comparatie, in 2009 au disparut de pe piata 33 de publicatii cotidiene.
 

Publicatiile necotidiene: -38,7% la tiraj

Situatia este mai buna in ceea ce priveste publicatiile necotidiene (cu aparitie de doua-trei ori pe saptamana, saptamanale sau cu frecventa neregulata - potrivit clasificarii INS).

La aceasta categorie, in 2008 au fost raportate 295 astfel de publicatii, pentru ca numarul acestora sa scada dramatic in 2009, ajungand la 194 de astfel de titluri. Anul trecut insa acest segment a avut o revenire, inregistrandu-se astfel 249 de publicatii necotidiene, cu 55 mai multe comparativ cu 2009.

Dupa limba de publicare, 91,2% din acestea au fost in 2010 in limba romana si 6,4% in maghiara. Numarul acestora din urma s-a diminuat cu trei in perioada 2008-2010, pe cand cel al publicatiilor in romana a scazut cu 42, ajungand la 227.

Predomina titlurile cu aparitie semestriala


Numarul titlurilor de reviste apa­rute anul trecut s-a diminuat cu 190 fata de anul precedent, ajungand la 1.199, majoritatea acestora fiind in limba romana (1.054).

Comparativ cu anul 2008, numarul de reviste a scazut insa cu aproape 22%. Revistele in limba romana au repre­zentat 76,4% din total periodice pu­blicate, cele in limba maghiara 4,1%, restul fiind in alte limbi. Trebuie amintit ca, dupa frecventa de aparitie, cele mai multe reviste au fost anuale (27,2%) si semestriale sau trimestriale (27,9%). In acelasi timp, 18,3% din reviste au aparut lunar anul trecut, un procent de 17,1% din publicatiile de acest gen avand o frecventa neregulata. Revistele in limba romana au reprezentat 76,4% din totalul existent anul trecut, un usor recul fata de nivelul de 78,7% din 2008. In acelasi timp, 4,7% din reviste sunt editate in limba maghiara si 16,6% in alte limbi.

Peste 6.000 de angajati disponibilizati


Efectele crizei s-au facut resimtite si asupra pietei de publicitate, in general, si asupra celei pe print, in principal. Cu scaderi anuale peste media pietei, pu­blicitatea atrasa de print s-a diminuat cu 68,3% in 2010 fata de 2008. Ca urmare a scaderii resurselor, multi angajati in acest domeniu, inclusiv jurnalisti, au fost nevoiti sa se reorienteze. Cristi Godinac, presedintele FRJ Media-Sind, a declarat pentru ,,Fin.ro” ca, de la inceputul crizei, peste 6.000 de persoane au parasit domeniul mass-media, situatia nefiind prea buna nici in 2011. ,,De la inceputul anului pana in prezent au fost dispo­nibilizati alti aproximativ 500 de salariati din domeniu, in special de pe plan local. Nu cred ca situatia se va imbunatati in acest an, mai ales ca nu vad nicio masura de revigorare din partea guvernului, nicio intentie de scadere a fiscalitatii, asa cum se intampla in alte tari, macar de reducere a TVA. Viitorul este sumbru”, spune Cristi Godinac.