Incasarile totale la box-office (GBO) din Uniunea Europeana s-au majorat anul trecut cu 5%, pana la 6,45 miliarde de euro, in pofida scaderii numarului de spectatori, estimeaza European Audio­visual Observatory. Potrivit studiului, majorarea incasarilor la box office  din 2010 fata de cele din 2009 a fost generata exclusiv de cresterea pretului mediu al biletelor, in termeni ai numarului de spectatori fiind inregistrata o scadere de 1,6%, pana la 967 de milioane de bilete vandute. Oficialii apreciaza ca atat cresterea incasarilor la box office, cat si a pretului mediu al biletelor par sa reflecte impactul filmelor 3D in cel de-al doilea lor an de existenta pe piata. In timp ce poate fi presupus ca factorul de noutate al 3D a avut o contributie semnificativa la cresterea numarului de spectatori ai cinematografelor in 2009, filmele 3D nu au mai reusit sa duca la cresterea numarului de bilete vandute si in 2010. Acestea  au pastrat totusi audienta din cinematografe la un nivel-record, chiar daca au determinat majorarea pretului mediu al biletelor cu aproximativ 6,8%, la nivelul UE.


68% din filmele rulate sunt americane


Cresterea dramatica a cotei de piata a blockbusterelor americane 3D din ultimii doi ani a contribuit la un regres consistent al cotei de piata a filmelor europene, care a ajuns la cel mai mic nivel din ultimii cinci ani. Dupa ce a urcat cu 28,3% in 2008, cota de piata a filmelor europene  din UE a scazut pana la 26,8% in 2009, ajungand pana la  25,3% in 2010, potrivit obs.coe.int. Pe de alta parte, cota de piata pentru filmele americane a crescut de la 66,9% pana la 68%, fata de 63%-65% cat s-a inregistrat in perioada 2006-2008. In plus, filmele europene produse cu investitii ameri­cane si-au crescut cota de piata de la 4% la 5,4% datorita unor succese precum „Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1” (Harry Potter si Talismanele Mortii: Partea 1) si  „Robin Hood”. Exista filme europene din UE fara investitii americane, ce au generat cele mai mari vanzari de bilete; printre acestea se afla filmul francez „Les petits mouchoirs”, care a strans 5,4 milioane de spectatori, fiind urmat de horrorul 3D german „Resident Evil: Afterlife” (Resident Evil: Viata de apoi), cu 5,3 milioane de spectatori. Cotele de piata ale filmelor 3D au crescut considerabil in Franta si in Germania, unde reprezinta 16%, respectiv 17% din totalul intrarilor. Insa aceste doua tari raman inca departe de Marea Britanie, unde productia 3D atrage 24% din totalul spectatorilor. In 2010 s-a observat si cresterea numarului de lungmetraje produse in UE, pana  la 1.203, cu 19 filme mai multe decat in 2009. Majo­rarea ar fi fost mai pro­nuntata daca nu ar fi fost inregistrata o scadere semni­ficativa a productiilor de fictiune din Germania, de la 129 pana la 84 de filme anul trecut.

„Avatar”, cel mai vizionat


Blockbusterul 3D „Avatar” a fost in topul filmelor cu cei mai multi specta­tori in cinematografele  europene, cu aproximativ 43 de milioane de bilete vandute in 2010. „Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1” (Harry Potter si Talismanele Mortii: Partea 1) este pe locul 2, cu 31,2 milioane de bilete vandute, urmat de blockbusterul 3D „Toy Story 3” (Povestea Jucariilor 3), cu 27,5 milioane de bilete vandute si „Alice in Wonderland” (Alice in Tara Minunilor), cu 26,7 mili­oane de bilete vandute.


Romania, venituri pe plus cu 29%

  • Incasarile totale din box office obtinute de cinematografele din Romania au crescut anul trecut cu 29,2%, pana la 26,4 milioane de euro, estimeaza obs.coe.int, citand datele Centrului National al Cinematografiei.
  • Salile de cinema autohtone au avut un numar in crestere cu 23,3% de spectatori, pana la 6,5 milioane, in timp ce cota de piata a firmelor produse in tara a fost de 2,5%, un avans usor fata de anul anterior, cand inregistra 2,3%.
  • Numarul total de spectacole a fost de 239.965, nu­ma­rul mediu de spectatori pentru un film a fost de 27, iar pretul mediu pentru un bilet a fost de 17,15 lei, potrivit datelor Centrului National al Cinematografiei (CNC).
  • Anul trecut in Romania erau inregistrate 68 de cinematografe, 194 de ecrane si 50.000 de locuri.
  • Cele mai vizionate filme in salile de cinema din Romania au fost: „Avatar”, cu 610.000 de spectatori, „Inception”, cu 233.000 de spectatori, si „Alice in Tara Minunilor”, cu 214.000 de spectatori. In primele 20 de filme dupa numarul de spectatori se afla un singur film produs in Europa, respectiv „Resident Evil - Afterlife” (Resident Evil: Viata de apoi), cu 86.000 de spectatori. In topul filmelor romanesti se afla „Eu cand vreau sa fluier, fluier”, cu 51.000 de spectatori, „Poker” - 24.000 si „Marti, dupa Craciun” - 14.000.
  • In 2010, veniturile totale inregistrate in contul Fondului Cinematografic s-au ridicat la 31 de milioane de lei, cu 1 milion mai putin decat in 2009.
  • 19 filme de fictiune de lungmetraj s-au produs anul trecut in Romania, din care opt cu sprijin financiar al CNC.
  • In 2010, Comisia Europeana a autorizat schema privind acordarea de ajutor de stat pentru filmul romanesc, initiata de CNC si notificata auto­rita­tilor europene in iulie 2010 de catre Consiliul Concu­rentei. Obiectivul schemei consta in promovarea culturii si conservarea patrimoniului cultural prin sprijinirea dezvoltarii industriei filmului, a culturii si a educatiei cinematografice din Romania, precum si de a sprijini productia de filme prin incurajarea initiativei private in domeniul creatiei, finantarii, productiei si al distributiei de filme romanesti sau filme realizate cu participare romaneasca, se arata in „Schema de ajutorare pentru filmul romanesc”.
  • Bugetul alocat este de 347 de mil. lei (80,68 mil. euro), schema fiind aplicabila pana la sfarsitul anului 2014. Pentru 2011 este alocat un buget de 62,16 mil. lei (14,45 mil. euro).


In acest an, vanzarile au scazut cu 15% in Romania

In primele patru luni ale acestui an, vanzarile de bilete de cinema s-au diminuat cu aproximativ 15% fata de aceeasi perioada a anului 2010. “Scaderea este explicabila in contextul recesiunii existente atat la nivel national, cat si mondial. De asemenea, nu trebuie uitat ca in primele luni ale anului 2010 rulau filme precum: Avatar, Clash of the Titans, Sherlock Holmes si Alice in Wonderland, productii care au atras un numar mult mai mare de spectatori decat filmele cu care a debutat 2011”, spune Raluca Soare, PR Specialist CinemaPRO & Hollywood Multiplex . Potrivit acesteia, pretul mediu al biletelor la Hollywood Multiplex Operations (care cuprinde cinematografele: Hollywood Multiplex Bucuresti Mall, CinemaPRO si Hollywood Multiplex Lotus Oardea) a crescut in 2010 fata de 2009 cu aproximativ 7%, in principal datorita cresterii numarului de filme 3D. In primele 4 luni ale acestui an insa, pretul a scazut cu aproximativ 1,5%. “Aceasta scadere se datoreaza aceleiasi recesiuni, vizitatorii orientandu-se catre promotiile cele mai avantajoase si biletele cele mai ieftine”, spune Raluca Soare.