General Motors incearca sa scape cat mai repede de Saab. Sam­bata, gigantul american a anun­tat trecerea filialei sale suedeze in procedura de lichidare judi­ciara. GM a angajat chiar o firma specializata in restructurari, AlixParteners. Teoretic, un lichidator urma sa fie numit ieri. El va continua negocierile cu eventualii cumparatori. Procesul de lichidare va avea loc dupa cateva luni si poate conduce la concedierea a 8.000 de oameni.

Concomitent, GM va continua sa evalueze propunerile depuse pentru Saab, grup cumparat de americani in 1989 cu 600 mil. $. Un an mai tarziu, GM achita inca 125 mil. $ pentru restul companiei. In 2008 au fost vandute peste 93.000 de masini din aceasta marca - aproape 1% din totalul vanzarilor GM. Se estimeaza ca pierderile Saab pe 2009 se vor cifra la nivelul celor din 2008 si care s-au ridicat la aproape 340 mil. $.


Suedezii isi unesc fortele


Sunt patru oferte care au fost for­mu­late pana la sfarsitul saptamanii trecute, cand a expirat termenul de inscriere. Pe lista scurta figureaza un mai vechi pretendent la Saab, compania olandeza Spyker Cars, alaturi de doua nume noi, care si-au depus propunerile cu numai cateva ore inainte de momentul final. Este vorba de patronul F-1, Bernie Ecclestone, care s-a unit pentru aceasta afacere cu Genii Capital, o companie de investitii cu sediul la Luxemburg, si cu un consortiu alcatuit din investitori suedezi. Potrivit Reuters, acesta din urma este condus de Jan Nygren, fost inalt responsabil in Minis­terul suedez al Apararii si fost director general al filialei aviatice a Saab. Printre investitorii suedezi se afla, de asemenea, o grupare patronata de Haa­kan Samuelsson, fost presedinte al con­struc­torului german de masini grele, Man. Potrivit presei suedeze, proiectul aces­tui grup mizeaza pe o productie de 45.000-50.000 de masini pe an, fara niciun imprumut de la Banca Europeana de Investitii (BEI). In 2008, Saab a vandut 93.295 de vehicule.


Un investitor rus


In ceea ce priveste sansele Spyker Cars, tratativele sunt ingreunate de faptul ca printre actionarii companiei figureaza si un investitor rus. Vladimir Antonov este proprietarul Converse Group Holding UK, care detine 29,9% din actiunile con­struc­torului olandez de masini sport. Iar fiul lui este presedintele director al Spy­ker. Spyker produce masini clasa lux sub brand propriu. Este vorba, in special, de C8 Aileron si D8. In 2008, grupul a asamblat 43 de automobile, al caror pret porneste de la 300.000 $, in conditiile in care pierderile s-au ridicat la 34 mil. $.


2009,an al negocierilor


  • 11 ian. - GM confirma initierea de discutii pentru vinderea filialei suedeze Saab
  • 20 feb. - Grupul Saab este plasat sub protectia legii suedeze care, in virtutea unei proceduri locale de salvare, ii acorda dreptul de a elabora, sub tutela unui administrator independent, un proiect de separare viabila de compania-mama
  • 23 feb. - Suedia refuza sa finanteze direct redresarea constructorului, operatiune cifrata la un miliard de euro, dar accepta sa garanteze cererea unui credit de 400 mil. euro de la BEI
  • 14 aug. - GM anunta gasirea unui cumparator in persoana unui consortiu condus de proprietarul uzinei de masini sport Koenigsegg si ca a semnat „un acord de cesiune a 100% din actiunile Saab Automobile”
  • 9 sept. - Compania chineza Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) preia o participatie minoritara in consortiul Koenigsegg
  • 22 oct. - BEI acorda unda verde creditului de 400 mil. euro. Achizitia Saab de catre Koenigsegg avea sanse sa fie finalizata pana la sfarsitul lunii
  • 24 nov. - Invocand intarzieri in realizarea tranzactiei, Koenigsegg renunta la planul de prelure a Saab. GM se declara dezamagit si solicita cateva zile pentru evaluarea situatiei
  • 2 dec. - Consiliul de Administratie al GM a decis ca pana la sfarsitul anului sa gaseasca un cumparator credibil al marcii suedeze. In caz contrar, compania va fi lichidata. Printre posibilii preluatori: Spyker Cars.
  • 7 dec. - GM poarta negocieri cu BAIC
  • 14 dec. - BAIC confirma achizitia unei parti din activele Saab, printre care instalatiile si brevetele modelelor mai vechi, 9-5 si 9-3
  • 20 dec. - Respins, grupul olandez Spyker depune o noua oferta pentru Saab, fara a primi un raspuns din partea GM
  • 30 dec. - GM amana pentru 7 ianuarie data-limita pentru examinarea eventualelor oferte de preluare a Saab, fixata initial pentru 31 decembrie