În timp ce în Europa Occidentală industria auto se confruntă cu închideri de uzine şi pierderi de locuri de muncă după o scădere a vânzărilor de două cifre, uzina Volkswagen din Bratislava este pe cale să-şi dubleze producţia în acest an, transmite Reuters, citat de Agerpres.

Succesul înregistrat de Volkswagen în Slovacia scoate în evidenţă o diferenţă semnificativă între constructorii auto din Europa. Pe de o parte se numără constructorii germani (precum Volkswagen) care au redus costurile în ultimul deceniu în Europa Occidentală şi cei sud-coreeni (Hyundai şi Kia) care nici măcar nu au investit în Vest, şi care în prezent îşi extind producţia, cuceresc noi pieţe şi investesc în noi modele. De cealaltă parte se regăsesc constructorii care abia acum sunt forţaţi să se restructureze, precum Peugeot, Fiat, Renault şi Opel, din cauza problemele cu care se confruntă operaţiunile lor din Europa Occidentală.

Împreună, Volkswagen Group, Mercedes, Kia şi Hyundai şi-au majorat cota pe piaţa din Europa până la 35,5% în primele opt luni ale acestui an de la 30% în perioada similară a anului trecut. În aceiaşi perioadă, cota de piaţă combinată a Renault Group, PSA Peugeot, Fiat Group şi Opel a scăzut până la 33,3% de la 38,6%.

Uzinele auto din Cehia, Polonia, Ungaria, România şi Slovacia au produs 3,24 milioane autoturisme în 2011, peste o cincime din total UE. Dacă la acestea se adaugă uzinele producătorilor de componente, sectorul asigură 360.000 de locuri de muncă în regiune.

În timp ce Volkswagen îşi dublează producţia în Slovacia iar uzinele constructorilor sud-coreeni din Cehia şi Slovacia lucrează la capacitate maximă, Peugeot, Renault, Fiat şi Opel operează la o capacitate mai mică de 75%, nivel care potrivit experţilor este necesar pentru a face profit.

Potrivit CAR Center of Automotive Research de la Universitatea din Duisburg-Essen, în prima jumătate a lui 2012 Hyundai şi Kia au câştigat, în medie, 1.386 euro pentru fiecare vehicul, Skoda a câştigat 1.100 de euro iar VW a câştigat 916 euro. În schimb, Peugeot a pierdut 789 de euro iar Fiat a pierdut 142 de euro. Unul dintre motive este că salariul mediu în Cehia este de 10 euro pe oră, o treime faţă de nivelul din Germania. În România este şi mai mic, patru euro pe oră, comparativ cu 34 de euro în Franţa.

Analistul IHS Automotive, Carlos da Silva a identificat trei strategi diferite. Prima este construcţia de automobile high-end cu costuri reduse, cum face Volkswagen care produce modele Touareg, Audi Q7 şi Porsche Cayenne în Slovacia. Cea de a doua este accentul pe maşinile mici, modele mai ieftine care necesită volume mari pentru a scoate un profit. Cea de a treia strategie este să contracarezi scăderea vânzărilor din Europa prin ţintirea unor noi pieţe cum face Skoda în Rusia, China şi India. În mod similar Dacia şi constructorii sud-coreeni susţin că SUV-urile lor ieftine sunt produse perfecte pentru regiunile în curs de dezvoltare.