Inmatricularile de autoturisme din Romania, din luna aprilie, au surprins neplacut, anuntand o scadere uriasa, de 43%, comparativ cu aceeasi luna din anul 2010. Desi motivele reale nu tin de un apetit scazut al romanilor pentru masini, cifrele arata totusi ca piata nu este pregatita sa revina la normal.
Intr-un moment in care nimeni nu se mai astepta ca vanzarile de auto­turisme sa mai scada, Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare Vehicule, din MAI, a publicat statisticile pentru luna aprilie, care arata ca piata auto este departe de a se fi stabilizat. Comparativ cu luna aprilie din 2010, numarul de autoturisme noi inma­tri­culate a scazut cu aproape 4.000 de unitati (de la 8.875 de turisme la 4.999) ceea ce inseamna o injumatatire a volumului. Aparent, avem de-a face cu o situatie grava, intr-un moment in care se credea ca scaderile au ajuns la limita.

 

Unii pierd, altii castiga

 
Cea mai mare pierdere de clienti a fost inregistrata de grupul Renault, prin marca romaneasca Dacia, aceasta conta­bilizand peste 2.500 de autoturisme din cele 3.876 - diferenta in minus fata de anul trecut. De altfel, procentul de scadere este de peste 70% pentru Dacia, cel mai mare din piata. Alte marci care au avut pierderi majore sunt Chevrolet (-65%), Ford (-62%) si Citroen (-50%), dar nici restul brandurilor nu au ramas neafectate: Fiat (-21%), japonezele Honda (-34%), Mazda (-12%) si Mitsubishi (-26%) sau coreenele Hyundai (-23%) si KIA (-39%), Skoda (-21%).


Situatia este diferita de la un caz la altul. Unele marci, precum Chevrolet, au avut cresteri foarte mari anul trecut, acum vanzarile lor au revenit la normal, iar acest lucru se vede negativ in statistici. Cei care au vandut mai putin anul trecut acum sunt ceva mai linistiti, cu scaderi mai mici. Exista insa si companii care au reusit sa faca fata acestor presiuni si fluctuatii ale crizei, iar cifrele privind inmatricularile sunt pozitive sau apropiate de zero. Cel mai bun exemplu este grupul Volkswa­gen, care pe ansamblu are o scadere de 2,4 % fata de anul trecut, dar doua dintre marcile importante, VW si Audi, au avut cresteri de 21,6% si, respectiv, 20,9%, in conditiile in care si in 2010 vanzarile lor au fost bune. Alte marci care au crescut fata de aprilie 2010 au fost BMW (22%), Mercedes (46%), Nissan (153%) - care revine dupa scaderi mari, Peugeot (4,4%) - de asemenea in revenire dupa schim­barea de management, Lexus (350%). Nu in ultimul rand, Toyota a scazut doar cu 1% fata de anul trecut.

Situatia pentru intreg anul (lunile ianuarie – aprilie) este ceva mai blanda, atat pentru intreaga piata (-17%), cat si pentru marcile cu scaderi mari (Dacia are doar -33%), datorita cresterilor inre­gistrate in lunile anterioare.

 

Sunt asteptate cresteri

 
Revenind la explicatiile privind aceasta situatie speciala, trebuie sa ne raportam la programul „Rabla“. Acesta a stat la originea scaderilor de luna tre­cuta si isi face simtite influentele si in luna aprilie. O cauza principala este diferenta dintre momentul vanzarii unui auto­mobil si cel al inmatricularii, diferenta care in Romania poate ajunge si la 30 de zile, in timp ce in majoritatea statelor europene aceste doua mo­mente coincid. Intarzierea demararii progra­mului „Rabla“ a condus la vanzari slabe in martie, populatia suspendand orice decizie de cumparare pentru a putea beneficia de reducerile de aproape 3.000 de euro acordate prin cele 3 vouchere. De altfel, aceasta situatie a produs efecte si pe piata de automobile second-hand, cei mai multi dintre clientii de pe aceasta piata devenind interesati de masini noi, cu reducere. Evident, atentia cumparatorilor a fost indreptata, ca de obicei prin programul „Rabla“, catre Dacia Logan, cea mai ieftina masina noua de pe piata. Si cum „Rabla“ a intarziat sa porneasca, vanzarile acestei marci s-au prabusit pur si simplu, influentand astfel piata, si asa redusa. Astfel, pe un volum de inma­triculari ce ar fi trebuit sa fie de aproximativ 9.000 de unitati, o reducere cu 2.500 venita de la Dacia a produs o adevarata tur­bu­lenta. Acelasi lucru, in proportii reduse, s-a intamplat cu celelalte marci populare pentru clientii progra­mului „Rabla“, care s-au trezit cu scaderi bruste. Rever­sul va fi regasit, cel mai probabil, in rezultatele inmatri­cularilor pe mai, unde o crestere impor­tanta, cores­pun­zatoare vanzarilor mai mari din aprilie, ar trebui sa readuca tendinta anuala a pietei pe plus.