Drumul comun pe care merg de peste un an grupurile Fiat si Chrysler incepe sa con­tureze si primele automobile construite pe platforme comune.

Pentru inceput, Jeep ramane in Europa, in timp ce soarta Chrysler este incerta, CEO-ul Sergio Marchionne dorind inlocuirea sa cu Lancia. Un SUV Jeep construit sub sigla Maserati este in acelasi timp cea mai noua idee a italienilor.

Planurile lui Marchionne pentru cele doua companii au in vedere modele construite pe platforme comune, insa se pare ca solutiile tehnice pe care uzinele din SUA le au nu sunt tocmai pe placul italianului. Una dintre explicatii ar putea fi costurile mari de productie pe care aceste platforme le implica. Din acest motiv, cele mai multe dintre solutiile inaintate vizeaza construirea de masini americane pe platforme Fiat (inclusiv Alfa Romeo sau Lancia). Un exemplu este viitorul Chrysler 300, care ar urma sa utilizeze platforma Lancia Delta. In plus, asamblarea de modele italiene in uzinele de peste ocean trebuie sa sustina lansarea pe aceasta piata a marcilor din grupul Fiat, mai precis Fiat, cu modelul 500, si Alfa Romeo, cu noua Giulietta.

Jeep Grand Cherokee


Singura platforma care pare demna de atentia echipei lui Marchionne este cea a noului Jeep Grand Cherokee. Acesta a fost construit in epoca Daim­lerChrysler, a fost prezentat in premiera in 2009 si lansat pe piata abia anul acesta, ca urmare a intarzierilor provocate de procesul de insolventa.

Platforma acestui SUV nu este una  oarecare si nici nu a fost dezvoltata de americani. Ea este conceputa de inginerii Mercedes si este utilizata de ML Klass, inca din 2005, fiind preluata apoi si de GL. Chrysler va folosi aceasta platforma si pe noua generatie a lui Dodge Durango, incepand din acest an, toate aceste automobile avand in comun, printre altele, un ampatament de aproximativ 3 metri, o valoare foarte buna pentru a asigura un confort sporit, specific clasei premium.

Noutatea fata de ceea ce se regaseste la Mercedes sunt motoarele: noul Pentastar V6, de 3.6 litri, care produce o putere maxima de 280 CP si 353 Nm, cuplu maxim, un propulsor lansat anul acesta cu fast, si giganticul 5.7 litri HEMI, un V8 de 360 CP si 520 Nm, aspirat, dar cu un management inteligent al cilindrilor.

Sistemul de tractiune reprezinta o evolutie a tehnolgiei Quadra Track, cu 3 variante disponibile, care permit selectarea automata a tipului de teren pe care se ruleaza, astfel ca este modificat algoritmul de control al computerului central. De asemenea, suspensia pe aer Quadra Lift aduce un plus trenului de rulare, ea permitand ridicarea sau coborarea garzii la sol, in functie de necesitati. Potrivit presei americane, Sergio Marchionne a admis ca este inte­re­sat sa extinda utilizarea acestei plat­forme la Maserati. De fapt, mult mai co­recta ar fi expresia „construirea unei ver­siuni mai sofisticate a lui Grand Cherokee sub sigla Maserati”, in uzinele Jefferson North din SUA, in care se vor investi aproape 2 miliarde de dolari pen­tru extinderea capacitatii de productie. Evident, desti­na­tia principala a viito­ru­lui SUV Mase­rati ar fi chiar piata ame­ricana, insa nu este exlcus ca acest posibil model sa fie adus si in Europa.

Motoare diesel VM Motori


Pentru aceasta piata de pe batranul continent, Jeep ramane in actualitate, iar numarul showroomurilor comune cu Lancia creste. Evident, pentru a face fata pretentiilor europenilor, este nevoie de motoare diesel, astfel ca atat noul Grand Cherokee, cat si celelalte modele ramase in portofoliu, Wrangler, Compass si Patriot, au primit, odata cu Salonul de la Paris, noile propulsoare de 2.8 litri si 2.2 litri, ambele alimentate cu motorina. Motoarele sunt doar editii noi ale celor anterioare, cele de 2.8 litri fiind fabricate de VM Motori, producator independent de motoare diesel. La randul lor, cele de 2.2 litri sunt de provenienta Mercedes-Benz, renuntandu-se la vechile 2.0 TDI de la VW.

Este evident ca introducerea unor motoare Fiat pe automobilele Chrys­ler/Jepp va mai dura, insa un eventual SUV Maserati nu va putea ignora acest aspect, inclusiv din motive de costuri.

Din punct de vedere al designului, este limpede ca, pe de o parte, Maserati va trebui sa ofere un model extrem de personalizat, pentru a-si putea pastra imaginea de producator de lux. Pe de alta parte, modelul va trebui sa se plieze dupa limitarile platformei pe care va fi construit, asa cum, de exemplu, Porsche Cayenne a tebuit sa se muleze dupa proportiile VW Touareg. Ultima incerca­re a Maserati de a patrunde in segmentul SUV-urilor a fost in 2003, cand a prezen­tat conceptul Kubang la New York. Presa americana nu exclude nicio versiune Alfa Romeo a acestui SUV.