Ministerul Culturii nu poate accesa fonduri europene nerambursabile. Doar 300 de monumente istorice din 30.000 au intrat in reabilitare. Braconajul aurului dacic continua in munti. Impozitarea dreptului de autor, la cota fixa de 16%. Cinematograful romanesc, in deriva, dar cu datoriile achitate. Toate acestea au fost analizate in „Financiarul” de ministrul Culturii si Patrimoniului National, Kelemen Hunor.

„Financiarul“: Pe o lista a prioritatilor, in plina criza financiara, unde se afla cultura romaneasca, in tot ansamblul ei?
Kelemen Hunor: Depinde de cine face aceasta lista. Pe lista mea, fireste, este pe primul loc. Sigur, cultura, in ultimii 20 de ani, a avut o pozitie nu prea buna in ceea ce priveste bugetul si din acest punct de vedere lucruri specta­culoase nu s-au intamplat. Dar in perioada man­datului meu, de sapte-opt luni, toate proiectele si initiativele pe care mi le-am asumat au fost primite cu recep­tivitate de Executiv. In special de vicepremier si ministrii Blaga si Vla­descu. Avem multe puncte comune cu „stapanul bugetului“ - Ministerul de Finante.

S-a raspuns pozitiv si in ceea ce priveste alocarea bugetara pentru ministerul pe care il conduceti?
In aceasta saptamana se va face rectificarea bugetara, dar inca nu va pot da date concrete. Totusi, va pot spune ca am garantii ca in cazul Ministerului Culturii rectificarea nu va fi negativa. Avem cateva obiective majore din punc­tul de vedere al investitiilor: Bibli­oteca Nationala, Teatrul National, Palatul si Teatrul V. Alecsandri din Iasi etc…

Codul legislativ, sanctiuni si interdictii


Acestea intra in programul de finantare BDCE (Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei). Cum se deruleaza acest program?
Avem asigurata continuitatea finan­tarii, ceea ce inseamna ca nu vom inchide santierele si ne vom incadra in termenele asumate fata de finantatorul principal (BDCE - n.r.). Aici vorbim nu de fonduri europene nerambursabile, ci de un imprumut care este operational din 2006. Rambursarea acestuia va incepe peste 10 ani si se va intinde pe o perioada de 30 de ani. Avantajul statului este firesc, dobanda mica.

Despre cati bani este vorba?
Aproximativ 300 de milioane de euro.

Aferente cator proiecte?
Sunt 16 proiecte mari, din care cel mai amplu - Biblioteca Nationala. Mai avem de licitat proiecte ce vizeaza reabilitarea Muzeului Taranului Roman, Opera Nationala sau Muzeul George Enescu. Programul functioneaza foarte bine pentru ca este asistat si de expertii BDCE. Acestia fac doua evaluari anuale si aproba toate procedurile. Din pacate, MC nu are alte programe operationale pre­cum cei de la Mediu sau de la Dez­vol­tarea Regionala.

De ce?

Cand s-a negociat aderarea Romaniei la UE nu s-a cerut un program ope­rational si pentru MC. Din acest punct de vedere, pur si simplu, Ministerul Culturii nu este eligibil, nu are posibilitatea de a accesa fonduri europene. A fost o mare greseala la nivelul anilor 2003-2004, iar pana in 2013 lucrurile raman neschim­bate. Am discutat la Bruxelles, in Consiliul de Ministri si pentru perioada 2013-2020 vrem sa negociem un program opera­tional pentru MC. Vom propune doua sectiuni mari: reabilitarea monu­men­telor istorice si investitii noi pentru institutiile de cultura.

Cate monumente istorice se afla pe lista MC?

In 2010 sunt 29.854 de monumente istorice inscrise la MC. Au disparut 250 si au fost clasate alte 280. De altfel, clasarea este continua. Majoritatea se afla intr-o stare de conservare destul de proasta.

Ce face ministerul pentru a salva aceste monumente?

Din cele 30.000 de proiecte, noi avem in lucru 296, dar dincolo de sumele aloca­te de noi sunt si cele ale auto­ritatilor locale care deruleaza in paralel proiecte de reabilitare.

Ce buget ati alocat acestor proiecte?
Anul acesta avem la dispozitie 65 de milioane de lei. Pentru a lucra eficient am avea nevoie de 200 de milioane de lei. In realitate solicitarile au fost de 10-11 ori mai mari, dar sunt constient ca si in cazul in care am obtine astfel de fonduri, nu am avea nici capacitatea fizica si nici profesionala pentru a lucra la mai multe santiere.

In cadrul MC exista acea Comisie Nationala privind reabilitarea monumentelor istorice. Cum caracterizati activitatea acestei comisii, in contextul in care majoritatea membrilor detin firme specializate, iar anumite lucrari de reabilitare le sunt oferite pe tava?
E corect. Eu nu am verificat, dar stiu cazurile. Sigur, incompatibilitatile sunt prevazute in lege si din acest punct de vedere ei respecta legea, dar asta nu inseamna ca nu au firme. Societatile lor nu participa la licitatiile organizate de noi. Oricum, voi reduce mandatul aces­tor comisii de la patru la doi ani.

De ce?
E un timp prea mare care permite la dezvoltarea si sudarea anumitor relatii care pot prejudicia anumite proceduri. Aceasta decizie se va lua prin codul legislativ pentru patrimoniul national.

Cand veti implementa acest cod?
Sper ca, dupa trecerea prin Parla­ment din aceasta toamna, sa primim votul final.

Care vor fi efectele pe termen scurt ale acestui cod?
Pe termen scurt va clarifica actiunile, atributiile si tot ce inseamna acest domeniu. Pe termen mediu, prin seg­mentul sanctiuni, va stopa degra­da­rea si distrugerea monumentelor istorice si, totodata, va stabili zonele protejate, in special din mediul urban. Nu poti implementa un proiect imobiliar, indi­ferent al cui e, oriunde. Asa e si la Roma sau Paris.

Cand se va reda populatiei centrul istoric din Capitala?

Cred ca in doi-trei ani. Aici lucreaza mai mult PMB, iar noi avem un proiect de cateva milioane de euro, finantat de norvegieni.

Dar despre casele aflate in patri­mo­niu din Capitala, cele care poarta bulina rosie, ce-mi puteti spune?

Ele nu sunt pe lista MC. Sunt cateva zeci de cladiri, dar care depasesc atri­butiile noastre.

RADEF a platit 2,5 mil. lei


Majoritatea cinematografelor romanesti au tras oblonul. Ce se intampla cu ele?
Potrivit Legii 303/2008, anul acesta am predat autoritatilor locale 70 de cinematografe, completand lista pana la 95. Bineinteles cu conditia ca acestea sa-si pastreze domeniul de activitate. Alte 15-16 cladiri sunt in curs de predare. Restul au ramas in proprietatea RADEF (Regia Autonoma de Distributie si Exploa­tare a Filmelor - n.r.). Noi inten­tionam sa pastram 40-45 de cine­matografe in proprietatea RADEF. Cele­- lalte sunt revendicate pe Legea 10 si sunt cateva contestate prin instanta de cei care au inchiriat si investit acolo.

Ce veti face cu cele 45 de cinematografe?
Vrem sa facem un lant, iar in fiecare judet sa avem un cinematograf pentru proiectii de film, in special romanesc.

Aveti bani?

Dorim sa facem un parteneriat intre RADEF si autoritatile locale. Reabilitarea unui cinematograf este estimata la 600 euro/scaun, in timp ce pretul din Multiplex se ridica la 900 euro/scaun. O copie de film pentru proiectie costa 5.000 de euro, iar cu un film nu eficientizezi un cinematograf. Speram ca in patru-cinci ani sa modernizam aceste sali. Astazi, 65% din cinematografe nu func­tioneaza sau nu si-au pastrat obiec­tul de activitate.

Ce se intampla astazi la RADEF?
Sunt 240 de angajati, iar statul nu da niciun leu, nici pentru salarii si nici pentru intretinere. De la venirea lui Iurascu ca director general au fost platite catre stat datoriile de 2,5 milioane de euro si, culmea, au inregistrat si un mic profit.

Taxa de toxicitate pentru manelisti


Cand ati fost ultima oara la teatru?

In urma cu o luna si jumatate, la Timi­soara.

Dupa ce cade cortina, artistii sunt obligati sa mearga la Fisc sa plateasca impozitul pe dreptul de autor. E normal? Ati avut obiectii fata de aceasta masura a Cabinetului Boc?
Am avut multe discutii. Nu am avut insa niciun comentariu legat de impo­zitarea oricarui venit. Este un principiu peste tot in lume, indiferent ca este vorba de creatie artistica sau intelec­tuala, sport sau munca fizica. Urmeaza sa mai facem mici modificari in Legea 8 si sa definim mult mai clar actul de creatie. Din pacate, abordarea impo­zitarii dreptului de autor a fost destul de brutala.

Modificarea Legii 8 va conduce si la o scadere a impozitului pe dreptul de autor?
Ar trebui ca pentru orice venit din Romania sa existe un procent fix al impozitarii indiferent de unde vine profitul. Procentul sa fie acelasi, de 16%. Pentru cei care platesc impozit pe drept de autor ar insemna o crestere, pentru ca momentan cu scaderea sumei forfetare de la 40% la 20%, acestia vor plati la stat 12,5%. Eu nu sunt adeptul impozitului progresiv.

Se va reusi impozitarea manelistilor?
Este exclusiv problema Finantelor, a Agentiei Nationale de Administrare Fis­cala (ANAF).

Considerati manelistul un artist?
Nicidecum. Eu am mai spus ca, daca as putea, la manelisti as pune o taxa de toxicitate. In cazul lor, cred ca se va ajunge la stabilirea unei sume forfetare, pentru ca este dreptul constitutional al tuturor, mai ales al celor de tip Becali, sa arunce cu banii in stanga si in dreapta. Nu-i poti opri.

Aurul dacic ratacit in piata neagra


Cat s-a recuperat din aurul dacic extras de braconierii-aurari si cat a fost depozitat in muzee?
Nu stiu exact cat din acest aur s-a depozitat in muzee. Deocamdata insa, nu se stie cat se afla pe piata neagra. Suntem intr-o relatie stransa cu IPJ si cu colegii din strainatate, dar nimeni nu are o evidenta clara in ceea ce priveste numarul pieselor de patrimoniu extrase din munti.

Mai exista o astfel de activitate ilegala?

S-a redus extrem de mult, dar inca se practica. Recent am primit o comunicare potrivit careia in Germania s-au desco­perit alte trei-patru bratari dacice. Unii spun ca mai mult de 10-15 astfel de bratari nu exista, dar nimeni nu are nicio dovada. E o zona despre care nu stim foarte mult. Exista zvonuri ca ar fi aparut foarte multe falsuri pe piata neagra din strainatate. Anul acesta am incheiat expertizarea a peste 1.000 de monede dacice care au fost confiscate si se afla acum in muzeele din Alba-Iulia si Deva.

Ati redus aparatul bugetar din cadrul Ministerului Culturii?
Anul acesta nu am facut nicio dis­ponibilizare. Suntem doar 120 de oa­meni in minister si categoric nu avem cum sa facem reduceri de personal. Necesarul este oricum de minimum 143 de angajati.

Dar la nivel national, in institutiile subordonate MC?
Aproximativ 650 de salariati au fost trimisi in somaj, dintr-un total de 7.800 de angajati.

Veti trece peste criza financiara cu un buget cu mult sub 1% din PIB?

Va trebui sa se ajunga la o situatie in care bugetul Ministerului Culturii sa se apropie de normalitate, adica la un procent semnificativ din PIB si nu cu 689 de milioane de lei cat avem acum.

Care sa fie cat?

Pentru urmatorii cinci, sase, sapte ani consider ca 1% din PIB ar fi suficient pentru a face lucruri importante la MC. Oricum, la finele mandatului meu vreau sa las aici un cadru legislativ pentru patrimoniul national cultural foarte clar, simplu si eficient.

Planeaza tot mai mult ideea remanierii guvernului...
Unde?!... ca nu am vazut planarile.

A avertizat chiar si presedintele  Basescu ca in septembrie va fi o posibila remaniere. De care parte a baricadei va aflati?

Vorbim dupa 1 septembrie, dar in cazul Ministerului Culturii nu s-a pus problema niciun moment. Nu vreau sa intru in niciun fel de speculatii.

Care ar fi ministerele vizate?
Nu stiu. Nu este corect sa vorbesc despre colegii mei.

CARTE de VIZITA


1993 - medic veterinar, Universitatea de Stiinte Agricole Cluj, Facultatea de medicina veterinara
1998 - profesor de filosofie, Universitatea Babes-Bolyai, Facultatea de filosofie
1990-1997: redactor la Radio Cluj, emisiunea in limba maghiara
1993-1997: redactor la revista culturala „KORUNK“
1997-2000: secretar de stat, Ministerul Culturii
2000-2008: deputat, Camera Deputatilor
1999-2007: UDMR, presedintele Consiliului de coordonare
2007: UDMR, presedinte executiv
1997-2000: secretar de stat, Ministerul Culturii
2000-2008: deputat