Ministerul Transporturilor aloca 98 de milioane de euro pentru infrastructura de acces la podul Calafat-Vidin, care ar trebui sa fie gata pana in 2010. Oficial, la bulgari, lucrarile au inceput in 2007, insa compania spaniola FCC, constructorul podului, a anuntat intarzieri de cateva luni.

Romania si Bulgaria au semnat un acord pentru construirea celui de-al doilea pod peste Dunare, intre Vidin si Calafat, in urma cu opt ani. Podul Dunare II, cum se cheama pe celalalt mal, care face parte din Coridorul Paneuropean IV, ar trebui sa fie dat in folosinta la sfarsitul anului 2010, dupa cum si-ar dori Uniunea Europeana. Pe malul romanesc, Ministerul Transporturilor anunta alocarea sumei de 97,95 milioane de euro pentru constructia infrastructurii rutiere si feroviare de acces la podul Calafat-Vidin. Ofertele pentru participarea la licitatie trebuie depuse pana pe 22 octombrie, iar criteriul de atribuire al licitatiei va fi pretul cel mai mic. In acelasi timp, companiile trebuie sa fi avut in ultimii trei ani o cifra medie de afaceri de cel putin 37 de milioane de euro. Firmele trebuie sa depuna o garantie de un milion de euro si sa demonstreze ca au acces la lichiditati, linii de credit sau alte masuri financiare necesare derularii lucrarilor pe o perioada de sase luni, de minimum 18,8 milioane de euro.

Compania castigatoare va trebui sa finalizeze constructia in doi ani de zile. Avand in vedere data-limita doar pentru depunerea ofertelor si termenul de derulare a contractului, este greu de crezut ca pe malul romanesc lucrarile vor fi finalizate pana la 31 decembrie 2010. Pe teritoriul nostru, infrastructura de acces la pod inseamna construirea a 8,7 km de drum, din care 3 km de autostrada cu doua benzi pana la drumul national Craiova-Calafat. Calea ferata se va intinde pe 3,3 km, de la capatul podului pana la calea ferata existenta, Golenti-Calafat. Costul mediu pe kilometru de infrastructura (rutiera si feroviara) se ridica la 8.162.500 de euro.

Pe celalalt mal al Dunarii, Bulgaria a inceput oficial lucrarile in iunie 2007. Problemele cu exproprierile au facut ca inceperea constructiei sa fie amanata pana in martie 2008.

Intarzieri si costuri suplimentare

Luna trecuta, compania spaniola Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) a anuntat ca este in urma cu patru luni fata de grafic. Simeon Evtimov, responsabilul de proiect al Ministerului Transporturilor din Bulgaria, sustine ca intarzierea a fost cauzata de modificarile impuse proiectantilor de conditiile geologice din zona si de exproprieri. Ministrul bulgar de resort, Petar Mutafchiev, afirma ca intarzierea este cauzata de diferentele dintre legile celor doua tari, dar da asigurari ca FCC va recupera decalajul.

Costul total al podului Calafat-Vidin, cu o lungime de 1.971 metri, esential in coridorul european Dresda-Istanbul, se ridica la 236 de milioane de euro.

Compania spaniola va primi 162 de milioane de euro, cel putin conform planului initial, pentru ca FCC a mai cerut 100 de milioane de euro. Daca aceasta suplimentare va fi aprobata, costul va ajunge la aproximativ 168 de milioane de euro pe un kilometru de pod.

Podul este finantat printr-un grant ISPA in valoare de 70 de milioane de euro, printr-un imprumut de 70 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii, printr-un grant de doua milioane de euro si un imprumut de 18 milioane de euro de la Banca Germana pentru Dezvoltare (KFW), printr-un grant de cinci milioane de euro de la Agentia Franceza pentru Dezvoltare (ADF) si prin suma de 60,76 milioane de euro, alocata de guvern din bugetul Bulgariei.

Cele zece milioane de euro necesare pentru cercetare, design si consultanta sunt asigurate de granturi de la AFD si KFW, de la programele de preaderare europeana PHARE si ISPA si de bugetul de stat. Noul pod va fi administrat de o institutie care va fi infiintata de Romania si Bulgaria printr-un acord, in iunie 2009, potrivit ministrului transporturilor, Ludovic Orban.