„Companiile aeriene raman deosebit de fragile”, declara Giovanni Bisignani, directorul general al Asociatiei inter­nationale de transport aerian, cu cateva zile inainte ca grupul de consultanta Brand Finance sa prezinte clasamentul mondial al celor mai scumpe branduri din acest sector. Un top unde primele 10 locuri sunt dominate de firme asiatice din Japonia, China, Hong Kong si Sin­gapore. Nimic sen­zational, ar spune Bisignani, potrivit caruia „China va de­ve­ni in scurt timp cea mai mare piata ae­riana a planetei”. Judecand dupa cifrele oficiale, din cei 800 de milioane de pasa­geri care vor urca, la nivel global, la bordul avioa­nelor, 380 de milioane vor folosi China fie ca tinta a calatoriei lor, fie ca punct de tranzitie. Cu toate acestea, brandul com­paniei aeriene Lufthansa detine supre­matia in topul mentionat. Expertii cabinetului Brand Finance au calculat valoa­rea marcii la 3,770 mld. $. Cifra stabilita in functie de prognozele pri­vind evolutia cifrei de afaceri a campaniei vizate pe urmatorii cinci ani, a sti­lului firmei si a reputatiei sale de afaceri.

 
Cele mai bune meniuri


La sfarsitul anului 2008, grupul Lufthansa dispunea de o flota de 534 de avioane repartizate intre diferitele sale societati. In 2010, compania a realizat o cifra de afaceri de 27,32 mld. euro, cu un beneficiu operational de 875 mil. euro, performanta pe care spera sa o repete si in 2011. Totusi, cresterea pretului la carburanti, ca urmare a scumpirii petro­lului, o ingrijoreaza. Locul secund in topul Brand Finance este ocupat de Singapore Airlines, cu 3,585 mld. $. Infiintata in 1947, aceasta transporta anu­al 15,94 milioane de pasageri si detine avioane Airbus si Boeing. Numai in martie anul acesta, de cursele acestei companii au beneficiat 1,38 milioane de pasageri. Merita de precizat ca, in urma unui sondaj realizat de Skyscanner si care a intervievat 1.200 de oameni rugati sa evalueze meniurile oferite de trans­portatorii aerieni in func­tie de gust, calitate si variatie, Singapore Airlines s-a plasat pe locul 3, dupa Emirates Airlines si Lufthansa, dar inaintea com­paniei ruse Aeroflot (treapta 20 in topul bran­durilor). Emirates Airlines con­tro­leaza un parc de 126 de avioane si anul trecut a trans­portat 21,2 milioane de pasageri. Cu o cifra de afaceri in 2009 de 82,62 mld. euro, compania ocupa, potriv­it date­lor Innovata, locul 3 in lume dupa volu­mul de calatori. Brandul ei a fost estimat la 3,39 mld. $, cu 24 mil. $ in plus fata de urmatorul clasat, compania aeriana ame­ricana Delta. Ea este urmata de Ch­ina South, a carei marca a fost eva­luata la 2,49 mld. $ si care este consi­de­ra­ta prima companie de transport aerian din Asia.


Un an neasteptat de bun


Facand o tre­cere in revista a secto­rului trasporturilor aeri­ene, Bisignani preciza ca, dupa 11 septembrie 2011, cifra de afaceri a pier­dut 22 mld. $, fiind necesari trei ani pentru recuperarea lor. In 2009, inca­sarile companiilor au scazut cu 82 mld. $. Contrar tuturor asteptarilor, anul 2010 s-a dovedit unul exceptional: traficul a progresat cu 10,3%, veniturile unitare cu 6,1% pentru activitatea de transport de pasageri si cu 10,2% pentru transportul de marfuri.