Filiala București a Ordinului Arhitecților din România (BOAR) se opune proiectelor de pasaje rutiere pe care Primăria Capitalei intenționează să le construiască in zona de nord a Bucurestiului.

Lucrările prevad construirea unor rampe de intrare a mașinilor în pasaje cu lungimea de 400 m fiecare. Pe toate cele 3 bulevarde (Aviatorilor, Kiseleff și Prezan) se vor construi rampe de intrare şi ieşire (două pe ambele sensuri), cumulând un total de un aproape 5 kilometri. Proiectul este legat de construcția parcării subterane de la Charles de Gaulle, căreia i se va alătura un mall subteran de 8.000 mp. Acesta necesită, conform proiectului, o arie de câteva mii de metrii pătrați de trepte de acces în subteran, chiar la intrarea în Herăstrău pe la Charles de Gaulle.  

BOAR sustine ca lucrarile de excavatii masive vor afecta trotuare, pistele pentru biciclete, vegetație, intrarea în parcul Herăstrău de la Charles de Gaulle. "Lucrările nu iau în calcul istoria și arhitectura bulevardelor, dar mai ales încurajează traficul auto rapid din Nord spre centrul Capitalei, aducând orașul cu zeci de ani în urmă comparativ cu alte capitale europene, unde edilii au dezvoltat șosele de centură pentru a fluidiza traficul și a proteja centrele istorice", se arata in comunicatul BOAR.

“Problema arhitecților și a istoricilor nu este nici parcarea și nici mall-ul subteran, acestea neavând încă avizul comusiei de la MDRT, ci faptul că se construiesc aceste pasaje care, pe lângă efectul profund distructiv, nici măcar nu sunt necesare. Cu toate acestea menționăm că nu există lucrare subterană fără efecte la suprafață. Există spații la Charles de Gaulle unde înălțimea elementelor vizibile din suprateran vor ajunge și la 4 metri” a declarat Mircea Ochinciuc, Președintele OAR București.




OAR București afirma ca aceste bulevarde au fost declarate în trecut zonă protejată, însă prevederile legale în legătură cu ceea ce presupune o zonă protejată sunt extreme de vagi. Ministerul Culturii și Patrimoniului Național a declinat însă clasarea și a acordat aviz favorabil construirii pasajelor, invocând motive care nu sunt reale. Astfel, Ministerul Culturii si Patrimoniului a menționat într-o justificare minimală faptul că această clasare ar îngreuna accesul companiilor care administrează rețele de apă și electrică. Un fapt inexact, întru-cât legea stipulează clar că acest tip de intervenții au un regim special și că se pot desfășura în condiții normale chiar și pe un bulevard clasat ca monument istoric.

“Nu este decât o dezinformare, o înşiruire de afirmaţii care dovedesc incompetenţă şi necunoaşterea legilor, un text nedemn pentru o instituţie care are misiunea de a apăra patrimoniul cultural al României” afirmă arh. Mircea Ochinciuc. “Nemaivorbind de faptul că aceste lucrări vor tranforma zona de nord într-un uriaș șantier timp de mai mulţi ani, iar la finalul lucrărilor valoarea imobiliară a proprietăților din această zonă va fi profund afectată” precizeaza arhitectul Ochinciuc.

Proiectul pasajului subteran pe Bd. Aviatorilor se află la a doua tentativă de aprobare. El a mai apărut în anul 2007 în aceeaşi asociere cu parcajul subteran din Piaţa Charles de Gaulle însă a fost eliminat, avizându-se favorabil şi aprobându-se doar proiectul parcajului subteran (PUZ Parcaj subteran Piaţa Charles de Gaulle, H.C.G.M.B. nr.319/2009).

În vara anului trecut au apărut în presă informații despre mall-ul și parcarea subterană, conform cărora licitația de execuție a fost câștigată de Romstrade. La vremea respectivă însă proiectul nu era definitivat, ceea ce ar fi făcut imposibilă ofertarea execuției. Primăria și-a exprimat intenția de a realiza aceste proiecte în regim de PPP (parteneriat public privat), prin care aproximativ 60 mil euro sunt alocați din bugetul primăriei și alte 40 mil euro sunt finanțați de un investitor privat. Tot din presă s-a relevat faptul că cei 40 mil euro vor fi oferiți de investitorul Nelu Iordache, care va executa însă și lucrarea, primind și drept de cesiune pe 49 de ani asupra parcării și mall-ului subteran.

Bulevardul Aviatorilor in PREZENT si...




“Cele două proiecte au fost generate de un studiu de circulaţie, ci nu de un studiu de urbanism, demonstrând o lipsă totală de viziune pe termen lung, de aliniere la ceea ce alte capitale europene implementează de ani de zile: fluidizarea traficului prin inele de centură care să faciliteze accesul către toate puntele din centrul orașului și descurajarea traficului intens prin centrele istorice. Experiența a dovedit că încurajarea traficului nu face decât să genereze și mai mult trafic” a completat arh. Mircea Ochinciuc, Președinte OAR București.

...VIITOR

 

Arhitectii sustin ca Şoseaua Kiseleff şi bulevardul Aviatorilor nu sunt simple căi de circulaţie, ci artere cu o semnificaţie specială pentru capitala României. După modelul bulevardelor din marile capitale europene, ele au fost amenajate pe parcursul secolului al XIX-lea şi în primele decenii ale secolului XX ca axe urbane ce făceau legătura între oraş şi zona verde din nord, urmând o concepţie artistică în care aliniamentul de arbori şi masivul vegetal joacă un rol esenţial.