Start pentru procedura de adjudecare a lucrarile prevazute in cea de-a doua etapa de modernizare a fregatelor “Regina Maria” si “Regele Ferdinand”. Ministerul Apararii a publicat deja un anunt electronic de intentie in care este prevazut faptul ca viitorul contract va avea o valoare de 1.374.335.941 de lei, fara TVA.


Procedura de adjudecare a demarat la data de 15 iulie. MApN si-a propus sa realizeze un contract multianual, ale carui costuri ar fi estimate la aproximativ 345 de milioane de euro, mai putin decat 500 de milioane de euro cat se preconiza in luna mai. In plus, desi nu este inca facut public, MApN intentioneaza sa incheie separat si un contract de mentenanta de urgenta cu doua firme englezesti, in valoare de aproximativ jumatate de milion de euro. Potrivit reprezentantilor Ministerului Apararii, contractul cu BAE nu a fost reziliat, ci a fost finalizat, acum patru ani.


Una dintre firme este Rolls Royce, cea care detine drepturile pentru motoarele care echipeaza cele doua fregate. Reamintim ca, in luna mai, MApN a selectat 11 firme din strainatate furnizoare pentru statele membre NATO si UE, pe care le-a invitat sa participe la negocierile privind modernizarea fregatelor “Regina Maria” si “Regele Ferdinand” si printre care ar putea fi si BAE Systems, care a gasit portite in legislatia romana pentru a nu-si respecta obligatiile de offset in cadrul primului contract pe care l-au avut cu MApN, Orizzonte Sistemi Navali si Thales Group.


“Etapa a doua de modernizare, care are ca scop realizarea in totalitate a cerintelor Statului Major al Fortelor Navale, se va realiza printr-o procedura specifica, competitiva”, a declarat, secretarul de stat pentru Armamente din Ministerul Apararii, Ionel Aurel Lascu. Surse din cadrul MApN spun ca a doua etapa de modernizare se va desfasura dupa principiul dialogului competiv iar finalizarea lucrarilor este preconizata sa aiba loc peste alti trei ani-patru ani. Lucrarile de regenerare si modernizare etapa I, din cadrul acestui Acord, au fost realizate de compania BAE Systems si au fost finalizate in anul 2004 si 2005, prin livrarea celei de-a doua nave. Desi reprezentantii MApN spun ca cele doua nave sunt operationale inca, ei recunosc ca, in lipsa modernizarii, fregatele nu vor mai putea face fata cerintelor NATO si nu vor mai putea participa la misiuni internationale. Reamintim ca Romania a cumparat, in 2003, doua nave second-hand, in varsta de 16, respectiv 15 ani, scoase din uz de Armata Regala Britanica-Royal Navy.


Afacerea, considerata cea mai paguboasa din istoria Marinei Romane, s-a desfasurat prin intermediul firmei BAE Systems, care a cumparat navele de la Royal Navy cu 124.000 de euro bucata, ulterior vanzandu-le Romaniei cu 144 de milioane de euro. Oamenii de legatura in aceasta afacere au fost Barry George si sotia sa de origine romana, care au incasat, potrivit presei, un comision de unu la suta din valoarea contractului, adica aproximativ 1, 44 milioane de euro.