Marcile premium si de lux au fost cele mai afectate de criza economica din acest an, in pofida opiniei generale potrivit careia cei bogati au suferit mai putin. Cu toate acestea, topul celor mai mari scaderi de pe piata auto europeana a fost influentat si de greutatile financiare ale unor companii producatoare, cum a fost General Motors.

Cumparatorii cu venituri mai modeste au fost cei mai afectati de efectele crizei, insa la capitolul vanzarilor de masini situatia a demonstrat ca lucrurile au stat exact invers. Cele mai mari scaderi anuale, pentru primele opt luni, au fost inregistrate, fara exceptie, de marci premium sau de lux. Fata de media pietei, de circa - 8%, cele aproximativ 15 branduri aflate in topul scaderilor au o medie de -20%. Cea mai mare scadere a fost cumulata de marcile americane din portofoliul GM, respectiv Corvette, Hummer si Cadillac. Acestea au coborat cu 63 de procente sub nivelul anului trecut, desi in 2008 a avut, practic, loc lansarea oficiala a acestora pe teritoriul Europei. Procesul de faliment al GM, desfasurat in SUA, a influentat decisiv, am putea spune, optiunile de cumparare ale europenilor legate de aceste trei branduri, dar in acelasi timp pretul lor, de cel putin 100.000 de euro in cele mai multe cazuri, a oprit banii in conturi, asa cum s-a intamplat si cu alte marci de lux.


De la GM la Volkswagen


Brandul suedez Saab, aflat intr-o pierdere majora de imagine, in primul rand, dincolo de criza financiara si economica a fost la fel de afectat. Vanzarile Saab au fost in perioada ianuarie-august mai mici cu 57,9% decat in perioada similara din 2008. Cauzele sunt cel putin trei - incepand cu anuntul privind falimentul, criza majora din pietele nordice, de baza pentru aceasta marca, si apartenenta la GM, intrat la randul sau in faliment. Cumpararea de catre Konigsegg ar trebui sa readuca acest brand la cote bune in vanzari.

Nu au scapat de recesiunea bogatilor nici brandurile de lux ale grupului Volkswagen, acesta fiind, paradoxal, grupul cu cele mai mici pierderi in anul de criza 2008. Bentley, Bugatti si Lamborghini, marci prestigioase, cu preturi de ordinul sutelor de mii de euro (peste 1 milion in cazul Bugatti), au in­registrat volume de vanzari totale in acest an cu 47% mai mici decat in perioada si­milara a anului trecut. In valori absolute, reducerea este extrem de mica, de aproximativ 1.500 de unitati pentru toate trei, insa in materie de indici financiari, cifra de afaceri si profit, scaderea a fost una consistenta.


Grupul Chrysler, in picaj


Volvo, un alt brand suedez, a bene­ficiat si el de cei doi factori importanti: criza globala si instabilitatea financiara proprie. Ford, proprietarul marcii, a anuntat de altfel ca se afla in discutii cu mai multi posibili cumparatori, cei mai avansati fiind chinezii. Celalalt produ­ca­tor american intrat in proces de insol­venta, Chrysler, a inre­gistrat o situatie similara pentru cele trei branduri ale sale, Chrysler, Dodge si Jeep, cele 46,9 pro­cen­te fiind cauzate in egala masura de imagi­nea deteriorata si de criza. Land Rover/Jaguar, un grup nou format dupa de­sprin­derea sa de Ford si cumpararea de catre Tata, a atins valori mari pentru fiecare dintre marcile sale (Land Rover - 41%, Jaguar - 29,4%), dovedind ca deze­chilibrul nu apartine doar crizei, ci si reputatiei pro­prie­tarului. In fine, Lexus, brand apartinand Toyota si aflat in plina relansare euro­peana, a pierdut 35% din cumparatori in doar cateva luni, copiind cumva com­porta­men­tul marcii-mama, iar BMW, cel mai mare producator mon­dial de masini premium, cu cea mai mica scadere din lista, si-a diminuat volumul vanzarilor cu 20,9%, pier­zand astfel din avantajul pe care il avea in fata com­petitorilor traditionali, Audi si Mercedes.

Cresteri-record pentru Dacia si Alfa Romeo


La polul opus, vanzarile au fost excelente pentru ca­teva marci, in special europene, printre care se numara si Dacia. Patru s-au regasit si in iulie, pe lista celor mai mari cresteri. Alfa Romeo este singurul brand premium, el fiind beneficiar al programului de stimulare a vanzarilor desfasurat de Guver­nul italian. Alaturi de acesta au mai crescut Dacia (+30,8%, cea mai buna evo­lutie de pe piata euro­peana), Fiat, Hyundai, Lancia si Volkswagen. In termeni reali, volumul cel mai mare a fost inregistrat de Volkswagen, care a reusit astfel sa reduca diferenta care il desparte de Toyota, numarul 1 mondial. Marca germana a atins 1,09 milioane de autoturisme vandute in primele opt luni ale anului, in Europa, si peste trei milioane la nivel global.