Restructurarea companiei romanesti Grup Servicii Petroliere, care detine platformele petroliere romanesti, s-a incheiat cu succes. Forajele efectuate in platoul continental al Marii Negre au evidentiat mari rezerve de petrol, dar la o adancime mult prea mare pentru a fi exploatate cu tehnologiile actuale.

Toate platformele de foraj ale companiei Grup Servicii Petroliere (GSP) au angajamente. Potrivit lui Valeriu Irimiu, consilierul presedintelui consiliului de administratie al GSP, platformele Jupiter, Saturn si Prometeu presteaza lucrari pentru Petrom, iar pentru platformele Orizont si Atlas tocmai s-a perfectat un contract pe o durata de cinci ani cu firma Global Petrotech, din Iran, pentru lucrari de foraj in zona Golfului Persic. In plus, navele de aprovizionare GSP Lincor si GSP Orion si ma-
caraua plutitoare GSP Granit lucreaza pentru Petrom, in timp ce GSP Perseu activeaza in Golf. Irimiu a adaugat ca GSP are un plan de investitii extrem de ambitios, dar care nu poate fi pus in practica fara contractarea unor credite bancare in urmatoarea perioada de timp.

Investitii de 300 de milioane de dolari

Planul de investitii al companiei prevede, printre altele, construirea unui centru de instruire, unic in Romania, dotat cu simulatoare pentru activitatea de foraj, si a unui depozit in dana 34 a Portului Constanta. In plus, reprezentantii companiei planuiesc sa inaugureze, la Midia, un atelier service si sa dezvolte facilitatile pentru executarea lucrarilor de reparatii la platforme. In afara macaralelor de 70 tf si 250 tf pe care le detine, compania a achizitionat recent o macara de 550 tf. In plus, GSP intentioneaza sa-si imbogateasca patrimoniul cu doua platforme cu trei picioare, care pot executa lucrari in ape cu adancimi de 180 m. In acelasi timp, platforma Saturn va fi upgradata la un nivel superior celui atins la modernizarea lui Jupiter. Cea mai spectaculoasa investitie este viitoarea nava multifunctionala DP3, capabila sa plaseze, pe fundul marii, 36 km de conducta pe zi, sa asigure efectuarea operatiunilor subacvatice de montare a instalatiilor de productie si asistenta pentru lucrarile de intretinere a sondelor. Nava va avea spatii de cazare pentru un echipaj de 295 de persoane, valoarea investitiei ridicandu-se la peste 300 de milioane de dolari. Planurile companiei nu se opresc insa aici, intrucat reprezentantii GSP au anuntat ca se vor lansa si in efectuarea unor lucrari petroliere pe uscat.

Volumul zacamintelor off-shore, o mare enigma

In alta ordine de idei, pana la sfarsitul anului va incepe productia in blocul de zacaminte de petrol Neptun, din Marea Neagra. Potrivit datelor oficiale oferite de reprezentantii Petromar Constanta, productia din blocul Histria, care cuprinde zacamintele Lebada Est, Lebada Vest, Sinoe si Pescarus, a scazut, in mod natural, de la un volum de 1.500 tone de titei pe zi, in anii 1997-1998, la peste 800 tone pe zi, in prezent. In schimb, a crescut productia de gaze. Cu toate acestea, conducerea Petromar este optimista si spera sa obtina o productie anuala de peste zece milioane barili de titei echivalent. Reprezentantii Petromar refuza sa dezvaluie localizarea blocului Neptun si estimarile privind rezerva de titei, dar se pare ca exploatarea va debuta la zacamantul "4 Delta", situat in dreptul reperului Gura Portitei. Extractia va fi realizata cu o insta-
latie de tip manifold, care se plaseaza pe fundul marii cu ajutorul duzelor. Noul procedeu este o premiera la Marea Neagra, unde s-au folosit pana acum doar instalatii de suprafata. Cel mai probabil, compania va opta pentru o exploatare rationala de 200-400 tone pe zi, astfel ca productia de titei a Petromar va atinge nivelul zilnic de 1.000-1.200 tone, care va fi mentinut constant. Pana in acest moment nu se cunoaste cu exactitate rezerva de titei din Marea Neagra, dar se pare ca zacamintele de aici sunt comparabile cu cele din Marea Caspica. Potrivit specialistilor, singura diferenta este ca acestea trebuie cautate la adancimi mult mai mari, fapt ce presupune o noua generatie de instalatii de foraj.

Revendicarile sindicalistilor

Procesul de restructurare a Petromar s-a incheiat, iar obiectivul principal urmarit de Federatia Sindicala a companiei este apararea locurilor de munca. "Nu mai sunt de acceptat restructurari, decat in urma modernizarii sau retehnologizarii semnificative a unor instalatii sau sectii, cum ar fi Terminalul Midia, unde avem promisiunea conducerii Petrom E&P ca, la finalizarea investitiei, organigrama va fi intocmita impreuna cu Federatia Sindicala Petromar", a declarat liderul Gheorghe Catu. In 2007, Federatia Sindicatelor Libere Independente Petrom, din care face parte si organizatia constanteana, a blocat o actiune de restructurare in forta a companiei Petrom. Adunarea generala a companiei a analizat problema incadrarii in conditii speciale de munca, ramasa nefinalizata, iar sindicatele au reusit sa impuna cuprinderea in aceasta categorie a celor ce lucreaza pe platformele marine, in sala masini a navelor, a docherilor si mecanizatorilor portuari. Alte revendicari ale sindicatului, ramase insa nesolutionate, vizeaza reducerea stagiului de cotizare de la 25 la 20 de ani si coborarea varstei de pensionare de la 50 la 45 de ani. Federatia Sindicala Petromar reprezinta, la aceasta ora, interesele a peste 1.900 de salariati. Din ea fac parte sindicatele Petroserv, Grup Petrol Marin, Grup Servicii Petroliere, Terminal Midia si cel al platformelor marine. De la inceputul a-
cestei luni, federatia are un nou membru: Sindicatul Off-shore (din cadrul Sucursalei Petromar), care vine cu un aport de 350 de noi membri.