Seful Generali Asigurari, Marie Kovarova, sustine pentru campania „Financiarul” „Cum sa supravietuim in 2010. Ghid de prim ajutor economic” ca piata asigurarilor si cea a pensiilor private ar fi incurajate de guvern prin introducerea  deductibilitatilor fiscale. Ea afirma ca politele RCA nu aduc inca profit pentru niciuna dintre companiile de asigurari de pe piata romaneasca si ca Legea privind asigurarea obligatorie a locuintei nu va genera un interes imediat, dar utilitatea unui astfel de produs isi va arata beneficiile pe termen lung.

Cum va influenta sistemul bonus-malus vanzarile la politele de tip RCA in acest an?

Nu credem ca sistemul bonus-malus va influenta vanzarile de polite RCA, dar speram ca va schimba comportamentul soferului in trafic, si, implicit, aceasta schimbare va avea impact in reducerea volumului de daune inregistrate.

Ati inregistrat profit in anul 2009 din politele RCA? Daca nu, care sunt motivele pentru care veti miza pe acest produs si in acest an?

Segmentul RCA inca nu produce profit pentru niciuna dintre companiile de asigurari prezente pe piata roma­neasca. Este o problema reala in indus­trie si se cauta masuri pentru dimi­- nuarea pe cat posibil a ratei daunalitatii.

Romania este tara cu cea mai ridicata frecventa a daunelor din Europa de Est, respectiv de 11%. Prin comparatie cu orice alta tara din regiune, procentul este dublu si este ingrijorator. Pe langa cresterea numerica a daunelor, valoarea medie a daunei RCA inregistrata la nivelul pietei a crescut destul de mult in 2009, cu aproximativ 25% fata de 2008.

In ceea ce ne priveste, politica noastra de subscriere pe segmentul auto si nu numai prevede prudenta. Incer­cam sa ne selectam clientii responsabili in trafic, cei carora le pasa de masina lor si de viata lor si a celor dragi. Din fericire, criza economica a fortat asiguratorii sa acorde mai multa atentie optimizarii indicilor de profitabilitate pe segmentul auto. Astfel, au fost descu­rajate practicile de preturi de dumping.

Cum va influenta piata asigurarilor intrarea in vigoare a asigurarii obligatorii pentru locuinte si cat de eficienta este o astfel de masura pentru companii si clienti?
Cu siguranta ca este o lege bine-venita, avand in primul rand un caracter puternic social. In Romania, anul trecut, doar 20% dintre case erau asigurate impo­triva riscurilor posibile. Nu estimam ca legea va genera un interes cres­cut imediat, dar credem ca, susti­nuta de o campanie puternica de infor­mare condusa atat de catre autoritati, cat si de catre asiguratori, utilitatea unui astfel de produs va fi in timp consti­entizata de catre populatie.

In ceea ce priveste asiguratorii, acestia vor incerca sa educe in conti­nuare populatia in privinta faptului ca incheierea unei polite de asigurare facultative, chiar si dupa ce vor fi introduse asigurarile obligatorii de locuinte, este o decizie foarte inspirata. Politele obligatorii vor asigura doar riscurile de cutremur, inundatii si alunecari de teren, in timp ce nevoile locuintei fiecaruia dintre noi sunt mult mai diverse si pot fi acoperite eficient printr-o varianta de asigurare facultativa potrivita.

2009 a fost anul retailului pentru piata de asigurari. Ce strategie aveti pentru 2010 (retail, corporate etc.) si care sunt pasii acesteia?

Strategia companiei noastre este de a mentine in permanenta un raport echilibrat intre clientii retail si corporate.

Cum arata politica de resurse umane a companiei dumneavoastra intr-un an de criza: mai organizati traininguri pentru angajati, team buildinguri, exista schimbari la nivelul managementului, angajati sau concediati etc.?
In pofida crizei financiare si a eforturilor de a reduce cheltuielile la nivelul companiei, nu am renuntat la trainingurile profesionale pe care le organizam anual pentru angajatii Generali. Cu atat mai mult cu cat, intr-o perioada atat de solicitanta si de plina de provocari, este esential sa beneficiezi de suportul celor mai buni profesionisti pentru implementarea si sustinerea strategiei de business a companiei.

Care ar fi primele trei masuri pe care Executivul ar trebui sa le ia pentru impulsionarea afacerilor si care dintre masurile luate pana acum nu va sunt de folos?
Piata de asigurari si cea de pensii private ar putea fi incurajate de auto­ritati prin introducerea de deduc­tibilitati fiscale. De asemenea, asteptam o reforma in sanatate care va conduce la incurajarea segmentului de asigurari de sanatate.

De ce credeti ca piata asigurarilor din Romania este atractiva pentru investitori/asiguratori internationali in conditiile in care din 2005 nu s-a mai inregistrat profit la nivelul intregii piete?
Analistii financiari catalogheaza Romania, alaturi de Ucraina si Polonia, drept una dintre tarile cele mai atractive pentru dezvoltarea pietei de asigurari pe termen mediu si lung. Uitandu-ne catre ratele de penetrare a acestui produs financiar, constatam ca potentialul de crestere este foarte mare. Este un motiv suficient pentru cei care fac investitii pe termen lung si care nu urmaresc obti­nerea unui profit imediat.

Credeti ca 2010 este ultimul an de criza economica, urmand ca, din 2011, sa revina cresterea economica?

Anul 2010 va fi cel putin la fel de dificil ca 2009, insa speram ca incepand din 2011 sa asistam la o revenire a eco­nomiei.

Cum au evoluat cifra de afaceri si profitul net ale companiei dumneavoastra in 2009 fata de 2008 si care sunt previziunile pentru acesti indicatori in 2010?
Cifrele detaliate vor fi disponibile la inceputul lunii martie.

Cum arata, intr-un cuvant, previ­ziu­nea dumneavoastra pentru urmatorii trei ani: pesimista, optimista, ingrijoratoare, panicarda, exuberanta?
Optimista.