O noua ilustrare a amplorii crizei mondiale: dupa ani de crestere sustinuta, primele doua mari porturi ale Europei - Rotterdam si Anvers -, au inregistrat scaderi considerabile ale traficului de marfuri. In primul caz este vorba de un recul de 13,4% fata de primele sase luni din 2008, pana la 185 de milioane de tone, in celalalt - un declin de 19,9%, pana la 77 de mili­oa­ne de to­ne. Datele statis­tice publi­ca­te de ambele por­turi sunt elocvente: au fost afec­tate majori­tatea covar-sitoa­re a familiilor de produse. Prin­tre rarele exceptii figu­reaza transportul de hidrocarburi, ceva mai stabil atat la Rotterdam - aproape 99 de milioane de tone, ceea ce reprezinta peste jumatate din activitatea totala a protului, cat si la Anvers - 19,2 milioane de tone. Insa pentru restul, evolutia canti­tatilor tratate e exasperanta. La ca­tegoria otel, carbune, cereale, Rot­ter­dam prezin­ta un regres de 38%, pana la 29 de milioane de tone, iar Anvers o sca­dere de 43,6%, la 7,9 milioane de tone, situatia datorandu-se in special reducerii recererii de mine­reu si de carbune din partea in­dus­triei side­rur­gice. Analizand aceste rezultate, Hans Smits, prese­din­tele portului Rotterdam, si Eddy Bruy­ninckx, colegul acestuia de la An­vers, s-au con­so­lat cum au pu­tut. Pri­mul, care spe­ra pen­tru 2009 la o sca­de­re a vo­lu­mului de nu­mai 12%, a esti­mat ca punc­tul cri­tic al ciclului a fost trecut si ca lucrurile vor reveni la un oarecare normal. El s-a grabit, tot­odata, sa precizeze ca, deocam­data, nu exista suficiente semne care sa permita anticiparea unei relansari a activitatilor in semestrul doi al anului. Bruyninckx a notat, la randul sau, ca la capitolul marfuri generale traficul a inceput sa se stabilizeze.