Nicicand nu a fost mai tensionata relatia dintre cele doua mari companii, Porsche si Volkswagen, cum este astazi, sau cel putin cum lasa impresia ca este. Dupa ce in urma cu aproximativ o luna o fuziune a celor doua parea ca si incheiata, povestea s-a oprit in momentul in care, printr-un comunicat, Wolfgang Porsche, presedinte al companiei cu acelasi nume, a semnat un comunicat prin care sustine ca Volkswagen, condusa de varul sau Ferdinand Piech, i-a adresat un ultimatum, a incercat sa-i santajeze pentru a obtine o fuziune dezavantajoasa.

Acest episod al con­flic­tului, unul nu doar co­mercial, ci, am putea spune, si de orgolii de familie, are la baza nego­cierea dintre cele doua companii pentru fuziunea dintre ele. Dar, mai important, are la baza un imprumut acordat de Volkswagen celor de la Porsche anul trecut, in valoare de 700 de milioane de euro. La vremea aceea, Porsche avea nevoie de bani tocmai pentru a cumpara actiunile VW, iar acum, propunerea construc­torului din Wolfsburg a facut tri­mitere exact la acesti bani. Mai exact, VW a cerut ca pana luni (29 iunie), Porsche sa accepte varianta proprie de fuziune, adica o propunere de cumparare a 49% din Porsche, in caz contrar vor fi ceruti inapoi banii. Wolfgang Porsche a reactionat vio­lent, printr-un co­mu­nicat, in care era criticat caracterul de „ultimatum“ al solicitarii VW, afirmand ca „nu vom ceda in fata unor astfel de presiuni sau a san­ta­jului“. „Speram sincer ca autorul ulti­ma­tumului, cu conside­ra­tie pen­tru interesele noastre co­mune, se va cal­ma si continua propu­nerile sale in cadrul unor discutii interne, si nu prin intermediul titlu­rilor de ziare“, mai adauga declaratia Porsche.

Evident, cei de la VW au negat ca ar fi fost vorba despre un ultimatum, fara a oferi mai multe explicatii.


Propunere indecenta


Presa germana face referire si la discutiile avansate purtate de Porsche cu Emiratele din Qatar, care ar trebui sa conduca la cumpararea unui pachet important din actiunile Porsche. Potrivit noului plan, VW ar fi fost dispusa sa plateasca trei-patru miliarde de euro pentru pachetul de 49% de la Porsche, iar Emiratele din Qatar ar fi cumparat actiuni VW, din optiunile detinute de Porsche. Porsche contro­leaza 51% din VW si mai are optiuni pentru alte 25%. Datoriile acumulate in timpul procesului de cumparare de actiuni VW au ajuns la noua miliarde de euro, ceea ce face extrem de difi­cila evolutia viitoare.

Daca propunerea VW s-ar mate­ria­liza, structura actionarilor compa­niei germane ar cuprinde un pachet de 40% detinut de familiile Porsche si Piech, 20% ar ramane in proprietatea Saxoniei de Jos, 15% ar merge catre Qatar, iar alte 5% ar reveni unui fond de investitii independent.


Negocieri avansate cu Qatar


De cealalta parte, Porsche a anun­tat ca negocierile cu Qatarul au intrat in linie dreapta, iar inte­legerea este aproape de a fi semnata, astfel ca problemele financiare ale Porsche ar trebui sa ia sfarsit. Ultima informatie in acest sens vorbeste chiar despre o oferta scrisa depusa de Emiratele din Qatar, in urma procesului de verificare contabila, oferta vizand inclusiv optiunile de actiuni la VW. Si pentru ca lucrurile sa fie si mai incurcate, Porsche a transmis conducerii VW ca respinge oferta trimisa, „fiind nepractic sa vanda cele 49,9% din actiunile pro­prii“. Landul Saxoniei de Jos, cel de-al doilea mare actionar la VW, a in­cer­cat sa calmeze spiritele, desi repre­zentantii landului sunt suspectati ca au luat parte la creionarea „­ulti­matului“.

Banca KfW a refuzat sa crediteze Porsche

Banca germana de investitii Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) a respins cererea de credit inaintata de Porsche Automobil Holding SE, potrivit unui anunt facut chiar de constructorul de automobile sport. Valoarea imprumutului solicitat era de 1,75 miliarde de euro, fiind destinat finantarii activitatii in perioada urmatoare. Banca a anuntat compania ca „va putea contacta din nou, in orice moment, pentru o alta aplicatie de imprumut“, insa conducerea Porsche, „in interesul credibilitatii companiei“, nu va raspunde acestei oferte. Creditul ar fi fost unul sindicalizat, obtinut de la 16 banci, si ar fi fost garantat cu actiuni Porsche. Porsche Automobil Holding SE a anuntat ca va demara negocieri cu institutii alternative pentru finantare.