Mii de microbuze şi autobuze circulă ilegal în România, fenomenul fiind întâlnit mai ales în municipiile reşedinţă de judeţ şi în special pe traseele care converg spre marile aglomerări urbane. Utilizarea autovehiculelor neînregistrate, dar şi a celor care transportă călători peste capacitatea maximă admisă, duce evaziunea fiscală la cote alarmante, fapt ce se traduce prin pierderi uriaşe la bugetul de stat.



Cele mai recente date referitoare la transporturile ilegale de persoane au fost prezentate de Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), şi Daniel Mazilu, subsecretarul general al Asociaţiei Române pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI). 

'Dacă ne referim la autovehicule neînregistrate, la cele modificate care transportă peste capacitate, sau la cele cu inspecţia tehnică expirată, cifra ar putea depăşi câteva mii, procent deloc de neglijat. Dacă ne referim la conducătorii auto care nu deţin atestate sau alte aprobări necesare, aveam iarăşi o anumită sumă. Fenomenul este foarte grav şi ar trebui să preocupe autorităţile în cel mai înalt grad. Legea transporturilor ar trebui regândită, în aşa fel încât siguranţa călătorilor să reprezinte piatra de temelie. Nici confortul nu trebuie neglijat, fiindcă nu mai suntem la 1900', afirmă Daniel Mazilu, subsecretarul general al ARTRI.

Opinia acestuia este împărtăşită şi de Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, care susţine - la rândul său - că pirateria se practică în toată ţara, însă mai frecvent în municipiile reşedinţă de judeţ şi în special pe traseele care converg spre marile aglomerări urbane. 'Fenomenul pirateriei se practică în toată ţara, însă aş putea da ca exemplu mai ales transportul între municipiul Bucureşti şi municipiile apropiate: Călăraşi, Olteniţa, Giurgiu, Târgovişte, dar şi transportul de persoane practicat în Braşov, Galaţi, Brăila, Iaşi, Timişoara etc. Statul pierde, lunar, sume imense ce ar trebui încasate la bugetul de stat, deoarece proprietarii autobuzelor şi microbuzelor ilegale nu achită taxele necesare pentru obţinerea autorizaţiilor şi licenţelor, pregătirea conducătorilor auto, agrearea şi verificarea autovehiculelor. De asemenea, statul este privat de alte fonduri importante din cauza neplăţii TVA pentru banii încasaţi de la călători', a declarat Vasile Ştefănescu.

Daniel Mazilu consideră, totodată, că fenomenul pirateriei reprezintă 'o piatră de poticneală pentru autorităţile române'. 'Campania Stop! Viaţa are prioritate. nu reuşeşte să schimbe mentalitatea Înainte! Banii au prioritate. Statul are în această situaţie două posibilităţi: fie îi încurajează pe posesorii acestor vehicule să intre în legalitate, fie îi opreşte cu desăvârşire să mai reprezinte un pericol public. Dar statul nu poate face singur o mulţime de lucruri. E şi responsabilitatea asociaţiilor de profil, care nu ar mai trebui să accepte compromisuri pe teme de siguranţă naţională', a subliniat subsecretarul general al ARTRI.

La rândul său, Vasile Ştefănescu precizează că o problemă importantă care a rămas nerezolvată este cea care priveşte autoturismele şi autovehiculele care transportă cel mult 9 persoane, inclusiv conducătorul auto. 'Prin Legea nr. 68/2010, pentru aprobarea OUG nr. 34/2010 privind unele măsuri pentru întărirea controlului în scopul combaterii transporturilor ilicite de mărfuri şi persoane s-a abrogat litera g) a punctului 3 al articolului 55 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Această literă g) prevedea sancţiune contravenţională pentru transportul de persoane fără autorizaţie. Prin abrogarea prevederii menţionate, poliţia rutieră nu mai poate aplica măsura suspendării dreptului de utilizare a autovehiculului prin reţinerea plăcuţelor de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare', a afirmat Vasile Ştefănescu.

Acesta consideră că pentru limitarea transportului de persoane fără autorizaţie autorităţile din domeniu ar trebui să intervină pentru urgentarea aprobării proiectului de modificare a Legii nr. 38/2003, care se află în Parlament pentru votul final. În acest proiect sunt prevăzute măsuri de sancţionare a activităţii neautorizate, ilicite.