Antreprenorii din România au depăşit o perioadă grea, iar mulţi dintre cei care au supravieţuit şi-au regândit din temelii modelul de afacere. Deşi se confruntă în continuare cu dificultăţi pe piaţa locală, cum ar fi scăderea cererii interne, birocraţia excesivă şi fiscalitatea mereu în schimbare, există antreprenori care au avut succes în 2012. Cei care au investit în angajaţi calificaţi şi valoroşi şi care au construit relaţii de afaceri solide cu clienţii şi partenerii de afaceri şi-au asigurat succesul pe piaţa locală, conform rezultatelor publicate în Carta Albă a IMM-urilor de anul acesta.

Problema cea mai stringentă pe care au întâmpinat-o antreprenorii în ultimii ani, şi care va continua să afecteze IMM-urile şi în 2013, este accesul dificil la finanţare. Băncile creditează în prezent doar companiile solide, clienţi vechi, cu o bonitate demonstrată de-a lungul anilor în relaţia cu banca.

Alternativa la creditul bancar este atragerea unui investitor sau listarea la bursă, iar majoritatea antreprenorilor români nu sunt pregătiți să acceseze aceste surse de finanţare. Antreprenorul care doreşte să atragă un investitor trebuie să ştie să construiască un plan de afaceri – investitorii nu aduc bani dacă nu pot estima dezvoltarea companiei pentru mai mult de un an. Un plan de afaceri solid analizează dezvoltarea pe zece ani şi estimează posibile soluţii pentru orice probleme potenţiale. Investitorii caută o bază pe care se poate construi o platformă naţională sau chiar regională în domeniul de activitate al companiei. Cu alte cuvinte, entitatea care solicită finanţarea trebuie să aibă capacitatea operaţională de producţie, dar şi de management, precum şi flexibilitatea de a face faţă unei asemenea provocări.

Pe de altă parte, misiunea atragerii unui investitor este acum şi mai dificilă, având în vedere faptul că tot mai multe companii străine migrează către Asia şi Africa, în căutarea unei forţe de muncă mai ieftine.

Pentru a stimula motorul intern de creştere, România are nevoie de un proiect strategic la nivel naţional, care să sprijine dezvoltarea antreprenoriatului. Este cea mai viabilă opţiune de creştere sustenabilă a economiei româneşti, pentru că un sector IMM puternic şi în dezvoltare va avea efecte benefice pentru toate domeniile socio-economice, inclusiv educaţie, administraţie publică sau protecţie socială.

Soluţii magice nu există, însă o strategie naţională şi o viziune coerentă asupra dezvoltării antreprenorilor români pot face ca, pe termen lung, România să devină o naţiune start-up.

Bogdan Ţenu

Senior Manager, Asistenţă în tranzacţii Ernst & Young România

• face parte din echipa Ernst & Young România din anul 2008 şi are o experienţă de peste 10 ani în audit, fuziuni şi achiziţii şi business modeling

• este licenţiat în Finaţe-bănci al Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi şi este membru ACCA (Association of Chartered Certified

Accountants)