In timp ce organizatiile ecologice incearca sa blocheze constructia gazo­duc­tului Nord Stream prin Marea Baltica, arheologii se pregatesc de noi descoperiri. Odata cu realizarea pro­iectului, de pe fundul marii vor fi scoase la suprafata navele scufundate si nu­me­roase artefacte istorice. Prin anii 1940, inginerii celui de-al treilea Reich au testat fara succes in Marea Baltica racheta Henschel HS 293. 70 de ani mai tarziu, unul dintre proiectile, cu o greutate de aproape 1.000 kg, a fost descoperit in timpul constructiei conductei care va lega direct Germania si Rusia. Marea Baltica este impanzita de relicve ale comertului maritim milenar si ale zecilor de razboaie. Unele dintre cele mai periculoase descoperiri le reprezinta grenadele chimice din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, acum macinate de rugina. Aceasta latura a activitatii a fost grupata intr-un proiect social special, dedicat „studierii si descrierii epavelor flotei daneze scufundate in secolul al XVI-lea nu departe de insula Gotland, situata in centrul Marii Baltice”, se precizeaza in preambulul proiectului. La sfarsitul saptamanii trecute, scufun­da­tori suedezi au gasit, spre bucuria arheologilor, 30 de sticle de sampanie din secolul al XVII-lea. Dupa mai bine de doua secole sub apa, bautura a capatat o culoare aurie-inchisa si un puternic miros de tutun, dud,  strugure si miere.

Numeroase nave de razboi


Pana acum, cea mai veche sampanie era considerata un Perrier-Jouet din 1825, gustat anul trecut de experti. Din adancurile Marii Baltice au mai fost scoase un avion spion suedez, disparut la 13 iunie 1952, doborat de rusi, dar si unicul portavion al regimului nazist, „Graf Zeppelin”, esuat in apropierea coas­telor poloneze. Angajatii Nord Stream au depistat deja 70 de nave scu­fundate in apele teritoriale ale diferitelor tari riverane intr-un perimetru de numai 125 m. „Este o mana cereasca pen­tru arheologi”, spune coordonatorul proiectului din partea Muzeului german de oceanografie, Thomas Forster.

El a participat deja la scoaterea unei  nave comerciale din secolul XIV. Cercetatorii au reusit, de asemenea, sa „salveze” una dintre cele 20 de nave scufundate in timpul razboiului din 1700-1721 pentru a bloca intrarea in Golful Greifswald spre insula Rugen si portul Shtralsund. La vest de localitatea germana Lubmin, acolo unde gazoductul va iesi din Marea Baltica, a fost depistat un obiect straniu. Initial s-a crezut ca este vorba despre o bomba. De fapt, este o nava esuata in urma cu peste 200 de ani. Conservata aproape in intregime, ea nu va deveni insa obiectiv turistic, ci va ramane ascunsa in nisip.