Numarul biletelor de avion vandute in tara in primele opt luni ale anului a crescut cu 9,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce valoarea acestora s-a majorat cu 7,2%, potrivit Ancai Apahi­dean, Country Manager Romania si  Mol­dova al IATA. Valoarea biletelor de avion vandute in tara in aceeasi perioada a ajuns la nivelul de 192,5 milioane de euro. Atat IATA cat si companiile aeriene esti­meaza avansul cererii pana la finele anului.

„In Romania s-au vandut in primele opt luni ale anului 2010, prin inter­mediul sistemului Billing Settlement Plan (BSB), un numar total de 815.350 de bilete de avion, comparativ cu 744.140 de bilete in aceeasi perioada a anului tre­cut”, declara Anca Apahidean, Country Manager Ro­mania si Moldova al IATA. In acelasi timp, volumul de vanzari tranzactionate in sistemul BSP Romania si Moldova in primele opt luni ale anului 2010 a fost de 207.040.000 de euro, comparativ cu 193.024.000 de euro in perioada cores­pondenta a anului trecut, mai spune Anca Apahidean. Potrivit acesteia, van­zarile din Re­publica Mol­dova reprezinta aproxi­mativ 7% din volu­mul total al van­zarilor de bilete prin intermediul siste­mului BSP. Billing Settlement Plan - BSP - este un sis­tem financiar care facili­teaza van­zarea, raportarea si decontarea bilete­lor de avion ale agentilor acreditati IATA.

Toate informatiile si relatiile agen­tilor acre­ditati IATA cu liniile aeriene se consolideaza in BSP. Peste 80% din van­zarile de bilete ale liniilor aeriene se fac prin agenti de turism acreditati IATA si prin acest sistem BSP. Companiile low cost nu distribuie bilete de avion prin intermediul sistemului BSP.

De altfel, si la nivel mondial si euro­pean estimarile initiale privind traficul aerian pentru 2010 au fost imbunatatite. Astfel, la nivel global, traficul de pasageri a punctat anul acesta o crestere de 3%-4% peste nivelul inregistrat inaintea declan­sarii crizei economice din 2008, fiind estimata o majorare a numarului de pa­sageri de 11% pentru 2010. In ceea ce pri­veste companiile aeriene din Europa, ­IATA previzioneaza ca transportatorii vor ramane pe minus si anul acesta, insa si-au redus estimarile privind pierderile la 1,3 miliarde de dolari, fata de 2,8 miliarde de dolari cat au apreciat in luna iunie 2010. La nivel global,  IATA apre­ciaza un profit de 8,9 miliarde de dolari, triplu fata de estimarea din luna iunie, cand preconiza un profit de 2,5 miliarde de dolari pentru anul in curs.

Optimism pentru urmatoarele luni


Companiile aeriene mizeaza si ele pe cresterea numarului de pasageri tran­spor­tati in acest an.

l In primele opt luni ale anului 2010, TAROM a transportat peste 1.400.000 de pasageri, in crestere cu 28% fata de peri­oada similara a anului trecut cand s-au inregistrat 1.090.000 de pasageri, po­trivit companiei. Gradul de incarcare inre­gistrat de TAROM in primele opt luni ale anului 2010 a fost de 62%, in crestere cu 7 puncte fata de aceeasi perioada din 2009. In luna august 2010 s-a inregistrat cel mai ridicat grad de incar­care din acest an: 73%, compania trans­portand peste 225.000 de pasageri.

l Pentru anul 2010, TAROM isi pro­pune sa atinga o cota de piata de 23%. Compania anunta ca in sezonul de iar­na 2010/2011 va relua operarea sezo­niera la Salzburg. Tarifele pentru cala­torii dus-intors catre Salzburg  incep de la 159 de euro, cu toate taxele incluse. Oferta este vala­bila pentru achizi­tionarea biletelor prin intermediul www.tarom.ro.

l Carpatair a transportat in 2009 apro­ximativ  502.000 de pasageri catre un numar de 30 de destinatii din sase tari. Compania opereaza peste 360 de zbo­ruri/saptamana pe 10 aeroporturi inter­ne si 18 internationale. „Pentru 2010, com­pania estimeaza o crestere a numa­rului de pasageri transportati cu 20%, pe fondul introducerii noilor zboruri direc­te operate pe destinatii din Italia, de pe bazele opera­tionale din Bucuresti (Oto­peni) si Craiova. In primele opt luni ale lui 2010 Carpatair s-a con­cen­trat pe dez­voltarea acestor doua baze operationale si a continuat expan­siunea pe piata Ita­liei, introducand noi desti­natii si zboruri directe care sa raspunda nevoilor de ca­la­torie ale acestei piete. Compania a mi­zat pe un numar mare de frecvente si des­tinatii de zbor, orare variate si mul­tiple posibilitati de cone­xiu­ne, pentru a oferi pasagerilor o flexi­bilitate cat mai mare in configurarea zborurilor”, de­clara Paula Ardelean, vice­presedinte Marketing&Vanzari a Carpa­tair.

O piata importanta


  •  Compania Malev a transportat, in primele opt luni ale anului, peste 100.000 de pasageri pe toate rutele pe care ope­reaza in Romania, in conditiile unei redu­ceri importante de capacitate pe care a facut-o in tara noastra in acest an si de numarul mult mai mic de destinatii de­ser­vite anul acesta, declara Madalina Cre­tu, Country Commercial Manager pen­tru Romania si Republica Moldova a Ma­lev. „Cererea, in mod evident, a crescut pe toata piata ro­ma­neasca, iar noi avem ca obiectiv un nu­mar de 170.000 de pasageri pana la sfar­­situl anului”.
  • In primele opt luni ale anului 2010, Wizz Air a transportat 1,4 milioane de pasageri din si spre Romania, o crestere cu 33% in com­paratie cu aceeasi perioada a anului trecut. Gradul mediu de incarcare a avioanelor Wizz Air s-a mentinut la 88%. „Pentru Wizz Air, Roma­nia este a doua cea mai mare piata dupa Polonia. Continuam sa inregistram rezultate foarte bune si sa mentinem o crestere robusta pe aceasta piata. Pen­tru acest an estimam sa trans­portam din si spre Romania 2 milioane de pasageri, declara Attila Dankovics, director Marketing, Vanzari si Comunicare Wizz Air.