In noiembrie 2010, patru banci de­clarau scadent un credit sin­di­calizat in valoare de 100 de milioane de euro. Finantatorii erau RBS Romania, ING Bank, Piraeus Bank si Citibank Eu­rope. Printre imprumutati se aflau trei producatori de pe piata de material rulant, Astra Vagoane, Meva si Rom-vag, care au intrat, astfel, in incetare de plati. Administratorii judiciari spun ca acesta nu a fost singurul motiv al insol­ventei, ci si relatiile contractuale, dar mai ales cele financiare existente intre firmele grupului-mama, IRS Luxem­burg, detinut de Cristian Burci.

Astazi, la Arad, are loc prima intal­nire a creditorilor societatii Astra Va­goane, intrata in  insolventa la data de 17 noiem­brie 2010. Initial, admi­nistra­to­rul judiciar, Solve Insolve IPURL,  stabilise ca aceasta adunare sa aiba loc la sediul societatii, unde sala de sedinta putea gazdui apro­ximativ 40 de persoane. Odata cu aparitia continua a noi si noi creditori, aproximativ 100 de entitati in acest moment, s-a obtinut acceptul instantei pentru inchirierea uneia dintre salile de spectacole ale Casei de Cultura din oras.

Peste 300 de entitati la masa credala


Intrarea in incetare de plati a pro­ducatorului de vagoane este strans legata nu numai de conditiile de pe o piata afectata de criza economica internationala, ci si de relatia de afaceri cu actionarul majoritar, International Railway Systems (IRS), cu sediul in Luxemburg,  precum si cu celelalte companii din grup. IRS apartine omului de afaceri Cristian Burci si detine la Astra Vagoane Arad o participatie de 97,7%.

IRS este actionar majoritar, cu 98,22%, si la societatea Meva - producator de material rulant, din Drobeta Tr.-Sverin, aflata de asemenea in insolventa din 16 noiembrie 2010. Administratorul judiciar, Casa de Insolventa Transilvania, a organizat, in 17 februarie 2011, Adunarea Generala a celor aproximativ 160 de creditori, urmand ca lista finala a acestora sa fie definitivata pana la 10 martie 2011.

O alta companie unde grupul lui Cristian Burci detine pachetul majoritar (70,51%) este Romvag Caracal, cumparata de la compania germana KEG, intrata in faliment in 2002. Producatorul de material rulant a fost declarat in incapacitate de plata in 12 noiembrie 2010. Pentru Romvag, la masa credala s-au inscris 185 de creditori, administrator judiciar fiind RVA Insolvency Specialists. Extinderea grupului IRS pe piata de material rulant s-a realizat si prin pre­luarea 100% a companiei MSV Metal Stu­denka, din Cehia, care activeaza in industria metalurgica si produce piese si suban­samble. De mentionat ca IRS Luxemburg si-a infiintat in Elvetia o alta companie, IRS Industrie GMBH, prin care se derulau majoritatea contractelor celor patru produ­catori.


Termenele de rambursare, nerespectate


Pentru toate aceste companii, IRS Luxemburg a contractat la inceputul lunii octombrie 2008 un credit sindicalizat in valoare de 100 de milioane de euro, de la ABN AMRO Bank filiala Amsterdam, Citibank Europe PLC, ING Bank Amster­dam filiala Bucuresti si Piraeus Bank Romania. Mandatar al tuturor bancilor finantatoare era ABN AMRO Bank filiala Singapore, iar agentul de garantare a fost reprezentat de RBS Bank Romania. Potrivit contractului (tabelul alaturat), impru­mutatorii isi refinantau creditele acordate anterior celor cinci companii cu suma de 60 de milioane de euro, operatiune denumita Facilitatea A si, totodata, acordau un credit nou, in valoare de 40 de milioane de euro, operatiune denumita Facilitatea B.  Impru­mutatii se obligau, in mod irevocabil si ne­conditionat, sa-i plateasca Agentului de garantare la data scadentei sumele datorate catre orice imprumutator.

Bineinteles, socoteala din octombrie 2008 nu s-a potrivit cu posibilitatile de plata ale imprumutatilor. De exemplu, Romvag Caracal a primit 14,8 milioane de euro prin Facilitatea A si 6,4 milioane de euro prin Facilitatea B. Nu a reusit sa ramburseze decat 1,8 milioane de euro.

Societatea Meva din Drobeta Tr.-Severin a primit 21,2 milioane de euro pentru refinantare si 9,6 milioane de euro sub forma unui nou imprumut. In 2009 a reusit sa plateasca din principal 1,8 milioane de euro si aproximativ 2 milioane de euro dobanzi, in conditiile in care exercitiul financiar s-a incheiat cu o pierdere de 3 milioane de euro. In 2010, din principal a rambursat 800.000 de euro si doar 150.000 de euro pentru dobanzi. Pierderea societatii in octombrie se ridica tot la 3 milioane de euro. In ceea ce priveste Astra Vagoane Arad, din creditul sindicalizat a obtinut cea mai mare suma: 25,5 milioane de euro prin Facilitatea A si 11,99 milioane de euro prin Facilitatea B. Se pare ca rambursarile nu au respectat graficul nici in acest caz, astfel incat la data de 2 noiembrie 2010 bancile finantatoare au declarat creditul scadent, conturile celor trei producatori romani - Meva, Romvag si Astra - au fost blocate rand pe rand, acestia introducand cererile de intrare in insolventa.

Reprezentantii agentului de garantare, RBS Bank, ne-au precizat ca „banca nu comenteaza situatia clientilor corporate, indiferent de starea lor financiara”.

Panza de paianjen a datoriilor


Dincolo de toate acestea, cei trei admi­nistratori judiciari - RVA, Casa de Insol­venta Transilvania si Solve Insolve - atrag atentia ca intrarea in incetare de plati nu s-a datorat doar declararii creditului sindica­lizat drept scadent, ci si unor „im­per­­fectiuni in regula­rizarea rapor­turilor in­terne intre societatile apartinand gru­pului IRS, ceea ce a condus la existenta unui vo­lum deosebit de mare de datorii reciproce, atat din pozitie de debitor, cat si de cre­ditor”.

De exemplu, din datoriile totale de  81 de milioane de lei ale Romvag, un sfert erau pe numele societatilor din grup. De altfel, la randul sau, IRS Industries avea de ram­bursat catre compania din Caracal 5,3 mili­oane de euro, dintr-un credit de 7,5 milioane de euro contractat in 2006. La randul sau Romvag are de recuperat de la societatile din grup 135,57 milioane de lei, adica 92,4% din total. Cele mai multe sunt pe numele IRS Industries.

In cazul Meva, majoritatea creantelor, 173 de milioane de lei, sunt pe numele societatii-mama, IRS Luxemburg, pe cel al IRS Industries GMBH si pe cel al IRS Leasing LTD. Pe de alta parte, din totalul datoriilor pe termen scurt de 128,9 milioane de lei, 20% sunt catre IRS si celelalte companii din grup.

Si in cazul Astra Vagoane, cu un total al creantelor de 283 de milioane de lei, majoritatea debitelor sunt datorate de catre aceleasi societati membre ale grupului IRS, din care o buna parte revine IRS Industries GMBH, care a incheiat cu Astra Arad contractul-cadru de fabricatie a vagoanelor. In plus, o alta societate membra a grupului IRS, respectiv IRS Management SRL, pres­teaza debitoarei servicii de management si consultanta.

Din pacate, atat contractele comerciale, cat si din colaborarea intercompany, intre Astra - Meva - Romvag si IRS, au fost permanent grevate de amenzi, penalitati si dobanzi fiscale. Cum a fost posibil? Casa de Insolventa Transilvania explica: „Ceea ce din punct de vedere comercial a fost o constructie integrata, din punct de vedere financiar si fiscal nu a reprezentat o solutie eficienta. Cele trei companii producatoare livrau cu TVA catre compania din Elvetia (care nu este membra UE), aceasta refac­tura catre beneficiarul final, desemnand Romvag SA ca reprezentant fiscal. Taxa pe Valoarea Adaugata urma a fi compensata la nivel de grup, insa intre momentul exigibilitatii TVA si momentul com­pensarii se calculau majorari si penalitati de intarziere”. De exemplu, pentru Meva SA, amenzile, penalitatile si dobanzile fiscale au fost de cate 9 milioane de lei si in 2009, si in 2010.


„Avand in vedere caracterul oneros al acestui contract....”


Astazi, in cadrul Adunarii Generale a creditorilor companiei Astra Vagoane, administratorul judiciar Solve Insolve va pune in discutie mentinerea sau denuntarea unui contract pe care-l caracterizeaza drept oneros, desi nu indica si suma aflata in joc. Este vorba despre un „Contract de prestari servicii de management si consultanta” incheiat intre  IRS Management SRL in calitate de prestator si Astra Vagoane in calitate de beneficiar, pe o perioada de 12 luni. Porivit prevederilor, acesta poate fi prelungit automat cu inca un an cu anumite exceptii. Printr-un addendum din 28 decembrie 2009, partile au stabilit prelungirea pana la data de 31 decembrie 2010.

Datorii si din contracte de leasing


Cei trei administratori judiciari atrag atentia ca societatile intrate in insolventa au in derulare si o serie de contracte de leasing. De exemplu, Astra Vagoane a incheiat 12 astfel de contracte cu ING Lease, Volksbank Leasing, UniCredit Leasing si Caterpillar Financial Services Poland, avand de plata 6,2 milioane de lei. Meva SA are incheiate trei contracte cu ING Lease pentru care mai are de achitat 2,75 milioane de lei. La randul ei, Romvag Caracal mai are de rambursat 3,9 milioane de euro din 35 de contracte de leasing incheiate cu Caterpillar Financial Services Poland, Porsche Leasing, ING Lease, OTP Leasing si Fortis Bank.