O versiune anterioară şi controversată a celebrei Gioconde de Leonardo da Vinci, a fost prezentată joi la Geneva de către Fundaţia Mona Lisa, în cadrul unei conferinţe de presă organizate într-unul din palatele din oraşul elveţian, transmite AFP.


În faţa a peste 100 de jurnalişti şi cameramani, pânza, conservată în ultimii 40 de ani într-o bancă în Elveţia, a fost prezentată presei. Este vorba despre o 'Mona Lisa' mai tânără decât cea care se află la Luvru, conform fundaţiei elveţiene cu sediul la Zurich, ce a fost pictată de Leonardo da Vinci cu 10 ani mai devreme decât Gioconda, şi reprezintă aceaşi femeie, însă cu 10 ani mai tânără.

Fundaţia a publicat tot joi o carte de 320 de pagini sub titlul 'Mona Lisa, versiunea anterioară', care oferă dovezile privind faptul că este vorba despre o pictură realizată de Leonardo şi că este vorba despre acelaşi model reprezentat în pânza de la Luvru. În prezent, acest tablou este proprietatea unui consorţiu internaţional ai cărui membri doresc să-şi păstreze anonimatul. Acest consorţiu a achiziţionat tabloul în 2003 de la moştenitorii lui Elisabeth Meyer, partenera de viaţă a colecţionarului de artă Henry Pulitzer, văr cu Joseph Pulitzer, creatorul premiului cu acelaşi nume. Henry Pulitzer a cumpărat acest tablou în 1962.

După cum susţine faimosul istoric al epocii Renaşterii Giorgio Vasari, Leonardo a început să picteze portretul tinerei femei cu zâmbet misterios în 1503 şi a lăsat lucrarea neterminată. În 1519, potrivit lui Vasari, Leonardo a finalizat tabloul. Conform susţinătorilor existenţei celei de-a doua versiuni a faimoasei picturi, 'Isleworth Mona Lisa' este prima variantă a tabloului lucrată în 1503, iar capodopera maestrului de la Luvru ar fi a doua variantă datând din 1519.

'Isleworth Mona Lisa' este cunoscută istoricilor de aproape 100 de ani. În 1914, tabloul a fost cumpărat de către artistul şi criticul englez Hugh Blaker, care locuia într-o suburbie a Londrei, Isleworth, după numele căreia a şi fost denumit. Înainte de aceasta, tabloul s-a aflat timp de o sută de ani la castelul unui aristocrat englez din comitatul Somerset. În 1962, tabloul a fost cumpărat de colecţionarul american Henry Pulitzer care a fost primul care a avansat teoria că lucrarea este autentică.