OMV Petrom, Automobile Dacia şi British American Tobacco România sunt primele trei companii din România în 2012, cu afaceri totale de peste 36 miliarde de lei, în decursul anului trecut, conform publicaţiei 'Major Companies in Romania', lansată, joi, într-o conferinţă de specialitate.


Potrivit clasamentului, liderul din acest an, OMV Petrom, a reuşit această performanta pe baza cifrei de afaceri raportată în 2011, cifrata la 16,6 miliarde de lei, în timp ce profitul a fost de peste 3,68 miliarde de lei. Poziţia secundă a fost ocupată de Automobile Dacia S.A., cu afaceri, în 2011, de 13,17 miliarde lei şi un profit de 275,2 milioane lei. Podiumul 'Major Companies in Romania' este încheiat de British American Tobacco (România) Trading, companie care a raportat, anul trecut, o cifră de afaceri de 6,051 miliarde lei, dar şi un profit de 317 milioane lei.

Practic, topul primelor zece companii prezente în clasament este dominat de companiile de petrol şi gaze, cu patru astfel de societăţi: OMV Petrom şi OMV Petrom Marketing (poziţia 1, respectiv 5), Societatea Naţională de Gaze Naturale Romgaz (locul 4, cu afaceri de 4,2 miliarde de lei) şi Rompetrol Rafinare (locul 10, cu cifra de afaceri de 10,18 miliarde lei). Totodată, companiile din retail, precum Kaufland, Metro Cash&Carry şi Carrefour au ocupat locurile 6,7 şi 8. Producătorul de îngrăşăminte Azomureş se situează pe poziţia cu numărul 9 în acest an, cu afaceri de 1,63 miliarde de lei şi un profit de 365,2 milioane de lei.

Estimativ, cifrele de afaceri ale companiilor incluse în Top 10 al Major Companies in Romania ating, în acest an, o valoare cumulată de aproximativ 80 de miliarde de lei (circa 18 miliarde de euro). Ediţia din 2012 a clasamentului a generat clasamente de companii grupate pe 23 de domenii de activitate, iar metodologia de evaluare a acestora a luat în considerare un set de criterii cantitative (cifra de afaceri raportată de către fiecare companie, indicatori financiari din contul de profit şi pierderi, precum şi din bilanţul contabil) şi criterii calitative, cum ar fi contribuţia la construirea unui brand local, proiecte de responsabilitate socială şi număr de angajaţi.

Publicaţia 'Major Companies in Romania' se bazează pe o metodologie de scoring a companiilor, elaborată de Ernst&Young România, prin care sunt analizate şi clasificate cele mai importante companii din România.