Sali de judecata - 80 de milioane de euro, sisteme informatice - 24,6 mi­lioane, consultanta - 9,9 mili­oane, supravegherea proiectarii - 5,75 milioane, vizite de studiu - 1,4 milioane. Justitia este de nepretuit, pentru toate celelalte lucruri exista carduri, valize, rubedenii sau prietenii. In lantul reformei din justitie verigile de interese au prins firma lui Dan Stratan, asociat al omului de afaceri Sorin Ovidiu Vantu si cercetat penal in dosarul privatizarilor din energie.

Potul reformei - Dupa ani de efor­turi preaderare si apoi postaderare la Uniunea Europeana, Romania a cheltuit peste 110 milioane de euro din impru­muturi. Chiar daca pentru oamenii de rand reforma nu a adus schimbari radicale in Justitie, pentru un grup de firme banii europeni au fost mana cereasca. Sali de judecata noi sau renovate, sisteme informatizate per­forman­te sau pregatire profesionala de specialitate in strainatate pentru judeca­tori, toate acestea pentru cresterea per­for­mantei in Justitie. Progresele refor- ­mei din Justitia romaneasca sunt destul de anevoioase, lucru observat de rapoar­tele intocmite de Comisia Europeana, dar, in pofida acestor rapoarte, banii pentru rezolvarea problemelor semna­late au fost alocati cu varf si indesat, chiar daca in unele situatii rezultatele nu sunt vizibile.

Pentru proiectul de refor­ma in justitie Guvernul Romaniei a semnat un imprumut de 110 milioane de euro cu BIRD (Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare) structurat pe trei capitole: lucrari, bunu­ri si ser­vicii de consultanta. „Proiectul privind Reforma Sistemului Judiciar” a fost aprobat prin Legea 205/2006 si se refera la 65,9 milioane de euro pentru lucrari civile, 24,6 milioane pentru bunuri, inclusiv furnizarea si instalarea sis­temelor informatice. Pentru serviciile de consultanta si audit au fost alocate 9,9 milioane de euro, iar pentru servi­ciile de supraveghere a proiectarii si cons­truirii 7,75 milioane de euro. Buge­tul de vizite de studiu si pregatiri de personal este de 1,4 milioane de euro, iar 2,45 milioane sunt sume aflate la dispozitie pentru alte cheltuieli.


„Fara Spaga” cu oamenii lui Vantu


Campaniile mediatice din domeniul Justitiei au avut efect doar in zona crearii de branduri, nu si a constiintei publice. Nici nu se poate vorbi de constiinta din moment ce firmele care au primit contrac­tele apartin unor personaje contro­versate pentru afacerile lor. In perioada 2007-2008 Ministerul Justitiei, in parteneriat cu un consortiu inter­national Rambøll Management (firma de consultanta daneza atot­pre­zenta in programele cu fonduri europene deru­late de Ministerul Justi­tiei), Trans­pa­rency International Roma­nia, Con­cept Foundation si SC Cap SRL Romania au derulat campania nationala anticoruptie „Fara Spaga”, cu o durata de 14,5 luni. Proiectul a fost demarat la data de 15 decembrie si s-a incheiat pe 29 februarie 2008. Campania fost finan­tata in cadrul programului PHARE cu 1,6 milioane de euro si 0,2 milioane de euro cofinantare. Firma CAP SRL ii are ca actionari pe Catalina Isopescu (33,33%), Gabriel Costin Isopescu (33,33%) si Romcapital Invest SA (33,34%). Romcapital apartine familiei miliona­rului iesean Dan-Iulian Stratan si a mai derulat programe de promovare alaturi de Saatchi&Saatchi, cum este cea de promovare a perceptiei fata de romani in Spania finantata cu 3,5 milioane de euro (prin Agentia de Strategii Guver­namentale).

Firma Romcapital Invest SA este deja celebra pentru afacerile in dome­niul energiei, al industriei petro­liere si in cel al comunicatiilor. Actio­narul majoritar de la Romcapital Invest, Dan Stratan, a fost membru de baza in imperiul Gelsor si este cercetat in dosarul penal aflat in lucru la Parchetul General privind privatizarile din energie alaturi de Nagy, Benyatov, Stan­chev si Mucea. Dan Stratan a primit 47% din actiunile Romcapital Invest SA si fotoliul de administrator in aceasta firma in 2001 de la Sorin Ovidiu Vantu (49% in 2001), ulterior firma fiind preluata integral de familia Stratan.


Informatizare cu „Gherman”


In strategia de informatizare sunt in curs de implementare o serie de compo­nente care se afla in diferite stadii fiecare, dar firmele cu care s-au semnat contractele au in spate aceleasi perso­naje, sistemul trebuind sa-i poarte numele lui Gherman. Unul dintre oame­nii care apar constant in aceste contracte este Mihai Liviu Gherman (fiul fostului senator Oliviu Gherman), actionar la Intrarom (Birlea Teodor, Chirita Ionel Marian, Constantinescu Catalin Iulian, Rusu Anca Daniela, Turcu Carmen, Gherman Mihai Liviu, Tsoukalidis Konstantinos, Bolohan Mihai, Arnaoutou Valentin, Dumitru Florin Victor, Intralot, Morton Fininvest Holding SA, Intrarom SA, Intracom Telecom Grecia <66,7%>) si adminis­trator la Forte Business Services SRL (Siemens Aktiengesellschaft Osterreich 97,53% si Kdag Beteiligungen Gmbh). Dotarea cu tehnica de calcul si produse software a tuturor institutiilor siste­mului judiciar inseamna 13.000 de computere si echipament IT in valoare de 18,5 milioane de euro, pentru Instante si Parchete. Acestea au fost achi­zitionate in luna ianuarie 2006 in cadrul unui contract de tip leasing incheiat cu Intrarom.

ECRIS, aplicatie de milioane


ECRIS este un program care permite oricui sa consulte in varianta online stadiul unui dosar prin consultarea unei baze de date. Dezvoltarea si extin­derea Sistemului de Mana­gement al Dosarelor (ECRIS) includ o aplicatie ce permite publi­carea pe portalul instan­telor a infor­matiilor de interes public si a extraselor din dosare, fiind instalata in toate Instantele si Parchetele. „Sistemul a fost dezvoltat de firma Indaco (Iane Daniel 50% si Iane Ovidiu Cristian 50% - n.r.) pe perioada 2002 (v.1.0)-2005 (v.3), costurile fiind bugetate prin fonduri Phare, astfel: v1 - 1.160.000 de euro, v2. - 245.000 de euro, v3 - 150.000 de euro. Prin inter­mediul programului Phare 2004, care a fost contractat la data de 30 noiembrie 2006 de compania European Dynamics din Grecia (reprezentata de Velentzas Constantinos), pentru suma de 1,65 mili­oane de euro, va fi realizata o versiune ECRIS complexa, cu noi facilitati”, arata reprezentantii Compar­timentului de informatica publica din Ministerul Justitiei.


Audieri la distanta cu Avitech


O alta companie care a prins con­tracte cu banii pentru reforma in Justitie este Avitech CO SRL (Avitech OVERSEAS CO LTD - 75% si Ardesign CO SRL), care a luat peste un milion de euro pentru crearea unui sistem unitar si performant de audiere in fata instan­tei a martorilor cu identitate ascunsa. „Proiectul de constituire a sistemelor de audiere a martorilor la distanta (de tipul videoconferinta cu facilitati specifice de distorsiune, inregistrare etc.) a fost derulat cu succes si incheiat in tri­mestrul doi al anului 2008 de Avitech CO SRL. El a fost implementat in doua faze: in prima faza au fost achizitionate 52 de sisteme (10 curti de apel si 41 de tribunale) ce au costat 390.000 de euro fara TVA (septembrie 2007 + 8 luni de la data semnarii contractului) si in faza a doua au fost cumparate 88 de sisteme cu 677.000 de euro fara TVA.

Achizitii pe patru componente


Potrivit proiectului de reforma a sistemului judiciar, achizitiile s-au stabilit pe patru componente, reabili­tarea infrastructurii instantelor, consoli­darea capacitatii administrative a in- ­s­tan­telor, sistemul informatic al in­stan­telor si dezvoltarea institutionala a in­sti­tutiilor sistemului judiciar.

Pentru reabilitarea si construirea de noi sedii au fost asigurate 80 de mili­oane de euro, dintre care 65,9 milioane de euro de la BIRD si diferenta prin cofinantare de la bugetul de stat. In urma procesului de evaluare au intrat in proiect 25 de cladiri, dintre care cinci vor fi constructii noi. Detalii despre firmele care au castigat licitatiile pentru arhitectura, consultanta si lucrari la aceste cladiri intr-un numar viitor.

UE da bani multi, dar constata performante putine


Punctul forte din reforma in Justitie

„Alte 4.449 de computere si echipa­ment IT pentru Instante, Parchete, Ministerul Justitiei si alte institutii din cadrul sistemului judiciar au fost achi­zitionate prin intermediul programului Phare 2004. Acestea au fost destinate in principal utilizarii de catre judeca­tori/procurori/grefieri, fiind contractate de la Forte Business Services in cadrul unui proiect in valoare de aproximativ 10,5 milioane de euro. Dotarea cu hardware a continuat prin pro­iectul Phare 2006. Contractul a fost incheiat in septembrie 2008 si are termen 12 luni de la semna­rea contractului (septembrie 2009). In completare, s-a recontractat dispo­nibilului bugetar de 2 milioane de euro pentru: echipamente IT, solutii de securitate date, modernizare infrastructuri hardware si SGBD existente la nivelul sistemului judiciar. Caietul de Sarcini si invitatia de participare la licitatie au fost publicate in septembrie 2008, termenul de finalizare a proiectului fiind ultimul trimestru din 2009. Castigatorul licitatiei este firma Intrarom, cu o valoare de aproximativ 6 milioane de euro”, arata reprezentantii Ministerului Justitiei. Un alt proiect cu acelasi furnizor este „Sistemul de arhivare electronica (SAE)”, finantat prin fonduri Phare 2005, in valoare totala de 9,5 milioane de euro, cu termen de finalizare februarie 2009, ce este executat tot de Forte Business Services. Proiectul presupune livra­rea si instalarea echipamentelor hard­ware, proiectarea si instalarea aplicatiilor de sca­nare si gestionare a documentelor primite sau emise de catre institutiile sistemului judiciar, servicii de implementare si instruire.

Promovarea media, cu rezultate slabe

Un alt aspect al cheltuirii banilor pentru reforma in justitie tine de programele de constientizare a populatiei, care au inghitit sume importante, dar rezultatele sondajelor arata ca efectul este destul de mic. Campania „Justitia este un stalp al societatii. Nu o corupe si nu te lasa corupt” a fost lansata pe 21 noiembrie 2006 si a inclus un spot TV si unul radio, dar si postere. Serviciile au fost acordate societatii SC Mercury Promo­tions SRL, care a mai castigat si alte contracte pentru serviciile de pro­movare pentru drepturile copilului, inainte de promo­varea campaniei media de informare in domeniul anticoruptiei, in valoare de 129.099,75 lei cu TVA, echivalent a 54.716,20 euro cu TVA, bani proveniti de la bugetul Ministe­rului Justitiei. Firma Mercury Promo­tions era administrata de Radu Gabriel Miu si avea ca actionar in 2006 pe Simarom Trading Limited, un off-shore din Cipru reprezentat de Charalambos Michaelides. Societatea si-a schimbat denu­mirea in 2008 si a devenit Mercury 360 Communications SRL, iar acum actionar ma­joritar este un alt off-shore, Dornden Holdings Limited (Isle of Man), cu 72%, Radu Miu cu 20% si Hunt Michael Nicholas cu 8%.