Petromin, ultima companie mari­ti­ma de stat, se afla cu un picior in prapastie, in pofida nenumaratelor incercari ale AVAS de a o privatiza. Cu datorii istorice si cu patrimo­niul saracit, Petromin se zbate in agonie de mai bine de cinci ani, cand statul a avut prima tentativa sa o instraineze. Intre timp, compania de stat a schimbat mai multe conduceri care au lasat gauri insem­nate in urma unui management defectuos.

Petromin a rezultat din divizarea intreprinderii de exploatare a flotei maritime Navrom si a fost, ani buni, cu peste 100 de nave petrolier si vrachiere in proprietate, un nume important in industria shippingului. Dupa divizarea companiei-mama s-au format Petromin, Romline si Navrom si, in prezent, doar Petromin mai functioneaza. Florin Chiforeanu este cel care a preluat, in urma cu doar cateva saptamani, fraiele companiei de stat, de care este strans legat Dosarul „Flota”. Ancheta a avut ca obiect stabilirea modului in care tara noastra a pierdut cea mai mare parte a navelor maritime-mineraliere de mare capacitate, prin infractiuni comise de cei care ar fi initiat si derulat fraudulos asocierea CNM Petromin SA Constanta cu grupul de firme private Torvald Klaveness Oslo din Norvegia, in peri­oada aprilie 1991-august 2000. Potrivit expertizei dispuse de procurorii Parche­tului National Anticoruptie (actualul DNA), prin instrainarea a 16 nave, cei 80 de inculpati din dosar ar fi pagubit statul roman cu peste 275 de milioane de euro. Noul director al Petromin se plange ca a gasit societatea ingropata in datorii de peste 40 de milioane de lei si cu aproape toate activele in procedura de executare silita. Florin Chiforeanu a adaugat ca la situatia actuala a companiei au pus umarul cei care au condus-o in trecut si care au lasat in urma lor o multime de nereguli, motiv pentru care Directia Nationala Anticoruptie a demarat o noua ancheta in acest caz. Asupra fostilor directori ai societatii planeaza acuzatii extrem de grave precum abuz in serviciu si frauda de milioane de euro. In prezent, patrimoniul societatii de stat se rezuma doar la sediul administrativ situat in incinta Portului Constanta, un remorcher fluvial, doua nave vrachier, o structura de cazare cu 114 locuri in statiunea Saturn si mai multe spatii comerciale in Constanta.

AVAS a respins trei oferte de privatizare


Singurele bunuri care nu sunt puse sub sechestru sunt navele vrachier, „Carmen Sylva” si „Ileana”, care sunt inregistrate in Malta pe numele unor societati subsidiare. „S-au acumulat dato­rii si s-au deturnat fonduri in baza unui management defectuos de care a dat dovada fosta conducere”, a declarat Chiforeanu, care explica, prin aceste cuvinte, de ce toate incercarile de privatizare ale Petromin, de catre AVAS, au fost sortite esecului. „Ce sa cumpere de la stat? Datorii?”, se intreaba retoric directorul. Petromin nu a mai reusit sa starneasca interesul niciunui investitor, in pofida faptului ca pretul de pornire al licitatiilor a scazut de la 39,35 milioane de lei, in 2008, la 14,95 milioane de lei, in decembrie 2009. Petromin se afla in proces de privatizare de mai bine de cinci ani, de cand AVAS a deschis campania de precalificare si, implicit, cea de depunere a ofertelor de cumpa­rare.

Privatizarea societatii, care are un capital social 56,21 milioane de lei, pare a fi singura varianta avantajoasa pentru statul roman care, prin executare silita, ar pierde tot, intrucat banii incasati vor fi folositi, strict, pentru plata datoriilor. In 2005, consortiul civil format din SC Algoritm Consult SRL si Asociatia Salariala Petromin si-a exprimat intentia de a cumpara compania, dar a fost descalificat de AVAS pe motiv ca nu indeplinea conditia care viza o expe­rien­ta de minimum cinci ani in domeniu. Au existat voci care au spus ca acest refuz a reprezentat condamnarea la moarte a companiei de stat, a carei privatizare a fost sistata, timp de mai bine de doi ani, si din cauza faptului ca SC Algoritm Consult SRL si Asociatia Salariala Petromin au actionat in instanta statul roman si au castigat daune de 50.000 de lei.

Fiscul a inceput vanzarea bunurilor


Pana acum, Fiscul a reusit sa vanda doar cateva spatii comerciale aflate in proprietatea companiei. La sfarsitul lunii martie, Directia Generala a Finan­telor Publice Constanta a scos la vanzare mai multe bunuri imobile proprietate a debitorului CN Petromin SA, printre care s-au numarat trei spatii comerciale in suprafata utila totala de 208,12 metri patrati si suprafata construita totala de 235,18 metri patrati. Pentru acestea, pretul de pornire al licitatiei a fost de 719.510,61. In plus, Fiscul a scos la vanzare, fara succes, impingatorul flu­vial „Pluton”. Nava are o lungime de 32,04 metri, latime de 11,40 metri, inal­time de 3,008 metri si o capacitate ma­xima de incarcare de 99,40 tone. Im­- pin­gatorul „Pluton” este inmatriculat si dispune de doua motoare Diesel Den­tz. Pretul de pornire a fost de 8.812.084 de lei fara TVA. CNM Petromin, care are in prezent 56 de angajati, a inregistrat in 2009 venituri totale de 60,79 milioane de lei si chel­tuieli de 97,19 milioane de lei, din care rezulta pierderi de 36,40 milioane de lei.

Potrivit Agentiei Natio­nale de Ad­minis­trare Fiscala, Petromin inre­gistra, la sfarsitul anului trecut, datorii catre stat, doar la bugetul con­solidat, de 19.260.016 lei. Din aceasta suma, pena­litatile reprezentau 8.795.465 de lei. La finele anului 2008, compania raporta o pierdere contabila de 8.032.375 de lei, pentru un numar mediu de 68 de angajati. Intre timp, datoriile au mai crescut, iar in februarie 2010 au ajuns la 3,6 milioane de euro, suma in care sunt incluse si obligatiile restante la ad­mi­nistratiile locale din Constanta si Mangalia. Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului detine 70,02% din tota­lul actiunilor Petromin, SIF Transilvania are 23,83%, iar restul actiunilor, 6,15%, sunt detinute de persoane fizice in urma Programului de Privatizare in Masa.


Oferta omului de afaceri grec


Dupa o prima tentativa de privatizare, esuata, AVAS a acceptat o oferta venita din partea persoanei fizice Sotirios Emannouil, un afacerist de origine greaca,  interesat sa preia pachetul majoritar al Petromin. Atunci, angajatii au spus ca acesta a fost doar un tertip prin care statul a incercat sa elimine definitiv din cursa consortiul Algoritm - AS Petromin, intrucat dosarul depus de grec era incomplet. Afaceristul avea si un istoric controversat, el fiind considerat responsabil ca a adus la un pas de colaps santierul Naval Fore River din Quincy - America, isprava in urma careia toate proprietatile sale au fost executate silit. In aceste conditii, sub presiunea media, Sotirios Emannouil a fost si el descalificat de AVAS. In 2008, Grup Servicii Petroliere (GSP) SA, cea mai mare firma care opereaza platforme de foraj maritim din Romania, s-a aratat interesata sa preia Petromarul, cu care aveau planuri mari: sa o transforme in companie regionala, sa construiasca 6-10 nave tanc tip fluviu-maritime si un terminal de 25.000 de tone. AVAS a res­pins insa si aceasta oferta de privatizare.