Piata locala de PC-uri a urcat in primul trimestru cu 12%, pana la 141.876 de unitati, potrivit rapor­tului companiei de cercetare si consultanta in domeniul IT, In­ternational Data Corporation (IDC). Piata continua astfel recuperarea, dupa declinul puternic din 2009. Topul producatorilor cu cele mai bune vanzari a fost condus de HP in primele trei luni ale anului.

„Dupa o perioada in care cei mai multi consumatori au fost mai precauti in privinta modului in care cheltuiesc bugetele limitate de care dispun, in primele trei luni ale anului ei au ales sa investeasca din nou in tehnologie si in echipamente care sa ii ajute in activitatea lor de zi cu zi”, explica Tiberiu Dobre, HP PSG Romania Country Manager, avansul vanzarilor de PC-uri din T1/2011. Evolutia are loc pe fondul redresarii consumului si al scaderii preturilor la astfel de echipamente.

De altfel, potrivit specialistilor, un factor care a condus la majorarea vanzarilor fata de anul trecut il constituie si lansarile de noi produse. Cresterea consemnata pe primul trimestru este in linie cu estimarile jucatorilor din domeniu, care avanseaza pentru acest an o majorare a pietei de profil intre 10% si 15%. „Mai avem de recuperat dupa caderea dramatica de 50% din 2009”, spune Aurel Netin, General Manager Lenovo Romania, Moldova si Bulgaria. Evolutia pietei de profil tine insa de starea de spirit a consumatorilor si de factorii macro­economici, segment imprevizibil in tara noastra, considera reprezentantii Sony Vaio in Romania. ,,Evolutia pietei in primele trei luni reprezinta un motiv de optimism si, in acelasi timp, un semnal ca a trecut ce era mai greu. Piata a revenit pe crestere si ma astept sa ajunga la un nivel de aproximativ 700.000 de unitati pana la finalul anului, echiva­lentul unei cresteri de aproximativ 16,6% fata de 2010”, spune Tiberiu Dobre.

Evolutie mai bunapentru desktopuri


Potrivit raportului IDC, piata de PC-uri portabile a fost in primele trei luni ale anului de aproape trei ori mai mare decat cea a desktopurilor.
Astfel, producatorii de notebookuri si net­book­uri au reusit sa vanda 103.202 astfel de echipamente, in crestere cu 11,1% fata de aceeasi perioada a anului trecut. O evolutie mai buna, chiar daca vorbim de un volum mai mic, a avut-o insa segmentul desktopurilor, care a inregistrat un avans de 14,5% in primul trimestru fata de T1 2010, la 38.674 de unitati. Pe piata desktopurilor, cea mai mare crestere a inregistrat-o HP, care aproape si-a dublat vanzarile, reusind livrarea a 10.891 de unitati. O crestere importanta a avut-o si Serioux, brandul companiei Asesoft Distribution, care a consemnat un avans de 84,8%, livrand, potrivit IDC, 10.308 desktopuri. Marele perdant a fost in primele trei luni compania Complet Electro Serv (CES) din grupul Altex, care a inregistrat o prabusire a vanzarilor cu 73,7%, reusind sa livreze doar 1.150 de desktopuri.

HP conduce topul vendorilor


Cea mai buna evolutie a avut-o Hewlett-Packard (HP), care a urcat de pe locul al treilea in clasament direct pe prima pozitie, vanzand 29.591 de PC-uri. HP a fost, de altfel, si singurul jucator din Top 3 care a inregistrat cresteri. Com­pania s-a mentinut pentru al doilea trimestru consecutiv pe prima pozitie in topul vendorilor, spune Tiberiu Dobre. Urmatorii clasati, Acer si Asus, au inregistrat in primul trimestru scaderi de 22,5%, respectiv 13,9%. Astfel, Acer a vandut in primul trimestru din acest an 21.180 de computere, avand o cota de piata de 14,9%. Asus a vandut 18.167 de computere, adjudecandu-si 12,8% din piata.


Preturile, tot mai jos


Aurel Netin, reprezentantul Lenovo, apreciaza ca preturile au fost influentate de competitia tot mai dura. „Eu cred ca s-a ajuns destul de jos in ceea ce priveste preturile”, spune Netin. Liviu Marica, PR&Marketing Manager pentru ASUS Romania si Bulgaria, apreciaza ca preturile au scazut cu aproximativ 15% pe segmentul computerelor portabile. Tiberiu Dobre, HP PSG Romania Country Manager, considera ca o revenire pe crestere a preturilor am putea vedea in a doua jumatate a anului, pe masura ce economia se stabilizeaza, aducand cu sine si o revigorare a vanzarilor pe segmentul companiilor mici si mijlocii si segmentul corporate.