Piata de PR din Romania ar putea ajunge in acest an la nivelul ma­xim de 30 de milioane de euro, po­trivit estimarilor principalilor ju­catori. Larisa Petrini, Managing Partner Saatchi&Saatchi PR, estimeaza o crestere de 8%-10% a serviciilor de relatii publice. De asemenea, Gabriela Lungu spe­ra la un avans de 15%-20% a buge­telor clientilor in 2011. Dupa ce anul trecut companiile de relatii publice si-au men­tinut afacerile la nivelul lui 2009, pentru 2011 spera la cresteri de pana la 20%.

Piata serviciilor de relatii publice a inregistrat in 2010 o crestere de aproape trei procente, iar valoarea orientativa este de 25-28 de milioane de euro, fiind greu de estimat o cifra exacta, pentru ca piata este in continuare fragmentata, declara Larisa Petrini, Managing Partner Saatchi&Saatchi PR.

„Paradoxal, desi traversam o perioada de criza, bugetele clientilor nu au scazut, ci s-au reorientat catre zone de PR strategic, focusat mai ales pe management de criza, comu­ni­care corporate, iar componenta online si cea de social media au capatat de asemenea un rol important”, puncteaza Larisa Petrini. Pentru anul acesta, Managing Partner Saatchi&Saatchi PR estimeaza o crestere de 8%-10% a pietei serviciilor de relatii publice. Ceva mai putin optimista in evaluarea pietei de PR este Imola Zoltan, Managing Partner McCann PR. „Daca am estima piata de PR din 2008 la 25 mil. euro si am lua in calcul scaderea din 2009, am ajunge la o valoare care s-ar invarti in jurul a 22 de milioane de euro pentru 2010”, subli­niaza Imola Zoltan.

Afaceri in stagnare anul trecut, crestere in 2011


Managing Partner McCann PR de­cla­ra ca a incheiat anul 2010 foarte aproape de cifrele din 2009, cand compania a inregistrat o cifra de afaceri de aproxi­mativ 2,3 mil. euro. In ceea ce priveste nu­marul de angajati, acesta a crescut fata de 2009 cu 20%, mai spune Imola Zoltan. „Daca anul 2011 ar fi macar la fel ca 2010 din punct de vedere financiar, voi fi multumita. Evident, doresc sa ne ma­rim baza de clienti si sa avem proiecte noi si multe de la clientii existenti. De ase­menea, ne vom extinde pe o noua arie, dar este un proiect inca in des­fasu­rare si la momentul oportun voi putea da mai multe detalii”, puncteaza Imola Zoltan. De asemenea, si Gabriela Lungu, Managing Partner The Practice, spune ca anul trecut atat cifra de afaceri, cat si profitul si numarul de angajati s-au mentinut la nivelul din 2009. Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 1,1 mil. euro. „Am obtinut rezultate foar­te bune cu mai toate campaniile rea­lizate pentru clienti, am luat noi premii, printre care si primul Leu la Cannes pentru PR-ul romanesc”, spune Gabriela Lungu.

„A fost un an bun, desi am muncit mult, pe bani mai putini. Incontestabil, un rezultat superior anului 2009, cifra de afaceri propusa la inceputul anului a fost atinsa si apoi depasita cu 10% fata de estimarile facute in ianuarie 2010. Cresterea cifrei de afaceri pentru 2010 este de aproximativ 30% fata de 2009”, radiografiaza succint anul trecut Catalina Stan, CEO si presedinte al agen­tiei BDR Associates. Astfel, in 2010 cifra de afaceri a companiei BDR Associates a fost de 1,34 mil. euro (1,8 mil. dolari), iar pentru anul acesta Catalina Stan esti­meaza un avans de 15%-20%. Tot crestere estimeaza si Larisa Petrini, care mizeaza pe o crestere a cifrei de afaceri cu 10% si cu o marja de profit de 15%-18%.

Bugete mai mari cu pana la 20% anul acesta


„Din ce am putut eu observa, bugetele clientilor au ramas in 2010 la acelasi nivel cu 2009. Pentru 2011 pre­viziunile mele sunt insa foarte optimiste, foarte multi clienti declarand ca vor acorda o mai mare importanta PR-ului si vor directiona o mai mare parte din buget catre aceasta ramura a comu­nicarii. Speram la o crestere de 15%, poate chiar 20%”, puncteaza Gabriela Lungu.

Parerea ca bugetele din 2010 au fost similare cu cele din 2009 este impartasita si de Imola Zoltan, care subliniaza insa ca au scazut fee-urile (onorariile).

„Mai bine spus, presiunea clientilor pe fee-urile agentiilor a fost mai mare, asa ca, daca doreai sa ramai competitiv, trebuia sa le scazi. Acelasi lucru se va intampla si anul acesta, insa competentele specifice, gen comunicare de criza sau public affairs, vor fi mai bine platite sau la fel de bine platite ca anul trecut”, precizeaza Imola Zoltan.

Catalina Stan trece in revista lu­cru­rile bune din 2010 si spune ca au existat  bugete de PR chiar si in cazul compa­niilor care au taiat cheltuielile de comu­ni­care in 2009, s-au reluat licitatiile si au revenit evenimentele in prim-plan si a existat o consecventa a cererilor de ser­vi­cii de comunicare, chiar daca pe bu­ge­te limitate si acestea foarte atent gestionate.

Principalele tendinte in 2011


 Agentiile mici de PR si specialistii de PR independenti vor castiga o cota de piata tot mai mare, deoarece beneficiaza de experienta unor specialisti importanti plecati din companii multinationale mari si pot oferi clientilor servicii profesioniste, la preturi mai mici, alaturi de o relatie mult mai apropiata - Larisa Toader, Managing Director Russenart Communications

 In 2011 nu se va mai putea discuta despre PR fara componenta de social media si vor aparea noi oportunitati de social engagement pentru consumatori. Socializarea pare a fi cuvantul de pe buzele tuturor - Larisa Petrini, Managing Partner Saatchi&Saatchi PR

 Dezvoltarea urmatoarelor directii: comunicare online, servicii specializate precum comunicarea de criza - Imola Zoltan, Managing Partner McCann PR

 Nu se mai poate vorbi de comunicare in 2010-2011 fara ca aceasta sa integreze online si social media. Digital Influence trebuie sa fie si a fost integrat in toate campaniile de comunicare propuse sau dezvoltate in ultimul an - Alina Stanciu, Managing Director Ogilvy PR Worldwide

Online-ul in comunicare

 
Aproximativ 5% din bugetele gestionate s-au dus catre campanii de social media, iar in 2011 dorim sa triplam acest procent, avand tot mai multi clienti care isi incredinteaza prezenta in social media in mainile noastre - Gabriela Lungu, Managing Partner The Practice
 
Din totalul bugetelor, aproximativ 30% s-au dus doar online, insa aproape toate campaniile de PR desfasurate anul trecut au avut componenta de online. E un mediu care nu mai poate fi ignorat de ceva timp, iar tendinta asta se va accentua anul acesta – Imola Zoltan, Managing Partner McCann PR
 
N-am facut un calcul exact pentru sumele alocate pentru PR-ul online, insa ne-am dezvoltat competentele legate de mediul online, apeland la specialisti pentru training in aceasta directie – Larisa Petrini, Managing Partner Saatchi&Saatchi PR
 
Desi majoritatea clientilor au inteles necesitatea comunicarii online, bugetele alocate acestui domeniu sunt in continuare extrem de mici. Acesta a fost motivul pentru care au existat, in 2009, campanii de comunicare online esuate, care au facut deliciul comunitatii online si au creat o imagine negativa specialistilor de relatii publice – Larisa Toader, Managing Director Russenart Communications