Piata de research din Romania ar putea creste in acest an cu 3%-5%, in varianta optimista, apreciaza Daniel Enescu, presedintele Societatii Roma­ne de Marketing si Cercetarea Opiniei Publice (SORMA).  ”Pe baza cifrelor de la jumatatea anului, estimez piata de research din Romania la 145-150 mili­oa­ne de lei. Pentru 2011, este greu de spus cum vor evolua lucrurile: scena­riul optimist ar fi o crestere cu 3%-5%, cel pesimist prevede o scadere cu 10%-15%” fata de 2011, apreciaza Daniel Enescu.

Acesta spune ca 4%-5% din totalul pietei de cercetare a fost adjudecat de studiile online, anul trecut. ”Daca ponderea studiilor online in lume depaseste 20% in medie, in Romania in 2009 era undeva la 2%, iar in 2010 aproape de 5%, dupa estimarile mele. Noi am investit puternic in acest segment si rezultatele se vad: anul trecut firma din grupul nostru care se ocupa de panelul online - Daedalus New Media Research - a marit cifra de afaceri de aproape patru ori, pana la 500.000 de lei”, spune Daniel Enescu, care este si actionar la grupul Daedalus. Cifra de afaceri a Daedalus Millward Brown a crescut cu peste 16% anul trecut, la 14,3 milioane de lei. ”Profitul s-a situat intr-o marja asteptata de aproape 5%, mai mic decat in anul 2009, dar rezonabil pentru un an in care clientii au pus o presiune mare pe preturi”, spune Daniel Enes­cu. In acelasi timp, celelalte companii din grupul Daedalus - Eurodata Management si Visionwise Consulting, au avut o cifra de afaceri de 8,2 mili­oane de lei, respectiv de 0,9 milioane de lei.