Dezvoltarea economica fara pre­cedent din China si apetitul chi­nezilor pentru produse exclusiviste au condus la o revenire neasteptat de rapida in domeniul luxului.

Piata mondiala a produselor de lux va reveni in 2011 la nivelul anterior crizei economice, dupa cresterea de 10% din acest an si in contextul in care milioane de asiatici vin la cumparaturi in Europa, potrivit unui raport realizat de compania de consultanta Bain&Co. Consultantii americani se asteapta la un avans cu­prins intre 3% si 5% anul viitor, iar gentile, ceasurile si bijuteriile vor fi principalii vectori de revenire.

Vanzarile la nivel international se vor ridica la 173-176 miliarde de euro in 2011, adica peste cifra inregistrata in 2007, inainte de recesiune - 170 miliarde de euro. „In prima jumatate a acestui an, vorbeam de o luminita la capatul tune­lului. Pe baza cifrelor preliminare din 2010, putem confirma tendinta pozitiva“, a declarat Santo Versace, presedintele casei de moda Versace si al asociatiei Altagamma, care grupeaza producatorii italieni din domeniul luxului. Alta­gamma a contribuit cu propria expertiza la studiul elaborat de Bain. 

Cifra vanzarilor mondiale va creste in acest an cu 10%, la 168 de miliarde de euro, dupa o scadere de 8% anul trecut. De altfel, 2009 a fost cel mai slab an pentru aceasta industrie in ultimele doua decenii - 153 de miliarde de euro, potrivit studiului.

„Este chiar impresionant modul in care clientii si-au schimbat atitudinea fata de aceste achizitii, in special in Sta­tele Unite si in Europa. Marea surpriza a ultimilor cativa ani o repre­zinta chinezii. Acum sunt vizibili in Europa si in SUA. Calatoresc peste tot in lume”, a declarat Claudia D'Arpizio, partener in cadrul Bain si expert pe zona de lux.

Urmeaza o noua consolidare


Bain arata ca producatorii care actio­neaza la nivel global, cu un brand pu­ternic si cu o retea de vanzari efi­cienta, au reusit sa se descurce bine in aceasta perioada de criza. Producatorii mai mici s-au adaptat mai greu la criza, fiind nevoiti sa investeasca in produse noi, pentru a readuce clientii. Slabiciunea acestora se va concretiza printr-un proces de consolidare, adica preluarea lor de catre firmele mari si formarea de noi grupuri.

LVMH, cel mai mare grup de lux din lume, si-a depasit prognozele initiale pentru cel de-al treilea trimestru, con­firmand tendinta generala. LVMH a ra­portat o crestere de 19% a vanzarilor glo­­bale pentru primele noua luni ale anu­lui, adica 14,2 miliarde de euro. Divizia de moda si accesorii, care cuprinde Louis Vuitton, Christian Dior, Givenchy sau Kenzo, a crescut cu 20%, pana la 5,46 miliarde. Divizia de vinuri si bauturi spirtoase, care cuprinde Moet Chandon, Veuve Cliquot sau Krug, a crescut cu 22%, pana la 2,42 miliarde. Cel mai perfor­mant brand al grupului a ramas Louis Vuitton. Alte companii urmeaza sa isi publice rezultatele in perioada urma­toare, insa optimismul este general. La un eveniment din lumea modei desfa­surat in urma cu doua sapta­mani la Paris, Robert Polet, presedinte al casei de moda Gucci, a exclamat: „Pietele si-au revenit!“. Liderii companiilor Lan­vin si Cerruti au remarcat ca si piata Rusiei invie dupa o pauza de doi ani, cauzata de recesiune. Mercury, cel mai mare grup din Rusia in industria luxu­lui, distri­buitor pentru Chopard, Gucci si Armani, a prognozat cresteri intre 20% si 25% pentru acest an.

Evolutii in 2010


  • gentile de piele vor inregistra  cea mai mare crestere - 16%, ceea ce inseamna un nivel al vanzarilor la nivel mondial de 43 de miliarde de euro
  • hainele de lux, care reprezinta cea mai importanta categorie de produse, vor inregistra un avans de 8%, pana la 45 de miliarde de euro
  • parfumurile si cosme­ti­cele vor avea cresteri de peste 8%
  • vanzarile deproduse de lux in aeroporturi si avioane vor depasi cifra de 16 miliarde de euro, un semn ca si tu­rismul de lux este in revenire
  • industria iahturilor de lux continua trendul descendent - peste 10%, pana la aproximativ 6,4 miliarde de euro. In acest domeniu, ambarcatiunile de mici dimensiuni merg mai bine la vanzare