Marii producatori de tele­vizoare cu tehnologie 3D estimeaza o dublare a volu­mului pietei 2011, in conditiile in care creste numarul acestor produse  pe masura ce scade pretul. Totusi, aceste televizoare raman produse aspirationale, pe o piata in care factorul determinant al achizitiei il reprezinta pretul, considera vendorii.

Anul 2010 a fost caracterizat de pro­ducatorii de televizoare ca fiind al tehnologiei 3D atat la nivel mondial, cat si in Romania. In conditiile in care piata totala a televizoarelor a fost estimata la 500.000 de unitati anul trecut, ponderea televizoarelor 3D a ajuns la aproximativ 1% in Romania in primul an in care aceasta tehnologie  a devenit disponibila pentru clienti, spun producatorii. „Piata televizoarelor 3D a fost undeva la 1%-2% pentru ca produsele, desi au fost lansate in aprilie, nu au fost disponibile in magazine decat in a doua jumatate a anului. Piata de televizoare cu ecran plat a fost de aproxi­mativ 500.000 de unitati anul trecut. 3D nu este un segment repre­zen­tativ deocamdata, dar e in crestere”, a declarat pentru „Fin.ro” Raul Filip, AV Division Mana­ger in cadrul Sam­sung Electronics Romania. Tot de o pondere similara a televizoarelor 3D vor­besc si reprezen­tantii LG Elec­tronics Roma­nia.

„Clientii din Romania se familia­rizeaza rapid cu noutatile si exista un segment care si achizitioneaza rapid produsele noi. Produsul (televizorul 3D - n.r.) ramane totusi unul aspirational intr-o piata in care, chiar daca este puternic si vizibil orientata catre brand, factorul determinant in decizia de achizitie ramane pretul. Iar nivelul pretului unui televizor 3D este impins in sus de costul tehnologiei in sine, de marimea ecranului - pana in prezent nu s-au produs televizoare 3D decat peste 40 de inchi (100-102 cm) - si chiar de costul suplimentar al device-ului de vizionare (ochelarii)”, a explicat Cris­tian Monata, director de marketing si achizitii al companiei Altex.

Diagonala face pretul


Estimarile producatorilor pentru anul in curs arata o crestere de cel putin doua ori a pietei de televizoare 3D, mai ales datorita diversificarii conti­nutului, dar si odata cu aparitia tehno­logiei care permite conversia imaginilor bidimensionale in imagini 3D. „In 2011 ne asteptam ca piata de 3D cel putin sa se dubleze”, comenteaza Alexandru Mina, Advertising and Communication Manager in cadrul Panasonic Romania. „Cu siguranta anul acesta cresterea (pietei de TV 3D - n.r.) va fi exponentiala. Sunt mai multe motive: tehnologia devine mai popu­lara si clientul deja cunoaste ce inseamna 3D si cum se foloseste si care sunt avantajele; popularizarea tehno­logiei; in plus gama de produse creste. Deci vor fi disponibile si pe diagonale mai mici decat erau anul trecut si segmentul de preturi va fi mai larg. Preturile vor incepe de la sub 1.000 de euro. Se largeste mult gama de accesibilitate a produsului si asta inseamna crestere”, mai spune Raul Filip, reprezentantul Samsung Electro­nics Romania. El a precizat ca este posibil ca ponderea televizoarelor 3D sa ajunga la 5% din piata totala de televizoare cu ecran plat  pana la fina­lul anului viitor, insa acest lucru de­pinde de evolutia economiei roma­nesti. „Clientul este acum mai mult orientat catre promotii decat spre tehnologie. Este un segment constant care isi schimba televizorul cand apare ceva nou. E greu influ­entabil acest segment fata de ce se intampla in jur.  Vorbesc despre acei clienti care au venituri stabile, in general peste medie, care traiesc in alt mediu decat cei care se uita pe cata­loagele de produse sau intra pe inter­net sa vada cat costa un anumit tele­vizor. Acestia din urma cu sigu­ranta nu sunt atrasi de tehnologie, ci de oferta”, explica Filip.

Totusi, vendorii sunt optimisti ca, odata cu aparitia televizoarelor 3D ale caror diagonale sunt sub 40 de inchi si pe masura ce sporeste disponibilitatea continutului, sa se orienteze catre televizoare cu ecrane 3D nu doar pasio­natii de tehnologie, ci chiar si cei care isi doresc un televizor cu ecran de peste 94 de centimetri.