Directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Decebal Şerban, a dat asigurări marţi, într-o conferinţă de presă, că Portul Constanţa nu va fi vândut.


Decebal Şerban a confirmat că alături de alţi reprezentanţi ai administraţiei portuare, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Valentin Preda şi viceprimarul Constanţei Decebal Făgădău, a avut o întâlnire luni după-amiază cu ambasadorul Olandei la Bucureşti, Johannes Hendrik Mattheus van Bonzel, la reşedinţa acestuia, în urma căreia s-au clarificat mai multe aspecte ale colaborării cu Portul Rotterdam.

'S-au vehiculat multe în presă zilele astea de către ziarişti mai mult sau mai puţin avizaţi, dar eu acum pot să vă spun că este clar că nu se vinde portul. Celebrul protocol cu Olanda este în fapt un parteneriat între Portul Constanţa şi Portul Rotterdam. Dorinţa Rotterdamului este să realizăm un parteneriat de tip win-win, adică ambele părţi să aibă câştiguri egale din activitatea specifică. Am avansat ideea unei colaborării în dezvoltarea portului acolo unde se poate, în dezvoltarea Molului 3 şi Molului 4 Sud şi a Insulei, concesiune de lucrări pentru amenajarea acestor zone. Am informat, de asemenea, că se aşteaptă vânzarea pe bursă a 5% din acţiunile deţinute de stat la CNAPM. În rest nu am ce să mai adaug. Protocolul de colaborare cu Portul Rotterdam semnat sub mandatul ministrului Anca Boagiu este confidenţial. Eu personal nu l-am văzut şi nu ştiu ce conţine', a afirmat Şerban.

Directorul general a opinat că în momentul de faţă legislaţia românească nu ar permite vânzarea portului ca atare. În structura de acţionariat al CNAPM statul deţine un pachet de acţiuni de 60%, din care va vinde 5% pe bursă. În rest, acţionari sunt Fondul Proprietatea cu 20% şi Consiliul Local Municipal Constanţa cu 20%.

Surse din cadrul administraţiei susţin însă că discuţia de la reşedinţa ambasadorului Olandei a debutat cu o prezentare comparativă a celor două porturi şi a poziţiei ocupate de Portul Constanţa în plan internaţional, reieşind că ar avea un rating similar cu al unui port din Tanzania, omiţându-se faptul că în 2008 Portul Constanţa ocupa locul 8 în topul european şi acum suntem cel mai mare port de operare de la Marea Neagră şi pe locul doi în Mediterana, după Marsilia.

'Ei ar fi dorit, aşa cum se manifestau, să se implice efectiv în port, să ia în concesiune. De asemenea, partea olandeză s-a oferit să acorde consultanţă în întocmirea caietelor de sarcini. Recunoscând poziţia consacrată de poartă a maritimă a Europei de Est pentru Portul Constanţa, partea olandeză şi-a manifestat dorinţa ca şi Rotterdam să-şi conserve suveranitatea ca poartă maritimă de vest a Europei şi în acest sens se doreşte ca Portul Constanţa să intre alături de Rotterdam într-o reţea globală în care cele două să fie complementare şi nu competitoare, promovând conceptul de câştig egal de ambele părţi. Lucrul important este că în acest parteneriat vom avea acces la mai mulţi clienţi internaţionali, dar condiţia este să nu se facă o concurenţă cu operatorii proprii, ci să fie atraşi noi clienţi', a spus directorul general al CNAPM Constanţa.