Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta si-a propus sa realizeze un profit brut de 13.000.000 de lei in acest an si are toate sansele ca acest obiectiv sa fie realizat. Principalele porti maritime ale tarii ruleaza din ce in ce mai multa marfa si aduc beneficii in crestere judetului Constanta.

Compania a inregistrat o majorare de 9% a profitului in primele opt luni ale anului 2008, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut datorita introducerii de noi suprafete de teren in circuitul economic. Aceasta performanta a fost posibila chiar daca tarifele in euro practicate de CN APMC au ramas la valoarea celor din 2007, iar tarifele in lei au fost majorate doar cu indicele inflatiei. In conditiile in care inflatia a fost mai mare cu 8,02% in august 2008 fata de perioada similara din 2007, sporul de profit a depasit cu mai putin de 1% acest indice. Potrivit studiului „Impactul economic al porturilor din judetul Constanta in anul 2005 si tendinte in perioada 2006-2010”, cifra de afaceri generata de cele trei porturi maritime: Constanta, Mangalia si Midia reprezinta 25% din cifra de afaceri totala a judetului Constanta, locurile de munca oferite de industria portuara fiind de 28,8% din totalul celor existente la nivelul judetului.

Cifra de afaceri in crestere

Punctul de pornire pentru analiza impactului economic al porturilor a fost traficul de marfuri din anul 2005, care a inregistrat o crestere continua, dar destul de lenta. Ingrijorator este faptul ca 50% din evolutia traficului de marfuri depinde de factori conjuncturali. In pofida acestui lucru, studiul arata ca, pe viitor, cifra de afaceri a porturilor maritime va creste, trendul fiind pozitiv. Transportul marfurilor aduce beneficii tuturor constantenilor care, in anul 2001, au castigat cate 162 de dolari pentru fiecare nava care a tranzitat porturile maritime constantene, din taxele platite la bugetul local.

Analiza mai demonstreaza un decalaj substantial intre Porturile Constanta, Midia si Mangalia din punctul de vedere al traficului de marfuri. Practic, Portul Mangalia a reusit sa depaseasca 200.000 de tone operate abia in 2004, iar Portul Midia, in anul 2002 a inregistrat un trafic de aproape doua milioane de tone operate, in conditiile unui an de varf al exportului de fier vechi, cherestea si animale vii.

Traficul de marfuri containerizate se va dubla

Incepand cu anul 2001, cifra de afaceri totala a firmelor care activeaza in port a crescut, iar la o analiza pe categorii de marfuri se constata o dublare a cifrei de afaceri in cazul transportului containerizat. In anul 2004, cifra de afaceri a crescut de 2,5 ori fata de anul 2000, iar numarul de salariati a crescut cu 10%, dublandu-se veniturile acestora. Pana anul viitor, specialistii estimeaza o crestere a traficului portuar, exprimat valoric, intre 535.431.922,5 dolari si 671.271.208,8 dolari. In ceea ce priveste cifra de afaceri, in 2009, aceasta ar putea ajunge la 1600 de milioane de dolari.

Cercetatorii estimeaza ca, anul viitor, traficul de marfuri containerizate se va dubla fata de anul 2000, la fel si cantitatea de marfuri lichide operata prin porturile maritime. Din pacate, nu acelasi lucru se va intampla si cu forta de munca de pe platforma portuara. Autorii studiului au precizat ca, din cauza cresterii gradului de mecanizare a muncii, numarul de salariati implicati direct in activitatile portuare va fi in scadere.

Macarale noi

Anul trecut, traficul de marfuri prin porturile maritime autohtone a fost de 52,6 milioane de tone, in crestere usoara fata 2006 cand au fost inregistrate 52,1 milioane de tone. In perioada analizata, traficul maritim a ocupat un procent important din totalul marfurilor transportate, cu 42,6 milioane de tone, cu 3,8% mai mult fata de 2006. In 2007, marfurile de import tranzitate prin Portul Constanta au totalizat peste 20 de milioane de tone, cu 8,1% mai mult fata de 2006, in timp ce exporturile au scazut cu 19%, pana la 11,8 milioane de tone. Pe viitor, linia de cheu a portului va fi marita cu 520 de metri, urmand sa se ajunga la 1500 metri. De asemenea, vor fi aduse trei macarale noi, pentru a permite operarea a circa 1,7 milioane TEU. In 2007, APM Constanta a inregistrat venituri totale de 206.376.000 lei in timp ce cheltuielile au fost de 181.595.000 lei, ducand la un profit brut de 30 de milioane de lei. Investitiile derulate de APMC in 2007 au insumat 33,3 milioane de euro, din care 54,7 milioane de lei imprumuturi externe, 38 milioane de lei surse proprii si 17,2 milioane de lei alocatii bugetare. Anul trecut, operatorii portuari au facut investitii de peste 42 de milioane de euro, reprezentand, in special, lucrari de constructii, modernizare si diversificare a tehnologiilor de operare. Investitii importante au fost facute la terminalul de containere si la cel de barje.

Investitie de 120 de milioane de euro in Portul Constanta

Printr-un proiect demarat de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta, autoritatile portuare vor investi masiv in construirea unui dig de larg. Proiectul este propus spre finantare prin Programul Operational Sectorial pentru Transporturi 2007-2013, iar valoarea investitiei depaseste 120 de milioane de euro. Potrivit proiectului, o cota de 69,25% din valoarea investitiei va fi asigurata din fonduri structurale, iar restul sumei, de la Bugetul de stat. Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta a intocmit documentatia pentru obtinerea finantarii europene, cererea fiind aprobata de autoritatea de management din cadrul Ministerului Transporturilor. Aplicatia de finantare a fost transmisa catre Comisia Europeana, spre analiza, procedura care dureaza intre o luna si trei luni.

Potrivit unui studiu realizat de „Royal Haskoning”, din Olanda, fara acest tronson, danele 126 si 127, dar si molul III, nu sunt protejate impotriva valurilor, atunci cand vantul sufla dinspre est, iar finalizarea digului va reduce propagarea valurilor in port la nivel acceptabil pentru operarea in siguranta a navelor. Finalizarea digului de larg, care va consta in executarea unui tronson de 1050 metri, are ca scop imbunatatirea conditiilor de exploatare portuara prin diminuarea agitatiei valurilor in bazinul portuar, sporirea sigurantei navigatiei in interiorul portului si reducerea efectelor distructive ale apei asupra infrastructurii portuare.

21 de milioane de euro pentru terminalul de barje

Una dintre cele mai recente investitii ale Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime se ridica la 21 de milioane de euro si reprezinta un terminal de barje. Proiectul a fost finantat in proportie de 67% de catre Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, restul de 33% fiind suportat din surse proprii si de la Bugetul de stat. Proiectul a inclus realizarea a 1200 de metri de cheu cu adancimea de sapte metri pentru acostarea barjelor, precum si a 300 de metri de cheu cu adancimea de cinci metri pentru remorchere si impingatoare. Licitatia internationala organizata pentru desemnarea contractorului acestor lucrari de infrastructura portuara a fost castigata de firma Mochlos SA din Grecia, care a semnat contractul de executie cu CNAPM in iulie 2006. Serviciile de proiectare si consultanta de supervizare a executiei lucrarilor au fost asigurate de firma Royal Haskoning din Olanda, sub-contractor fiind SC IPTANA Bucuresti. Necesitatea realizarii acestui terminal a fost determinata de prognozele privind cresterea traficului de marfuri transportate cu barjele pe Canalul Dunare-Marea Neagra. Prin realizarea acestei investitii s-au creat noi fronturi de acostare, corespunzator traficului prognozat pentru 2010, pentru barje, impingatoare si remorchere in zona fluvio-maritima a Portului Constanta. La terminalul de barje din Portul Constanta s-au executat dragaje pentru fundatia cheului de aproximativ 170.000 mc, s-au realizat blocuri de beton pentru cheu de 4400 mc, iar cu ajutorul scafandrilor s-au pozitionat circa 2800 mc de piatra sparta necesara pentru patul de fundare.