Politicienii din Timis si Arad au ajuns la cutite din cauza unui proiect ciudat, promovat de Ministerul Transporturilor. Sefii de la Bucuresti, se pare influentati de interese politice aradene, au lansat ideea unei singure societati care sa se ocupe in comun de managementul aeroporturilor din Timisoara si Arad.

O alaturare „interesanta“ intre un aeroport inter­national aflat in plina dezvoltare, cu zeci de curse zilnic, cel timi­so­rean, si un aeroport cu valente pur locale, functionand la limita subzi­stentei, cu un numar foarte redus de curse, foarte putini calatori pe an, cel din Arad. Mai mult, actionariatul celor doua unitati este complet dife­rit, nu exista niciun punct comun: daca la Timisoara aeroportul este detinut in totalitate de minister, cel de la Arad apartine Consiliului Jude­tean. Iar cireasa de pe tort ar urma sa fie, cel mai probabil, sediul viitoarei companii; acesta ar trebui sa fie la Arad, si nu la Timisoara unde exista de fapt activitate aeriana adevarata. Dupa ce scandalul legat de posibila fuziune a izbucnit, ideea sediului cen­tral al companiei la Arad a ince­put, incet, dar sigur, sa dispara.

Ideea acestei companii neo­bis­nu­ite devine si mai ciudata in mo­men­tul analizei conducerii celor doua entitati care promoveaza ideea. Astfel, la Ministerul Transporturilor, la categoria secretar de stat apare nu­mele Pistru Popa Eusebiu, in timp ce la Primaria Arad, la categoria vice­pri­mar apare numele Pistru Popa Simona. Intre cei doi asemanarea de nume nu este o pura coincidenta, ei fiind ca­sa­toriti, si in plus membri ai aceluiasi partid, PD-L. Cel care se ocupa de pro­iect, cel care transmite hartii pe adresa Primariei Timisoara, cu pro­pu­neri de intrare intre actionarii com­­paniei, este chiar Pistru Eusebiu.

Nu poti asocia un puric si un elefant


Ideea aeroportului nu este aproa­pe deloc imbratisata de cineva din Timis. Unul dintre cei mai inver­su­nati adversari ai proiectului este chiar primarul Timisoarei, Gheorghe Ciuhandu: „Nu inteleg de ce trebuie sa se schimbe structura actuala, cata vreme am un elefant care traieste pe picioarele lui, pe care vreau sa-l aso­ciez cu un puric, care de-abia supra­vietuieste de azi pe maine. Nu vad ce ne-ar putea aduce aceasta fuziune. Consiliul Judetean Arad vrea de ani de zile sa scape de aeroport si nimeni nu-l doreste, pentru ca nu are niciun viitor“. In primul semestru din acest an, la Timisoara s-au procesat 433.292 de pasageri. Pagina oficiala a socie­tatii aradene nu contine niciun fel de amanunte despre numarul de pasa­geri operat.

Reactia primarului timisorean a venit dupa ce municipalitatea ti­miso­reana a primit, luna aceasta, o adresa din partea Ministerului Trans­por­turilor si Infrastructurii, semnata de secretarul de stat Eusebiu Pistru, in numele ministrului Radu Ber­cea­nu, in care primariei i se cere sa se pro­nunte daca ar fi interesata sa se regaseasca in actionariatul viitoarei societati, Compania Nationala Aero­por­tuara Banat. Din adresa mini­ste­rului reiese ca lucrurile sunt ca si transate in ceea ce priveste fuziunea dintre cele doua aeroporturi, autori­tatile timisorene fiind practic... a cincea roata la caruta. „Ministerul Trans­porturilor si Infrastructurii a demarat deja procedurile premer­ga­toare fuzionarii celor doua societati, in colaborare cu Consiliul Judetean Arad. De asemenea, Consiliul Judetean Timis si-a exprimat disponibilitatea de a participa ca actionar in aceasta structura. In sedinta Guvernului din data de 8 iulie 2009, s-a solicitat MTI sa analizeze posibilitatea ca noua so­cietate ce se va forma prin fu­ziu­nea celor doua aeroporturi sa aiba ca actionari si Consiliul Judetean Timis, Primaria Municipiului Timisoara si Primaria Municipiului Arad“, se ara­ta in depesa transmisa autori­ta­tilor locale. Trebuie spus ca in Timis con­silierii judeteni nu au discutat nici­odata despre o atasare a aeroportului timisorean celui aradean, singurele discutii si solicitari adresate Ministe­rului Transporturilor fiind cele de pre­luare a actiunilor unitatii din ca­pitala Banatului si in niciun caz de realizare a acestei fuziuni nedorite.

Trebuie spus ca presedintele CJ Timis, Constantin Ostaficiuc, face parte din acelasi partid cu familia Pistru. Deja au existat numeroase voci de consi­lieri judeteni timiseni care au com­batut puternic ideea Companiei Aero­por­tuare Banat. Ceea ce elimina din start unanimitatea promovata puter­nic pentru sustinerea ideii de catre CJT.

In documentul prezentat Prima­riei Timisoara, reprezentantii mini­ste­rului spun si care ar fi scopul final al acestui proiect: „constituirea unui pachet de actiuni atractiv in even­tualitatea privatizarii“. In replica, primarul le-a cerut celor din Ministe­rul Transporturilor o copie dupa stu­diul de oportunitate sau fezabi­litate pentru acest proiect. Acest document nu exista atasat cererii ministeriale, iar in aceste conditii nu a fost de­sco­perit niciun avantaj economic sau de alta natura pentru promovarea fu­ziunii.


Diferente ca de la cer la pamant intre cele doua societati


Aeroportul Timisoara a deservit anul trecut aproape un milion de pasageri, are intre 40 si 50 de curse pe zi, pe cand cel din Arad are cateva cur­se pe zi si a fost tranzitat de aproape 77.000 de pasageri. „Aero­por­tul Timi­soara este o entitate puternica, cu perspective de dezvoltare, dar proba­bil ca se intentioneaza ca aceasta en­titate puternica sa fie capusata de una mai slaba. Am inteles ca si sediul se doreste sa se duca la Arad, iar aici sa ramana un punct de lucru, insa aceas­ta nou constituita societate poate sa trateze cu orice alti investitori, alesi pe spranceana, pe cumetrii si pe prie­tenii“, a mai spus Ciuhandu.

In prima faza, presedintele CJ Timis, Constantin Ostaficiuc, a refu­zat sa faca declaratii pe tema Com­paniei Nationale Aeroportuare Banat, precizand ca va veni cu lamuriri si explicatii referitoroare la beneficiile unui astfel de proiect. Iar lamuririle au venit duminica, intr-o conferinta de presa sustinuta la sediul local al PD-L. Ostaficiuc a cerut din nou ca autoritatile locale timisorene sa in­tre in actionariatul viitoarei socie­tati: „Voi sugera consilierilor locali ai PD-L sa voteze pentru a participa la aceste tratative in masura in care acestea se vor initia. In masura in care voi constata ca aceasta fuziune nu este in beneficiul comunitatii, ma voi opune...“. El a mai spus ca nu sefii hotarasc fuziunea, ci comunitatile. De asemenea, a mai precizat ca ideea sediului central al companiei care va fi la Arad e o minciuna si ca acesta va fi sigur la Timisoara.

Ori cu noi ori impotriva noastra


Consiliul Local Timisoara este obligat practic sa hotarasca, la cere­rea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), pana la 31 august 2009, daca vrea sau nu sa se regaseasca in actionariatul viitoarei societati care va administra cele doua aeroporturi. Intr-o prima adresa trans­misa municipalitatii, semnata de se­cretarul de stat din Arad, Eusebiu Pistru, institutia era anuntata ca MTI a demarat deja procedurile pentru fuziune, in colaborare cu Consiliul Judetean Arad, iar CJ Timis si-a expri­mat disponibilitatea de a participa ca actionar in noua societate, in care au fost invitate sa intre si Primariile Arad si Timisoara. In prezent, actio­narul principal al Aeroportului Inter­national Timisoara „Traian Vuia“ este Ministerul Transporturilor, iar cel al Aeroportului Arad - Consiliul Judetean Arad, cu 99,89%, alaturi de CL Curtici, Carpatair si cateva per­soane fizice.

Insistenta cu care acest proiect este sustinut de minister este curi­oasa, daca ne gandim ca in scurt timp va deveni operationala auto­strada in­tre Arad si Timisoara, ceea ce ar face ca drumul pana la Aero­portul Timi­soara sa dureze 20, maxi­mum 30 de minute. In aceste conditii, cele doua aeroporturi nu se justi­fica, doar in cazul in care cel aradean, mult mai mic si net inferior ca dotare, sa se ocupe eventual de zborurile cargo.


La Timisoara se discuta, la Arad s-a amanat


La Timisoara a fost convocata o sedinta extraordinara de consiliu local pentru 31 august, pentru ca ministerul a cerut o hotarare de consiliu local care sa confirme intentia municipalitatii de a intra in aceasta noua societate. La nivelul Timisului, mare parte a partidelor sunt total impotriva ideii fuziunii. Taranistii, liberalii si pesedistii se opun unui astfel de proiect.

La Arad a avut loc deja o sedinta de consiliu local, pe data de 27 august, unde s-a incercat promovarea fuziunii. In final, decizia nu a putut fi adoptata, fiind amanata, chiar daca PD-L detine o majoritate mai mult decat confortabila in Consiliul Local. Deoarece multi dintre alesii din acest partid lipseau de la sedinta, s-a reusit totusi amanarea votului, varianta mult mai facila decat cea de anulare a deciziei.

Fuziune si la „Henri Coanda“ cu Baneasa


Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a aprobat vinerea trecuta, in Adunarea Generala Extraordinara a actionarilor Aeroportului International „Aurel Vlaicu” din Baneasa, fuziunea aerogarii cu Aeroportul International „Henri Coanda” din Otopeni, prin infiintarea Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti. Ambele aeroporturi sunt controlate in proportie de 80% de Ministerul Transporturilor, iar Fondul Proprietatea detine 20% din titluri.

Structura actionariatului va fi mentinuta la Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti.