La Topoloveni, regenerarea urbană de care vorbeşte reprezentantul DTZ Echinox a fost făcută nu prin construcţia unui ansamblu rezidenţial, ori comercial, ci prin renovarea şi modernizarea fabricii de magiun. Bibiana Stanciulov, acţionarul unic al Sonimpex, compania care deţine brandul Magiun de Topoloveni, a cumpărat, în 2001, cu echivalentul a 60.000 de euro, fabrica de la Topoloveni. Acolo se făceau gemuri, marmelade, dulceţuri, dar şi băuturi alcoolice. Bibiana Stanciulov a reuşit să crească reputaţia magiunului produs aici, numărându-se acum printre furnizorii Casei Regale, şi având singurul produs tradiţional românesc protejat la nivel european. În Uniunea Europeană există doar 500 de produse care se pot lăuda cu această distincţie.

Citeste si Capitaliştii cuceresc ruinele comunismului

Calitatea superioară se traduce şi printr-un preţ pe măsură. Conform magazinului online pe care firma Bibianei Stanciulov l-a deschis de curând, un borcan de dulceaţă de topinambur costă 23 de lei, iar unul de cireşe negre costă 21 de lei. Ceva mai scump, respectiv 30 de lei, este borcanul cu dulceaţă de prune cu migdale dulci Topoloveana. „E ca şi cum ai o tipsie pe care înşiri mai multe gablonzuri şi un singur inel de aur. Pe gablonzuri vei da un leu, dar pe inel un euro”, justifică Bibiana Stanciulov costul mare al produsului.

Gustul dulce al succesului

Preţul mare este justificat şi de procesul de fabricaţie, practic de manufactură. „Lucrăm foarte îngrijit, sunt produse de manufactură, de lux. Lucrăm chiar mai bine ca acasă, pentru că acasă nimeni nu poate controla temperatura flăcării. Noi, în timp ce facem o tonă de produs, alţii fac, poate, 10, 100, 1.000”, precizează antreprenoarea. Reţeta este respectată cu sfinţenie, din 1914, şi nu include decât un singur ingredient, prunele, în cazul magiunului, sau cel mult două ingrediente, în cazul dulceţurilor din gama Topoloveana: fructul folosit şi sucul proaspăt de măr.

Linia Topoloveana a fost gândită ca o soluţie la o problemă de factură tehnică. Angajaţii fabricii din Topoloveni lucrau doar două luni pe an, mai exact în perioada în care făceau magiunul. Celor 25 de angajaţi care reprezintă nucleul afacerii li se adaugă până la 250 de zileri, când vine sezonul magiunului, adică vara.

Chiar dacă Bibiana Stanciulov este un exemplu de antreprenor care a revitalizat o fostă fabrică, păstrând producţia, trendul general este cel de relocare a activităţii de producţie în afara oraşelor. Sunt căutate în special platformele industriale, pentru activităţile încă performante. În caz contrar, producţia fabricilor care nu mai fac faţă rigorilor pieţei, va fi oprită, aşa cum punctează oficialul DTZ Echinox.

Citeste si Din fabrică, la Mall