Masini care trepideaza, marcaje strambe, precum si santuri lasate in paragina sunt cateva dintre as­pec­tele negative pe care le-au constatat autoritatile lo­cale iesene la receptia unei portiuni de drum, care lea­ga Iasiul de localitatea Un­gheni. Drumul a fost rea­bilitat cu bani europeni, prin programul de vecina­tate dintre Romania si Repu­blica Moldova, si a cos­tat apro­xi­mativ 250.000 de euro.

Suparare mare si nemul­tu­mire la o receptie de drum de la hotarul judetului Iasi. Invitata sa taie panglica la receptia unei portiuni de sosea intre Iasi si Ungheni, con­du­cerea judetului Iasi a lansat o serie cri­tici la adresa proiectantului dru­mului, precum si a firmei care a exe­cutat lucrarile. Asfalt zgrumturos ce face sa trepideze masinile, santuri lasate in paragina, podete nea­me­najate la portile cetatenilor, un marcaj rutier trasat stramb si multe nemultumiri in randul locuitorilor descriu tronsonul de drum Cristesti-Manzatesti, proaspat amenajat de firma SC Lucrari Drumuri si Poduri SA (LDP). O lucrare in bataie de joc care a starnit nemultumirea pana si a presedintelui Consiliului Judetean (CJ) Iasi, Constantin Simirad. Seful CJ Iasi nu s-a suparat atat pe con­struc­tor, ci pe proiectantul lucrarii, SC Expert Proiect 2002 SRL Bucuresti. Solutiile propuse de reprezentantii acestei firme si executate de catre com­pania de constructii a ad­ministratiei judetene, SC LDP SA, au fost neconforme dorintelor sefilor CJ. „Eu am sperat ca va fi ca si pe dru­mul catre Sculeni, unde pui paharul cu apa pe bord si nu se varsa. Nu se merge bine pentru ca trepideaza masina”, au fost primele replici ale lui Constantin Simirad, referitoare la lucrarea care a costat aproximativ 250.000 de euro.

Marcaj ca funia in sac


In plus, seful Consiliului Jude­tean Iasi a remarcat ca la tot pasul se gasesc ramasite de materiale, placi de beton uitate de o parte si de alta a drumului, pietris imprastiat pe iarba si picaturi de vopsea la marginea strazii. Iar necazul nu se refera doar la partea carosabila. Rigolele nu sunt betonate decat pe mici portiuni, iar santurile se vor surpa la prima ploaie. In plus, podetele din dreptul portilor lipsesc in 90 la suta dintre cazuri. „In afara de asta, acosta­men­tul a fost facut cu criblura si nu cu balast. Dar aceasta vina este a pro­iec­tantului. Proiectantul este din Bucuresti si nici macar nu a dorit sa vina sa vada ce s-a realizat aici. Pro­babil si-a luat banii si cu asta misi­unea lui s-a incheiat”, a spus Si­mirad, care a mai tinut sa pre­cizeze ca atunci cand s-a realizat pro­iectul el nu era sef la CJ: „Daca eram eu, nu se intampla asta. Expertul care a lucrat la proiect ar trebui fre­cat cu dintii de asfalt, ca sa vada ce-i cu lucrarea lui”.

Pe langa podete si santuri nea­me­najate, o alta problema este marcajul de pe sosea trasat stramb. Repre­zentantii LDP au motivat ca nu au fost lasati sa-si faca treaba chiar de cetateni care continuau sa circule, desi era pus semnul interzis. „Mar­ca­jul e facut de muncitori care lucrea­za pentru prima data la marcaj si a iesit cam ca funia in sac. Este amu­zant ca acest marcaj a iesit asa dezin­volt”, a declarat Simirad. Un lucru care il supara pe presedinte este ca fir­ma a cerut prea putini bani pentru o astfel de lucrare si a decis sa eli­mine ofertele minuscule de la lici­tatii.

„Banuiesc ca si constructorul a iesit in pierdere pentru ca a licitat la valori care nu corespund realitatii. Parerea mea este ca pe viitor trebuie scosi de la licitatii cei care liciteaza sume foarte mici, pentru ca nu vor putea face o treaba de calitate”, a spus Constantin Simirad.

Proiectul de modernizare a DJ 249 Iasi-Ungheni a fost finantat de Uniunea Europeana, prin Programul de cooperare transfrontaliera Roma­nia-Republica Moldova 2004-2006 PHARE CBC 2005, si are o valoare de aproape 476.000 de euro. SC Lucrari Drumuri si Poduri SA s-a angajat sa faca lucrarile pentru doar 251.000 de euro, adica la jumatate din bani.

„Daca se foloseau toti cei 500.000 de euro alocati,  se puteau face rigo­lele si ar fi parut un drum european.  Asa imi lasa impresia de drum aban­donat”, a spus presedintele CJ. Cei mai inversunati sunt locuitorii din zo­na. Acestia reclama ca au fost lasati fara podete si ca santurile nu le-au fost betonate. „ Sa se puna be­ton, ca atunci cand masinile cotesc se aduna tot colbul si pamantul in colt”, a spus Paraschiva Miron, local­nica din Manzatesti.

Singurul cu adevarat multumit de toata aceasta afacere este pri­marul comunei Ungheni. „Aceasta modernizare este un pas important pentru comuna noastra. Atat cat s-a realizat, s-a facut in conditiile cele mai bune. Problema santurilor rama­ne singurul inconvenient”, a spus primarul Iulian Marcu.