La nivel global, pretul biletelor de avion va inregistra anul viitor cresteri cuprinse intre 1% si 6% in comparatie cu 2009, potrivit ultimului studiu Advito privind previziunile pentru turismul de business in 2010. Anul 2010 va fi cu siguranta anul negocierilor dintre cumparatorii de programe corporate si hoteluri, sfatul dat companiilor fiind „sa nu rateze sansa“ ca in 2010 sa insiste pentru reduceri semnificative ale tarifelor, chiar daca au obisnuit astfel de discounturi si in 2009.

Revenirea turismului de business va fi una „inceata si fragila“, apreciaza Advito parte a BCD Travel. Desi conditiile economice vor ra­mane slabe si anul viitor, se va observa o crestere usoara a nu­ma­rului de pasageri. Potrivit Advito, previziunile pentru 2010 in ceea ce priveste turismul sunt in ton cu pre­viziunile publicate de Interna­tional Mo­ne­tary Fund „World Economic Out­look“, potrivit caruia eco­no­mia globala va in­re­gistra o scadere de 1% in 2009 fata de 2008, urmand sa punc­­teze o crestere de 3% in 2010. In pofida stabi­lizarii econo­mi­ce, anul 2010 va fi cu si­guranta anul nego­cierilor din­tre cum­paratorii de pro­grame corpo­rate si ho­teluri.

Clientii vor avea oportunitati ex­cel­ente sa-si rene­go­cieze tarifele obti­­nute, chiar daca le-au renegociat si in 2009. Advito sfatuie- ste companiile care nu au optat pentru renegocierea tarife­lor in 2009 „sa nu rateze sansa“ ca in 2010 sa insiste pentru reduceri semni­ficative ale tari­felor, pentru a-si recupera terenul pier­dut. Aceasta pentru ca exista pr­e­mi­sele ca tarifele la cazare sa nu inregistreze cresteri in 2010, chiar daca in 2009 au fost reduse semnificativ.

Nego­ciati tarifele si in 2010, ii sfatuieste Advito pe clientii sai, chiar daca gru­purile hote­liere vor insista sa mentina nivelul tarifelor din 2009. In plus, nu tineti cont de recomandarile hotelurilor ce vor su­gera sa nu re­nun­tati la avanta­jele full op­tions si sa optati pen­tru tarifele Best Avai­lable Rate (BAR) - cel mai bun tarif exis­tent pe piata. De ce acest sfat? Nu ho­te­lierii vor detine con­trolul, ci clientii. Una dintre recoman- ­darile Advito este demararea cat mai urgenta a nego­cierilor, inainte ca piata sa dea semne de redresare. 

Contracte renegociate


 Anul 2009 a fost un an dificil pentru piata hoteliera corporate. Majoritatea organi- zatiilor si-au renegociat o parte din contractele semnate la inceputul anului si peste 50% si-au renegociat toate con­­tractele. Pentru re­du­cerea costurilor, com­paniile au apelat la intalniri virtuale in defavoarea depla­sa­ri­lor care implicau cos­turi cu cazarea la hoteluri si trans­portul cu avionul.

Rata scaderii tarifelor de cazare a fost mai accentuata in T2 fata de T1 2009 insa, potrivit Advito, in T3 si T4 2009 sunt semne de stabilizare. In 2010, potrivit Advito, indicele de ocupare hoteliera (ADR -Average Daily Rate) pen­tru segmentul corporate va inregistra o scadere de 1,2% in Marea Britanie, de 0,6% in Franta, de 3% in Spania, insa va consemna o crestere de 7,2% in Brazilia si de 0,3 in Japonia. In Europa, indicele ADR va puncta o scadere de 1,2%, in America de Nord de -0,4%, in Orientul Mijlociu de -0,6%, in Asia Pacifica -1,5% si o crestere de 7,5% in Africa si de 7,5% in America Latina.

Se scumpesc si ofertele low-cost


Capacitatea totala de transport a li­niilor aeriene a ajuns in a doua juma­tate a anului in curs la cel mai mic nivel din 2005, potrivit Official Airline Guide (OAG). Odata cu inceperea recesiunii, corporatiile si-au redus cererea pentru servicii de turism cu niveluri cuprinse intre 15% si 75%.

Scaderea cererii  a ajuns la un nivel inalt si din cauza faptului ca, in actualul climat economic, turistii cor­porate au renuntat la calatoriile la clasa business, in favoarea celor economy sau low-cost. In iunie 2009, veniturile totale pe pasager per kilometru pentru avioa­nele International Air Transport Associa­tion (IATA) au scazut cu 7,3%, iar traficul premium a scazut cu 21,3%. Potrivit Advito, a crescut nivelul rezervarilor la clasa economy, in special la cursele  in­ter­nationale. Astfel, in 2009, in America de Nord nivelul rezervarilor pentru zborurile internationale la clasa eco­no­my a crescut cu 93% si cu 48% cel al zborurilor regionale.

In Europa, nivelul rezervarilor pentru zborurile interna­tio­nale a crescut cu 87% si 51% pentru cele regionale. In ceea ce priveste preturile, Advito este de parere ca acestea se vor majora usor, pe masura ce cererea va incepe sa creasca, in special in a doua juma­tate a anului viitor. Aceasta va per­mite liniilor aeriene sa reduca disponi­bilitatea biletelor cu pret redus, ceea ce va creste pretul mediu platit de clienti.

In Europa, indicatorul RPK (Revenue per Passenger Km - venitul pe kilometru) va creste cu 3%, in timp ce indicatorul ASK (Available Seat Kilometers) va inregistra o crestere de 2%. In plus, tariful pentru pretul biletelor de avion va inregistra o crestere de 3,5% pentru zborurile interna­tionale la clasa business si de 2,5% la clasa economy.

In ceea ce priveste tarifele pen­tru zborurile regionale, acestea vor inre­gistra o crestere de 1% la clasa business si de 2% la clasa economy. In plus, tarifele pentru zborurile internationale la clasa business vor puncta o crestere de 5% si de 3% la clasa economy. Pretul biletelor pentru cursele regionale la clasa business vor puncta o crestere de 3% si de 6% pentru clasa economy.