Valoarea pietei de publicitate indoor din acest an se va intoarce la nivelul anului 2007, respectiv la 5,5-6 milioane de euro, crede Razvan Marincoi, Marketing Manager la Brand Management. Este posibil ca nici in T4, care genereaza in mod normal jumatate din cifra de afaceri a multor companii de publicitate, clientii sa nu investeasca in indoor, din cauza alegerilor. Indoorul va atinge in 2010 o cota de 2% din piata totala de advertising. 

Ultimul trimestru, asteptat cu opti­mism de multe companii care spera sa mai redreseze ceva din acest an marcat de criza, nu este vazut ca o solutie si pentru unul dintre jucatorii importanti ai publicitatii indoor. Razvan Marincoi, marketing manager al companiei Brand Management, crede ca alegerile vor face ca marketerii sa fie rezervati cu ch­el­tu­ielile de publicitate. „Avem exemplul de anul trecut, cand advertiserii au redus bugetele din acest motiv, coroborat cu criza.

Pentru ultimul trimestru, piata de indoor a fost oarecum setata, cu o sin­copa in luna noiembrie din cauza alegerilor, moment in care spenderii prefera sa nu redirectioneze bugetele, ci sa le mentina in stand-by pentru luna decembrie. Nivelul este cel al incepu­tu­lui de an”, crede Razvan Marincoi. Tu­dor Maxim, Managing Director la Elevate, spu­ne ca ultimul tri­mes­tru genera in mod normal cam jumatate din cifra de afaceri a mul­tor companii de pu­blicitate. „Acest trimes­tru va fi unul bun, insa nu se va ridica nici­de­cum la valorile din anii trecuti.

Cele mai favo­ri­zate companii vor fi probabil acelea de out­door, unde se vor duce multi bani din campaniile electorale”, explica Tudor Maxim. Ceva mai optimist, Razvan Cons­­tantinescu, General Manager la SPM Indoor, spune ca T4 a fost in general unul prielnic pentru advertising in ulti­mii ani si ca situatia nu se va schimba prea mult nici in 2009. „Regula se pas­treaza si in acest an, fiind perioada in car­e se deruleaza cele mai importante cam­panii. Avem campanii in pregatire care schimba starea lucrurilor”, spune Razvan Constantinescu.


Romania, in urma Bulgariei si a Cehiei


Razvan Marincoi precizeaza ca bu­getele de publicitate pentru indoor s-au redus din nou in a doua perioada a anului. „Pe piata romaneasca lucram cu re­zultate mai mici decat in 2008, spre deosebire de Bulgaria si Cehia. In Bul­garia consumul de advertising in centre comerciale si de afaceri a fost in crestere cu 60% fata de 2008. Pe piata din Cehia, publicitatea indoor a fost, atat anul trecut, cat si in acest an, liniar si nu exista fluctuatii per­ceptibile.

Doar in Ro­mania se observa o scadere”, punc­­teaza Razvan M­a­rin­coi. Acesta estimeaza ca pe centrele comer­ciale si de afaceri con­sumul de indoor clasic nu va depasi 3,5 milioane de euro anul acesta. De asemenea, la nivelul pietei totale de publicitate indoor, care include toate suporturile, consumul va fi de 5,5-6 milioane de euro, cu putin peste veni­tu­rile inregistrate in 2007, mai spune Razvan Marincoi.

Dupa un an de criza, radiografia publicitatii indoor arata, potrivit lui Eduard Petrescu, Managing Director al Invent Media, ca au fost mai putine cam­panii sau mai mici ca valoare, discoun­turi mai mari, iar anumite sectoare, precum auto sau imobiliar, au disparut din peisajul indoor. Pentru 2010, Razvan Constantinescu crede ca  indoorul va atinge o cota de 2% din piata totala de advertising.

La sfarsitul lunii este preconizata deschiderea celui mai mare mall din Romania, Afi Palace, locatie interesanta pentru publicitatea indoor. Razvan Constantinescu, General Manager la SPM Indoor, spune ca este interesat de exclusivitatea pe aceasta noua locatie.

„Afi Palace Cotroceni este proiectul de referinta in materie de malluri noi dezvoltate, cu atat mai important cu cat s-a finalizat in acest an cand multe alte pro­iecte au fost amanate sau chiar in­ghe­tate. Ca orice nou proiect de an­ver­gura, va  aduce o crestere a in­­teresului clien­ti­lor si agentiilor fata de mediul indoor si va largi cu succes portofoliul jucatorilor din indoor”, puncteaza Razvan Constan­tinescu.

In prezent, topul mallurilor din punctul de vedere al traficului lunar este dominat de Plaza Romania, Bucuresti Mall si Iulius Mall Cluj, cu un trafic lunar declarat de 1.050.000 de vizitatori pe luna. Podiumul este com­pletat de Baneasa Shopping City si Iulius Mall Timisoara cu un trafic de 975.000 de vizitatori pe luna.

Hotelurile de la munte, vizate de extindere


Daca in vara doi dintre cei mai importanti jucatori din piata indoor isi mutau o parte din operatiuni pe litoral, unul din ei, Brand Management, isi extinde operatiunile si la munte. „Luand in calcul succesul de pe litoral, din se­zo­nul acesta vom oferi spatii publicitare in zona Brasov, Poiana Bra­sov, Rasnov, Fagaras, Busteni si Valea Prahovei. Vom deschide reteaua cu 20 de hoteluri de 3, 4 si 5 stele”, declara Razvan Marincoi.

Investitia pentru extinderea in zona montana se ridica la 20.000 de euro, precizeaza Razvan Marincoi. Daca in vara au avut clienti din FMCG, retail, pentru sezonul rece societatea asteapta semnale de la companii din industria bunurilor de larg consum si de la clientii bancari.