Industria de divertisment si media din Romania va inregistra un ritm mediu de crestere de 8,8% pana in 2015, potrivit raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook 2011-2015. Valoarea totala a pietei de media din Romania va creste de la 2,5 miliarde de dolari in 2010 la 3,8 miliarde de dolari in 2015. In Romania, cel mai dinamic segment de piata va fi cel al accesului la internet (fix si mobil), cheltuielile pentru acesta fiind estimate la 1,098 miliarde de dolari in 2011, o crestere de 16% fata de 2010 si de 28% comparativ cu nivelul inregistrat in 2009, de 859 de milioane de dolari. Pentru 2015, cheltuielile cu accesul la internet vor totaliza 1,745 miliarde de dolari, o crestere de 84% fata de nivelul inregistrat in 2010. Un avans modest vor inregistra si cheltuielile de publicitate de pe piata autohtona, care vor ajunge la 446 de milioane de dolari in 2011, in crestere cu 2% fata de 2010, dar in scadere cu 7% fata de nivelul inregistrat in 2009. Pentru 2015, autorii studiului estimeaza un avans de 53% fata de nivelul inregistrat in 2010, pana la 672 de milioane de dolari.


In Top 3


Raportat la evolutia pietelor din regiunea Europei Centrale si de Est, piata de divertisment si media din Romania va fi cea de-a treia cea mai dinamica din regiune, dupa Turcia, care va inregistra o rata anuala medie de crestere de 13,2%, si Rusia (11,7%), dar inaintea Poloniei (7,1%), Republicii Cehe (6,8%) si Ungariei (6,2%). Cu toate acestea, in cifre absolute, piata de divertisment si media din Romania va ramane printre cele mai mici din regiune, reprezentand aproximativ o zecime din valoarea pietei din Rusia, care va totaliza aproximativ 35,7 miliarde de dolari pana in 2015.


Cele mai active regiuni


America Latina ramane regiunea cu cea mai rapida majorare estimata, cu o rata medie anuala de crestere de 10,5%, ajungand de la 66 mld. USD in 2010 la 109 miliarde USD in 2015. Regiunea Asia-Pacific se claseaza pe locul se­cund cu o rata anuala medie de crestere de 6,5%, de la 395 mld. USD in 2010 la 541 mld. USD in 2015. Europa, Ori­en­tul Mijlociu si Africa ar putea inre­gistra o crestere medie anuala de 5,2% si vor de­veni astfel cea mai mare piata de me­dia si divertisment din lume, ajun­gand la orizontul anului 2015 la 614 mld. USD, fata de 477 mld. USD in 2010. Piata nord-americana va avea cea mai lenta evolutie si se estimeaza ca va creste de la 481 mld. USD in 2010 la 607 mld. USD in 2015, apreciaza autorii studiului.


Bugetele de promovare:578 mld. USD in 2015


Raportul PwC apreciaza ca in urmatorii cinci ani cheltuielile agregate la nivel global pentru pro­du­sele industriei media si divertis­men­tu­lui vor creste de la 1,4 trilioane de dolari in 2010 la 1,9 trilioane USD in 2015, o rata anuala medie mai mare cu 5,7% generata in principal de cresterea eco­no­mica generala, dar si de accele­ra­rea trecerii de la produsele media traditionale la cele digitale. In prezent, componenta digitala reprezinta 26% din cheltuielile totale, dar pana in 2015 PwC estimeaza ca pon­de­rea cheltuielilor pe produse me­dia digitale se va majora, ajun­gand la 33,9%.  La nivel global in­casarile din publicitate au inre­gistrat cel mai mare reviri­-ment din industria de media si divertisment, punctand un avans de 5,8% in 2010, dupa un declin de 11% in 2009.

In urmatorii cinci ani, cheltuielile de publicitate vor inregistra o rata anuala medie de crestere de 5,5%, de la 442 de miliarde de dolari in 2010 la 578 miliarde USD in 2015. Cheltuielile consuma­torilor s-au imbunatatit, de asemenea, majorandu-se cu 2,2% in 2010, dupa o scadere de 0,4% in 2009.


Digitalul la putere


Evolutia cheltuielilor pentru accesul la internet a ramas aproape neafectata de recesiune, cu o majorare de 9,2% atat in 2009, cat si in 2010, autorii studiului apreciind ca urmeaza sa se mareasca de la 270 de miliarde de dolari in 2010 la 408 miliarde USD in 2015, o rata medie anuala de crestere de 8,6%. Per total, cheltuielile in mediul online au crescut cu 12,9% in 2010, comparativ cu doar 2% pentru mediile traditio­nale. Studiul PwC apreciaza ca aceasta tendinta va continua si estimeaza ca ponderea cheltuie­li­lor in mediul digital va ajunge la 33,9% in 2015. Cheltuielile in mediul online vor creste cu o rata medie anuala de 11,5% in urmatorii cinci ani, com­parativ cu o rata de 3,3% pentru cele non-di­gitale. Desi reprezinta doar un sfert din piata, seg­mentul digital va ge­nera 59% din cresterea chel­tuielilor pentru in­dus­tria media si a diver­tis­mentului in urmatorii 5 ani. 


Tendinte la nivel global


Doar in 12 tari cheltuielile pentru di­vertisment si media erau de peste 25 mld. dolari in 2010. Dintre aces­tea, China si Bra­zi­lia vor fi pietele cele mai di­na­mi­ce in urmatorii cinci ani, cu o rata medie anuala de cres­tere de 11,6% si respectiv 11,4%. 

Publicitatea pe internet va fi cel mai dinamic seg­ment al pietei de ­publicitate in urma­to­rii cinci ani, depasind zia­rele in 2012 si devenind al doi­lea mediu in functie de veni­turile din publicitate du­pa televiziune. Publicitatea TV va con­ti­nua sa beneficieze de audientele nu­­me­­roase, iar evenimen­tele majore, pre­cum Olimpiada de la Londra din 2012, vor stimula cresteri la rate cu doua cifre ale acestui segment. Segmentul pu­blicatiilor de specialitate  a inregistrat o scadere dramatica de 20,4% in 2009, insa autorii studiului sunt de parere ca pana in 2015 acesta va fi printre cele mai dinamice sectoare.

In 2010, publicitatea in mediul digital a insemnat 15,9% din cheltuielile globale de publicitate si se estimeaza ca va ajunge la o pondere de 22,5% pana in 2015. In schimb, publicitatea in mediile traditionale a reprezentat 84,1% din chel­tuielile totale de publicitate in 2010 si se estimeaza ca va scadea la 77,5% in 2015.

In vreme ce cheltuielile pentru mu­zica in formate traditionale vor continua sa scada, vanzarile in format digital vor creste si se prognozeaza ca le vor depasi pe cele in formate traditionale pana in 2014. Cu toate acestea, per total, van­za­rile de muzica vor scadea cu o rata anua­la medie de 1,1%, de la 23 mld. dolari in 2010 la 22 de miliarde USD in 2015.

Industria filmului este potentata de teh­nologia 3D, Blu-ray si piata de pro­duse electronice in crestere. Proliferarea tabletelor, extinderea pe­ne­trarii in­ternetului de tip broad­band si cresterea vite­zei acestuia vor con­du­ce la majorarea cheltuie­li­lor pe acest segment cu o rata anuala medie de 5,9%, pana la 115 miliarde de dolari in 2015, fata de 86 de miliarde in 2010. Zona Asia-Pacific si America Latina vor fi cele mai di­na­mice piete din acest punct de vedere.

Piata jocurilor video se esti­meaza ca va creste pana la 82 de mld. USD in 2015, fata de 56 de mld. USD in 2010, o rata anuala medie de crestere de 8,2%. Regiunea Asia-Pacific va fi cea mai dinamica piata in urmatorii cinci ani pe acest segment, inregistrand o crestere anuala medie de 11,8%, alimen­tata in principal din jocuri online.