Cresterea TVA, taierea salariilor buge­tarilor si marirea evaziunii fiscale au generat o scadere a consumului cu 4,9%, in primele noua luni ale acestui an. Doar in septembrie s-a inregistrat o scadere de 1,6%, in timp ce in UE 27 a crescut cu 1,3%, iar in zona euro cu 1,1%.

In primele noua luni ale acestui an, com­parativ cu ianuarie-septembrie 2009, volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul, cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete, s-a diminuat cu 4,9% ca serie ajustata in functie de zilele lucratoare si sezonalitate, potrivit Institutului National de Statistica (INS).

Aceasta evolutie este cauzata de reducerea vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun cu (-7,1%) si a celor de produse nealimentare cu (-6,6%). Comertul cu amanuntul al carbu­ran­tilor pentru autovehicule in magazine spe­cia­lizate a crescut cu 3%. In serie bruta, volumul afa­cerilor a coborat cu 4,2%.

Pentru septembrie, Romania a inregistrat o scadere de 1,6% a comertului cu amanuntul, adica a patra cea mai puternica din UE.
Per total, consumul continua sa se majoreze in UE dupa anul de criza 2009. Sectorul retail a crescut cu 1,3% in UE in septembrie 2010 fata de 2009, respectiv cu 1,1% in zona euro. In Romania, se pastreaza tendinta descendenta din iulie, cand au intrat in vigoare masurile de austeritate si cresterea TVA.

Raportat la luna august, comertul retail din tara noastra a avansat cu 1% in septembrie, a sasea crestere la nivelul UE. Dinamica pietei a incetinit insa semnificativ fata de august, cand retailul a avut un avans de 5,2%, dupa o cadere abrupta de 10% in iulie. Sectorul retail s-a diminuat cu 0,2% in zona euro, respectiv cu 0,1% in UE, in septembrie, comparativ cu august.

Majorarea de 1% din septembrie, raportata la august, are la baza cresterea vanzarilor de carbu­ranti, in timp ce comertul cu alimente, bauturi, tutun si produse nealimentare a scazut. Comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autove­hicule in magazine specializate a urcat cu 6,3%, in timp ce vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun si cele de produse nealimentare s-au diminuat cu 2,1% si, respectiv, cu 0,4%. Raportat la aceeasi luna din 2009, in septembrie anul acesta volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul, ca serie ajustata, a scazut cu 2% ca urmare a reducerii van­zarilor de produse neali­mentare (-9,4%) si a celor de alimente, bauturi si tutun (-6,8%). Comertul cu amanuntul al carbu­rantilor pentru autovehicule in magazine specia­lizate a crescut cu 18%. In serie bruta, volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul a coborat cu 1,7% fata de august si cu 2,2% com­pa­rativ cu septembrie 2009.


„Varful va fi in iarna”


Sorin Minea, presedintele Federatiei Patro­nale Romalimenta, spune ca aceste date reflecta doar scaderea consumului fiscalizat, compensata de o crestere a consumului pe piata neagra. „In ultimele luni, a fost incurajata evaziunea fiscala”, a declarat Minea.  Acesta s-a referit la crearea pietelor volante, la permisiunea ca aparatele de marcat sa lipseasca din piete sau la presiunile asupra procesatorilor de a nu creste preturile. 

Varful scaderii consumului va fi in perioada decembrie-februarie, cand se va simti puternic efectul diminuarii salariilor bugetarilor cu 25%, a mai afirmat Minea. Shimon Galon, directorul gene­ral al dezvolta­torului imobiliar GTC Roma­nia, spune ca piata de retail se va prabusi daca guvernul nu va lua masuri prin care populatia sa inceapa sa cumpere din nou, considerand ca dezvoltatorii si retailerii au facut deja tot ce au putut ca sa atraga clienti.

„Anul trecut, lucrurile stateau pe loc, anul acesta a inceput bine, dar, dupa masurile adoptate de guvern, in ultimele luni au disparut cum­paratorii. Unii nu mai au bani, iar cei care au bani ii baga mai adanc in buzunar. Schimbarea nu poate veni decat din partea guvernului. Niciun investitor particular nu poate sa puna piata in miscare. Tot ce a fost in mana inves­titorilor s-a facut: dezvoltatorii au oferit chirii mai mici, retailerii au dat reduceri”, a declarat Galon.

El a afirmat ca hotararea guvernului de a majora TVA de la 19% la 24% peste noapte este o masura fara nicio baza economica, adaugand ca actiunile Executivului nu raspund situatiei econo­mice.

Piata de retail este cel mai afectata, avand in vedere reducerea salariilor bugetarilor cu 25% si cresterea TVA. „Pe piata de retail, problema este simpla. Oamenii nu vor sa cumpere, iar retailerii nu vand. In ultimele doua luni jucatorii mari si importanti au ajuns la concluzia ca piata nu poate merge mai jos si au inceput sa semneze contracte de inchiriere, este o usoara miscare pe piata. Nu vedem inca oameni care pleaca cu sacosele pline de la mall. Numarul vizitatorilor a crescut, oamenii vin la mall, dar nu cumpara. Nu pot sa spun ca nu am retaileri sau vizitatori, dar daca nu gasim o solutie ca oamenii sa inceapa sa cumpere, piata se prabuseste”, a spus Galon. GTC detine trei malluri sub brandul Galleria, la Suceava, Piatra Neamt si Buzau.