Introduse la inceputul anului, publicitatea prin ecran partajat sau publicitatea virtuala nu au influentat foarte mult piata publicitatii TV. In acest an, publicitatea prin ecran partajat a adus  televiziunilor venituri de maximum un milion de euro. Acest tip de reclame este cu minimum 40% mai scump fata de cele obisnuite, dar prezinta avantajul ca tine telespectatorii pe acelasi post, vizualizand astfel si spotul publicitar si emisiunea preferata.

La sfarsitul anului trecut, prese­din­tele Consiliului National al Audio­vizua­lului (CNA), Rasvan Popescu, anunta ca modificarile Legii Audiovizualului, intrate in vigoare anul acesta, vor creste veniturile din publicitate obtinute de televiziuni. Plasarea de pro­duse, publi­citatea vir­tua­la sau pu­bli­citatea prin ecran partajat reprezentau cateva dintre noutatile Legii Au­diovi­zualului de care se pu­teau folosi televiziunile, la vre­mea respectiva „incer­cate” de fenomenul sold-out. Dupa mai bine de noua luni de cand au intrat in vigoare noile forme de pu­bli­citate, clientii nu s-au in­ghesuit sa le foloseasca, iar veniturile s-au lasat as­tep­tate de catre tele­vi­ziuni.


Pretul unui punct de audienta a scazut anul acesta cu 30%


Sorin Doru, General Manager al companiei Me­dia Hub, spune ca numa­rul GRP-urilor (puncte de audienta) adunate de reclamele prin ecran par­ta­jat este de aproape 4.000 de la inceputul anului. Cuan­tificat in bani, reclamele prin ecran partajat au reprezentat veni­turi de aproximativ 800.000-1.000.000 de euro net pentru televiziuni, mai declara ofi­cialul Media Hub. Laurentiu Ionete, managerul general al regiei CLIR Media, care vinde printre altele Antenei 1 sau Antenei 3, spune ca pretul unei reclame prin ecran partajat este mai scump cu minimum 40% fata de una obisnuita.

Valeriu Galani, director client lead­eship Mindshare, spune ca pretul unui GRP al unei astfel de recla­me depinde in cea mai mare masura de client si de istoria aces­tuia de consum.

De altfel, pretul unui punct de audienta a scazut anul acesta fata de anul trecut cu pana la 30%, va­lorile vari­ind de la 70-100 de euro pana la 500 de euro. Tele­viziunea care a uti­li­zat cel mai des acest for­mat a fost Antena 1, iar printre programele in care au fost difuzate recla­mele prin ecran partajat se numara trans­misiunile me­ciu­rilor din Liga I de fotbal. Prin­tre clien­­tii care au ales aceasta noua metoda de a face recla­ma se numara com­paniile din domeniul fi­nan­­ciar, telecom sau FMCG, operatorii de tele­fonie mobila Cos­mote si Orange fiind dintre cei mai activi.

Advertisingul la TV, estimat la 265 de mil. euro in 2009


Laurentiu Ionete crede ca, momen­tan, noile forme de publicitate nu in­fluen­teaza foarte mult piata publi­citatii pe TV. De altfel, acesta estimeaza pentru 2009 venituri de aproape 240-265 de milioane de euro net pentru televiziuni din reclame, in contextul in care anul trecut estimarile aratau ca piata publi­citatii TV ajunsese la 383 de milioane de euro.

Totusi, noile forme de publicitate sunt benefice pentru televiziuni si, daca advertiserii vor continua sa le foloseasca, in mod cert va fi benefic si pentru marcile promovate astfel, crede Valeriu Galani, Director Client Leadeship al agen­tiei Mindshare. „Deocamdata insa, cred ca advertiserii o folosesc pentru ca este noua, urmand sa evalueze din mers rezultatele”, mai spune Valeriu Galani. Acesta aminteste ca, la momentul in care aceste forme au fost aprobate de catre CNA, piata de TV era suprasaturata, nefiind inca lovita de criza.

Practic, in acea perioada, aceste noi posibilitati de promovare ar fi venit ca o gura de oxigen pentru advertiserii dornici „sa iasa din calup”. „Lucrurile s-au schimbat insa pe piata si cred ca in momentul acesta noile forme de publicitate sunt inca un capitol departe de a fi „sold out” si o povara in plus pentru vanzatorii de spatii media”, mai spune Valeriu Galani. Repre­zen­tantul companiei de media Mindshare considera ca in prezent toata lumea este preocupata sa vanda dispo­nibilul, mai degraba decat sa inven­teze/importe noi forme de publicitate.

CNA a sanctionat televiziunile pentru prea multa publicitate 5.000 de lei - amenda maxima


Consiliul National al Audiovizualului a amendat, in sedinta de marti, 6 octombrie, cu 5.000 de lei trei televiziuni si a somat public alte doua pentru depasirea minutelor legale de publi­citate. Televiziunile au fost amendate ca au trecut peste pragul de 12 minute de publicitate pe ora reglementat de Legea Audiovizualului. Daca presedintele CNA, Rasvan Popescu, a pro­pus amendarea cu 5.000 de lei, Gelu Trandafir a vrut sa fie ceva mai drastic cu televiziunile, propunand o amenda de 10.000 de lei, in contextul in care publicitatea TV a scazut cel mai mult valoric de la inceputul anu­lui si pana in prezent fata de anul 2008.

Reprezentantii posturilor de televiziune au motivat depasirea timpilor pentru publicitate fie prin greseli in programarea publicitatii, fie prin scaderea pietei de publicitate.