Sunt vechi, nemodernizate si, ani de-a randul, au fost in centrul unui scandal de proportii, care a avut ca protagonista compania BAE Systems, care a intermediat una dintre cele mai paguboase tranzactii pe care le-a facut vreodata statul roman. Dupa ce in cadrul operatiunii „Active Endeavour”, care s-a desfasurat la sfarsitul anului trecut, timp de o luna, in Marea Mediterana, fregata „Regina Maria” a comandat, in premiera pentru fortele navale romanesti, o parte din misiunile NATO, acum a venit randul fregatei „Regele Ferdinand” sa revina in prim-plan in cadrul unui exercitiu la care se antreneaza alaturi de o nava militara americana.

Ministerul Apararii da de inteles ca in 2010 nu sunt bani pentru mo­der­ni­zarea fregatelor romanesti, iar re­pre­zen­tantii fortelor navele atrag atentia ca cele doua nave vor fi trase, in curand, pe dreap­ta, pentru ca nu mai respecta stan­dar­dele internationale, iar echi­pamen­tele militare vor iesi, in curand, din uz.

O nava aflata in serviciul Fortelor Navale Americane a acostat la Constanta pentru a participa la exercitii navale comune cu navele militare romanesti „Re­gele Ferdinand” si „Marasesti”, cu un elicopter Puma Naval si cu doua eli­cop­tere Sea Hawk 60B. Fregata americana „USS John Hall” este a 26-a nava din clasa Oliver Hazard Perry de fregate, se afla in serviciul Fortelor Navale Ame­ri­ca­ne din 1982 si a participat la ope­ra­tiunea „Furtuna in Desert” din 1991, in timpul careia a actionat in Golful Persic. Nava are ca port de domiciliu Mayport, Florida, iar misiunea sa este aceea de a furniza protectie pentru nave militare si comerciale, forte amfibii si convoaie de aprovizionare. Mult mai bine intretinuta si mai dotata decat navele militare ro­ma­nesti, fregata americana este capabila sa in­deplineasca toate misiunile de se­cu­ri­tate maritima, inclusiv operatiuni de interceptare maritima, razboi de su­pra­fa­ta, razboi submarin si aparare anti­ae­riana. De asemenea, „USS John Hall” exe­cuta operatiuni antiteroriste si de lupta impotriva traficului de droguri in Atlantic si Pacific. Potrivit re­pre­zen­tan­tilor Fortelor Navale romanesti, aceasta este prima fregata americana care a ajuns in Portul Constanta. Nava va face o escala in perioada 15-19 februarie, prilej cu care o delegatie condusa de co­man­dan­tul navei va avea intalniri cu con­du­ce­rea Comandamentului Flotei si cu au­toritatile publice locale pentru o serie de discutii.


Fregata „USS John Hall“ are doua elicoptere de lupta


In intervalul de timp in care po­po­ses­te in apele teritoriale romanesti, fregata americana si marinarii romani de la bordul fregatelor „Regele Ferdinand” si „Marasesti” participa la un exercitiu care consta intr-o lupta antisubmarina. Co­man­dantul „USS John Hall”, capitan-comandorul Derek M. Lavan, a declarat ca fregata americana are la bord doua elicoptere echipate pentru lupta anti­sub­ma­rina si ca, in ultimii ani, i-au fost adu­se mai multe imbunatatiri care au vizat adaptarea navei la misiuni mult mai complexe, dar si de a-i oferi ca­pacitatea de a face fata unui atac militar real. „«USS John Hall» a luat parte la primul razboi din Golf si la «Furtuna in desert», iar in toamna anului trecut am fost in Scotia pentru un antrenament NATO. Exer­ci­tiile pe care le vom desfasura cu fregatele romanesti au rolul de a creste gradul de interoperabilitate si de a familiariza noii parteneri cu lupta antisubmarina”, a de­cla­rat comandantul „USS John Hall”, care a tinut sa precizeze ca aceasta fre­ga­ta nu poate rivaliza cu navele militare de ultima generatie. Chiar si asa, fregata ame­ricana da clasa navelor militare ro­ma­nesti la capitolul confort si dotari, sin­gu­rul atu al romanilor fiind maiestria echipajului obisnuit cu conditii grele, care este capabil sa repare eventualele defectiuni din mers. In aceste conditii, co­mandantul navei americane, care a fost construita in santierul Bath Iron Works, si-a exprimat public aprecierea pen­tru cooperarea dintre fortele navale americane si cele romanesti.


Fregatele risca sa fie trase pe dreapta


Desi navele militare romanesti sunt cu mult in urma celor detinute de statele par­tenere, reprezentantii Ministerului Apararii, cei ai Comisiei de Aparare din Senat, dar si mai marii Fortelor Navale de la Constanta sunt rezervati in ceea ce priveste posibilitatea demararii pro­gra­me­lor de modernizare a fregatelor ro­ma­nesti, etapa despre care se vorbeste de mai bine de un an. Ministerul Apararii are un buget de 7.000.749.000 lei, potrivit Legii Bugetului de stat pe 2010, mai exact cu aproape 3 miliarde de lei mai putin decat ceruse fostul ministru al Apararii, Mihai Stanisoara. In plus, la votarea bu­ge­tului, niciunul dintre amendamentele propuse la discutiile din Comisiile de re­sort care vizau majorarea creditelor de an­gajament pentru mai multe programe de inzestrare pentru Ministerul Apararii nu a trecut. In aceste conditii, actualul ministru al Apararii, Gabriel Oprea, de­cla­ra pe 23 decembrie 2009, la ce­re­mo­nia de instalare in functie, ca problema cea mai importanta cu care se va confrunta armata in 2010 va fi lipsa re­surselor. Revenind la procesul de modernizare a fregatelor romanesti, in toam­na anului trecut lucrurile pareau ca incep sa se miste, dar lipsa banilor a blocat intregul proces.

In septembrie anul trecut, san­tie­rul Naval Constanta s-a inscris, alaturi de consortiul in­ter­na­tional Thales Neder­land BV, in cursa pen­tru modernizarea celor doua fregate romanesti „Regina Maria” si „Regele Fer­di­nand”, dar si pentru asigurarea su­por­tului logistic integrat, necesar men­tinerii operativitatii navelor pe termen lung. Atunci minis­te­rul mai invitase alte 11 companii in­ter­na­tionale de renume din domeniu sa isi prezinte ofertele in acest caz.

Lucrarile de updatare ar fi trebuit demarate in septembrie 2009


A doua etapa de modernizare a fregatelor ar fi trebuit sa inceapa, potrivit spuselor sefului Re­surselor din cadrul Statului Major al Fortelor Na­vale, contraamiralul de flotila Dan Popescu, pana la sfarsitul lunii septembrie 2009, dupa ce cu o luna inainte MApN publicase pe sistemul elec­tro­nic de achizitii publice, anuntul de intentie pentru etapa a doua de modernizare a fregatelor „Re­gina Maria” si „Regele Ferdinand”, in valoare de 1.374.335.941 de lei, fara TVA. Ministerul isi pro­pu­sese sa realizeze un contract multianual, ale carui costuri au fost estimate la aproximativ 345 de milioane de euro, procedurile de adjudecare fiind demarate la 15 iulie 2009. De atunci nimeni nu a mai vorbit concret de modernizarea fregatelor, ministerul aproband doar niste cheltuieli de urgenta pentru repararea fregatei „Regina Ma­ria”, care a participat la un exercitiu inter­na­tio­nal. Surse bine informate din cadrul Fortelor Navale Romane afirma ca, intre timp, datele problemei s-au schimbat si ca reprezentantii ministerului iau in calcul regandirea celei de-a doua etape de mo­der­nizare a fregatelor in vederea reducerii chel­tu­ielilor. Intre timp, starea celor doua nave militare se degradeaza, iar sursele noastre afirma ca, in cu­rand, ar putea fi trase pe dreapta, intrucat nu vor mai putea naviga in conditii sigure. Pe de alta parte, reprezentantii Ministerului Apararii amin­tesc de faptul ca anul trecut au incheiat separat un contract de mentenanta de urgenta, in valoare de aproximativ jumatate de milion de euro, una dintre firmele beneficiare fiind Rolls Royce, cea care detine drepturile pentru motoarele care echi­peaza cele doua fregate si ca acest demers are ca scop prelungirea „agoniei” celor doua nave militare. Cu toate acestea, in lipsa unor reparatii capitale pentru modernizare, fregatele romanesti nu vor mai putea participa la exercitii militare internationale sub tutela NATO intrucat nu mai respecta standardele internationale de siguranta.